بروکر مارکت میکر به چه معناست؟

امروز می خواهیم باهم بررسی کنیم که بروکر مارکت میکر چیست و چگونه باید بروکر مارکت میکر را تشخیص دهیم، به طور کامل و از ریشه ها یعنی خود سوال بروکر چیست شروع کرده و باهم پیش برویم، پس در ادامه با ما در گوگل فارکس همراه باشید.

پاسخ کوتاه به سوال «بروکر مارکت میکر چیست»

بروکر مارکت میکر یا بروکر بازار ساز (Market Maker) با ایجاد نقدینگی در بازار و ارائه پلتفرم معاملاتی، یک بازار دوطرفه برای خرید و فروش معامله‌گران به وجود می‌آورد. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که یک بروکر علاوه بر اینکه خدمات بروکری ارائه می‌دهد، می‌تواند مارکت میکر هم باشد.

در ادامه کمی در مورد بروکر ها و انواع بروکر ها صحبت می‌کنیم، سپس به صورت کامل به شما در مورد بروکر های مارکت میکر توضیح می‌دهیم.

بروکر ها چیستند؟

فردی در بروکر در حال ترید است

بروکر یا کارگزار، یک واسطه مالی است که امکان معامله در بازار فارکس را بین خریداران و فروشندگان فراهم می‌کند. این کارگزار به عنوان پل ارتباطی بین سرمایه‌گذار و بازار ارز عمل می‌کند؛ آن‌ها همه امکانات لازم را برای انجام معاملات در دسترس معامله‌گران قرار می‌دهند و به تجربه‌ بهتر در معاملات کمک می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود برای اینکه در انتخاب بروکر موفق عمل کنید مقاله چگونه یک بروکر مورد اطمینان انتخاب کنید را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

انواع ‌بروکر‌های فارکس کدامند؟

در بازار فارکس، بروکرها نقش مهمی در تسهیل معاملات دارند و انتخاب مناسب بروکر برای معاملات شما اهمیت دارد. بروکرهای فارکس به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. بروکر میز معاملات (Dealing Desk – DD) یا مارکت میکر:
    • این نوع بروکرها نقش بازارسازی را در بازار ایفا می‌کنند.
    • آن‌ها خودشان قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و معاملات خرید و فروش مشتریان را به صورت داخلی انجام می‌دهند.
  2. بروکر بدون میز معاملات (No Dealing Desk – NDD):
    • این نوع بروکرها معاملات مشتریان را به بازار اصلی انتقال می‌دهند و نقش مارکت میکر ندارند.
    • آن‌ها به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:
      • بروکر اجرای مستقیم (Straight Through Processing – STP):
        • این بروکرها معاملات مشتریان را به صورت مستقیم به بازار اصلی منتقل می‌کنند.
        • قیمت‌ها را از منابع متعددی دریافت می‌کنند.
        • معمولاً بهترین قیمت‌ها را با اسلیپیج (لغزش قیمت) کم‌تری ارائه می‌دهند.
      • بروکر شبکۀ ارتباطی الکترونیکی (Electronic Communication Network – ECN):
        • بروکرهای ECN معاملات مشتریان را به صورت مستقیم به بازار اصلی وارد می‌کنند.
        • از تطابق دقیق معاملات بین معامله‌گران استفاده می‌کنند.

بروکر ها خرید و فروش در فارکس را راحت تر می کنند

بسته به نیازها و استراتژی معامله‌گری شما، انتخاب مناسب بین این دو نوع بروکر مهم است. همچنین، بروکرهای مختلف دارای حساب‌های متنوعی نیز هستند که بر اساس نیازهای شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید

 

بروکر مارکت میکر چیست؟

بروکرهای مارکت میکر همان بروکرهای Dealing Desk هستند که در مقابل معامله‌گران قرار دارند. به بیان دیگر، سود تریدر به ضرر آن‌ها و ضرر معامله‌گر به سود آن‌ها تمام می‌شود.بروکرهای بازارساز (مارکت میکر) قیمت یک دارایی مالی را بر حسب عرضه و تقاضای آن تعیین می‌کنند.

با وجود این بروکرها، همیشه طرف مقابلی برای معاملات خرید و فروش وجود دارد. بدون حضور مارکت‌میکرها، نقدینگی کمتری در بازار وجود خواهد داشت و خرید و فروش دارایی کار دشواری خواهد شد.

در ادامه این مطلب با عبارت “اسپرد” زیاد رو به رو خواهید شد، اگر نمی‌دانید اسپرد چیست پیشنهاد می‌کنیم به مقاله لینک شده سر بزنید.

 

سود بروکر مارکت میکرها از کجاست؟

یک ربات بروکر در حال محاسبه سود خود

.زمانی که فردی تصمیم به خرید یا فروش دارایی خود می‌گیرد، قیمتی را پیشنهاد می‌دهد. اختلاف قیمت میان پیشنهاد خرید (Ask) و فروش (Bid) را اسپرد (Spread) می‌گویند. اگر معامله انجام شود، این اختلاف قیمت، نصیب بروکر مارکت میکر می‌شود.

مارکت میکرها در زمانی که میل بازار به یک طرف است، خلاف آن حرکت می‌کنند؛ چرا که در دنیا همه منابع محدود هستند و منابع مالی هم از این محدودیت مستثنی نیستند. به این صورت، از این محدودیت‌ها به نفع خود استفاده می کنند و در واقع بروکرهای مارکت میکر دستمزد خود را از سرمایه شرکت‌کنندگان بازار کسب می کنند.

این مقالات نیز به شما در راه تبدیل به یک تریدر موفق شدن کمک شایانی می کنند.

 

مارکت میکر به چه معناست؟

مارکت میکر ها به طور معمول بانک‌ها یا مؤسسات مالی بزرگ هستند. آن‌ها به تضمین کفایت نقدینگی در بازارها کمک می‌کنند، به این معنا که حجم کافی از معاملات وجود دارد تا معاملات به طور بی‌درنگ انجام شود. بدون مارکت میکر ها، احتمالاً نقدینگی کم خواهد بود. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند اوراق بهادار خود را بفروشند، به دلیل کمبود خریداران در بازار قادر به لغو موقعیت‌های خود نخواهند بود.

مارکت میکر ها به حفظ عملکرد بازار کمک می‌کنند، به این معنا که اگر می‌خواهید یک اوراق بهادار را بفروشید، آن‌ها آماده خرید آن هستند. به طور مشابه، اگر می‌خواهید یک سهم را خریداری کنید، آن‌ها آماده فروش آن سهم به شما هستند.

مارکت میکرها به این دلیل مفید هستند که همیشه آماده خرید و فروش هستند، تا زمانی که سرمایه‌گذار مایل به پرداخت یک قیمت خاص باشد. مارکت میکرها در واقع به عنوان عمده‌فروشان عمل می‌کنند و اوراق بهادار را خریداری و فروش می‌کنند تا نیاز بازار را برآورده کنند.

تریدری در حال اندیشه

قیمت‌هایی که آن‌ها تعیین می‌کنند، تأثیر تقاضا و عرضه بازار را نشان می‌دهد. وقتی تقاضا برای یک اوراق بهادار کم و عرضه آن بالا است، قیمت اوراق بهادار پایین خواهد بود. اگر تقاضا بالا و عرضه کم باشد، قیمت اوراق بهادار بالا خواهد بود. بازارسازان ملزم به فروش و خرید به قیمت و اندازه‌ای هستند که اعلام کرده‌اند.

گاهی مارکت میکر همچنین کارگزار است، که می‌تواند انگیزه‌ای برای توصیه به اوراق بهاداری که شرکت نیز در آن بازار دارد، ایجاد کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که تفکیک واضحی بین یک کارگزار و یک مارکت میکر وجود دارد.

 

آیا مارکت میکر بودن یک بروکر بد است؟

مارکت میکر بودن بروکر لزوماً چیز بدی نیست.تخلفات بروکرها مسئله‌ای است که معاملات را دچار اشکال می‌کند، نه مارکت میکر بودن آنها.،بروکرهای معتبر هم ممکن است مارکت میکر باشند، اما تخلفات بسیار محدودی از آنها گزارش شده و اعتبار بالایی دارند.

(قبل از اینکه به سراغ ادامه مطالب بروید برای آموزشات بیشتر به صفحه آموزش رایگان فارکس ما نگاهی بیندازید.)

و در واقع اگر مارکت میکرها نبودند حجم نقدینگی بسیار کمتر از رقمی بود که امروز وجود داشت، در نتیجه به وجود آنها نیاز است و مسئه در واقع این نیست که بروکر مارکت میکر بودن یک مورد منفی است، مسئه این است که باید بروکر های مارکت میکر را بشناسیم و آگاهانه در چنین بستری فعالیت کنیم و همینطور مراقب تخلفات آنها باشیم .

 

چگونه مارکت میکر بودن بروکر را تشخیص دهیم؟

درآمد از فارکس

برای تشخیص مارکت میکر بودن یک بروکر، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  1. تعیین نیازهای خود: قبل از شروع به جستجو، نیازهای خود را مشخص کنید. آیا به دنبال بروکری با حداقل مبلغ حساب هستید؟ آیا نیاز به پشتیبانی کامل دارید یا ترجیح می‌دهید خودتان تصمیم‌گیری کنید؟
  2. مقایسه بروکرها: از ابزارهای مقایسه بروکرها استفاده کنید. این ابزارها معیارهای مختلفی را مقایسه می‌کنند، از جمله حداقل مبلغ حساب، کارمزد، پشتیبانی، ویژگی‌های تجاری، و امکانات مختلف.
  3. مطالعه نظرات کاربران: نظرات و تجربیات کاربران دیگر نیز می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند. به ویژه نظرات افرادی که در همان بازار و شرایط شما فعالیت می‌کنند، مفید خواهد بود.
  4. مشاوره از کارشناسان مالی: اگر بازهم مطمئن نیستید، مشاوره از کارشناسان مالی می‌تواند به شما کمک کند. آن‌ها می‌توانند نیازهای شما را بررسی کنند و بروکر مناسبی را به شما پیشنهاد دهند.

به یاد داشته باشید که انتخاب بروکر مناسب بستگی به نیازها و شرایط شما دارد. همچنین، از بروکرهای معتبر و با سابقه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سرمایه‌گذاری‌تان در دستان افراد معتبر قرار دارد.

 

آیا بروکر مارکت میکر های ایران خطرناک هستند؟

بروکر مارکت میکر یک نوع بروکر در بازار مالی است که نقدینگی را برای مشتریان تامین می‌کند و باعث راحتی خرید و فروش در بروکر مورد نظر می‌شود. این بروکر‌ها یک بازار دوطرفه برای خرید و فروش معامله‌گران ایجاد می‌کنند

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   دلار 60 هزار تومانی! پیامدها و فرصت های آن در بازار فارکس

مارکت میکر به این معناست که شما را طرف حساب خودش قرار می‌دهد. سود شما ضرر بروکر خواهد بود و ضرر شما سود بروکر خواهد بود. در واقع، یک بروکر مارکت میکر چارت‌های واقعی را به شما نشان می‌دهد، اما قرار نیست شما را به جایی فراتر از خودش متصل کند

به‌طور کلی، بروکرها واسطه‌ای میان خریداران و فروشندگان در بازار فارکس هستند که وظیفه تسهیل معاملات جفت ارزها را برعهده دارند. اگر بروکرتان را بر اساس اصول صحیحی انتخاب کرده‌اید و از اعتبارش مطمئن هستید، دلیلی وجود ندارد که از مارکت میکر بودن آن هراسناک شوید!‌

بروکرهای معتبر تمایلی به تخلف ندارند، حتی اگر مارکت میکر باشند! چون تخلف از اعتبار آنها بین کلاینت‌ها می‌کاهد و در دراز مدت ضرر سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند

به‌طور کلی، بروکرهای معتبر که با ایران کار می‌کنند، معمولاً ترکیبی از مارکت میکر و ECN (Electronic Communication Network) هستند. این بروکرها با ایجاد نقدینگی در بازار و ارائه پلتفرم معاملاتی، بازار دوطرفه را برای خرید و فروش معامله‌گران به‌وجود می‌آورند

پس، اگر بروکرتان معتبر باشد، مارکت میکر بودن آن هراسناک نیست!

 

بروکر‌های پیشنهادی گوگل فارکس کدامند؟

بروکر آمارکتس

لوگو برند آمارکتس

بروکر آمارکتس AMarkets (ا مارکت) یک کارگزاری معتبر است که به طور رسمی 17 سال سابقه فعالیت دارد . این بروکر در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده است و جزو بهترین بروکرهای جهان است. پشتیبانی از زبان فارسی دارد و تمامی معاملات در بروکر آمارکتس (AMarkets) کمتر از 30 میلی ثانیه صورت می‌گیرد،

زیرا سرعت انجام معاملات آمارکتس توسط سازمان Verify My Trade بصورت ماهیانه بررسی می‌شود و طبق استاندارد های بازارهای مالی تنظیم شده است. دفتر مرکزی بروکر آمارکتس در شهر پودگوریکا در کشور مونته نگرو قرار دارد.

لازم به ذکر است که بگوییم بروکر آمارکتس در حال حاضر در کشورهای بسیاری همانند، اوکراین، ارمنستان، لهستان، روسیه، آفریقای جنوبی، انگلستان و چندین کشور دیگر شعبه و نمایندگی دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره بروکر آمارکتس از لینک گذاشته شده اقدام کنید.

 

بروکر آلپاری

بروکر الپاری

بروکر آلپاری باسابقه ترین بروکر بازار فارکس است. آلپاری یکی از بروکرهای معروف در دنیا به شمار می رود که توانسته است اعتماد افراد بسیاری را به خود جلب کند.

این بروکر با 26 سال سابقه ی فعالیت یعنی از سال 1998 دارای  فناوری پیشرفته، وضعیت عالی معامله ها و سال ها تجربه موفق است و هر آنچه معامله گرها نیاز دارند را به آنها عرضه می کند. کازان روسیه شهری است که بروکر آلپاری در آن واقع شده است و شعبه های دیگر آن را می توان در امریکا، سنت وینسنت، قبرس، جمهوری موریس و بلاروس یافت.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره بروکر آلپاری از لینک گذاشته شده اقدام کنید.

 

مقالات زیر به شما در جهت افزایش اطلاعات در رابطه با بروکر ها کمک شایانی می کنند:

انواع کندل

رفع نگرانی شما!

طبق مطالبی که برای شما عزیزان در رابطه با بروکر مارکت میکر ها ونحوه کارایی آنها و مزایا و معایب ها ارائه کردیم، به این نتیجه رسیدیم که سود این بروکر ها از ما به تفاوت اسپرد و قیمت هایی است که طبق ایجاد نقدینگی که برای معاملات شما ایجاد کرده اند بدست میاورند.

اما برای مسلمانان سرتاسر جهان که بخش اعظمی از معامله گران جهان و ایران را تشکیل می دهند نگرانی درباره حلال و حرام بودن این ما به تفاوت و شراکت در استفاده از این نقدینگی وجود دارد، اما نگران نباشید تعداد بسیار زیادی از بروکر ها برای رفع این نگرانی اقدام به ایجاد اکانت های اسلامی ویژه تریدر های مسلمان کرده اند که می توانید از آنها استفاده کنید.

مقاله زیر نیز در این رابطه به شما راهنمایی می کند:

حساب اسلامی فارکس چیست؟(پادکست)

 

جمع‌بندی مطالب در رابطه با بروکر مارکت میکر

جمع بندی مطالب درباره مارکت میکر بروکر ها

بروکر مارکت میکر یا بازارساز، فرد یا کارگزار معامله‌گری است که در بخش‌های جانبی بازار فارکس یا هر بازار مالی دیگری فعالیت و در خرید و فروش دارایی‌ها نقش مستقیم ایفا می‌کند. این بازارسازان می‌توانند از جمع‌آوری اسپرد بین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی یک دارایی و همچنین از نگهداری موجودی آن در طول روز معاملاتی سود کسب کنند.

از آنجا که مارکت میکرها به تسهیل حجم خرید و فروش نیاز دارند، اغلب از سرمایه‌های بزرگ مانند بروکرهای فارکس برای فعالیت خود استفاده می‌کنند. هر بروکر مارکت میکر قیمت خرید و فروش را برای دارایی مدنظر اعلام می‌کند.

هنگامی که بازارساز، سفارشی را از خریداری دریافت می‌کند، بلافاصله به اندازه میزان سفارش خریدار و با قیمت مشخص‌شده، دارایی خود را می‌فروشد. در واقع، بروکرهای مارکت میکر با این کار سبب تسهیل خرید و فروش دارایی‌ها می‌شوند و قیمت بازار را تعیین می‌کنند.

برخی از مزایا و معایب بروکر مارکت میکر عبارتند از:

  • مزایا:
    • تسهیل معاملات: بازارسازان می‌توانند با تعیین قیمت‌های مناسب، معاملات را روان‌تر کنند.
    • اطلاعات فوری: قیمت‌های تعیین شده توسط مارکت میکرها به‌صورت لحظه‌ای در بازارهای مالی قابل دسترسی هستند.
    • ایجاد نقدینگی: بازارسازان می‌توانند با تسهیل معاملات، نقدینگی را افزایش دهند.
  • معایب:
    • ریسک نقدینگی: ممکن است پس از خرید دارایی از فروشنده و قبل از فروختن آن به خریدار، ارزش آن کاهش یابد.
    • اسپرد: مارکت میکرها معمولاً اسپرد را برای تامین نقدینگی محاسبه می‌کنند.

به طور کلی، بروکر مارکت میکر همان کارگزاری میز معاملات یا Dealing Desk Broker است. این کارگزاران با تعیین قیمت‌های خرید و فروش و ایجاد اسپرد، سود کسب می کنند

به این نوشته امتیاز دهید

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *