آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی | Candlestick

کندل شناسی در فارکس

تحلیل تکنیکال، یکی از روشهای شناسایی روند حرکتی یک دارایی در بازار های مالی می باشد. این سبک از تحلیل، دارای انواع مختلفی می باشد. کندل شناسی در فارکس، یکی از روش های مختلف موجود در این تحلیل بوده که در بازار فارکس مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در کندل شناسی، تریدر می آموزد که چگونه باید الگو های شمعی که در نوسانات قیمتی شکل می گیرند را بررسی و از آن ها برای پیش بینی قیمت در آینده استفاده کند.

کندل استیک، یک نوع نمودار قیمتی می باشد که از یک بدنه، سایه و رنگ تشکیل شده است. به طور کلی دو نوع کندل وجود دارد . کندل صعودی که به رنگ سبز بوده و چهار عنصر قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت و کمترین قیمت را در خود جای می دهد. سایه پایین نشانه کمترین قیمت، سایت بالا نشانه بیشترین قیمت، قسمت بالایی بدنه نشانه از قیمت بسته شدن و قسمت پایین بدنه، نشانه قیمت باز شدن دارایی می باشد.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

این موضوع برای کندل شناسی در فارکس و یک نوسان منفی، برعکس می باشد. کندل نزولی دارای رنگ قرمز بوده و سایه بالایی نشانه از بالاترین قیمت، سایه پایینی نشانه کمترین قیمت، قسمت بالایی بدنه نشان از قیمت باز شدن و قسمت پایینی بدنه نشان از بسته شدن قیمت می باشد. الگوی کندل استیک یا الگوی شمع یکی از انواع نمودارهای مربوط به تغییرات قیمت است که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد و شامل قسمت حد بالا، حد پایین، قیمت آغازی و قیمت پایانی برای یک دوره زمانی خاص است. در ابتدا این الگو از طریق تجارت برنج تجار ژاپنی برای پیگیری قیمت بازار و روند روزانه مورد استفاده قرار گرفت. با این تفاسیر، می خواهیم نگاهی به 12 کندل های موجود در تحلیل تکنیکال داشته باشیم و با آن ها بیشتر آشنا شویم. بنابراین اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات در این زمینه می باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 
آموزش الگوهای کندلی فارکس

 

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی | Candlestick

  • کندل ستاره صبحگاهی ( Morning Star ): همانطور که از اسم این کندل پیداست، می توان نشانه های امید را در لحظات سیاه بازار پیدا کرد. غالبا این الگو در قالب 3 کندل خود را به نمایش می گذارد. در واقع در یک روند نزولی، ابتدا یک کندل بزرگ قرمز تشکیل شده، سپس یک کندل با بدنه کوچک شکل می گیرد. سپس یک کندل بزرگ سبز رنگ پدیدار می شود. چنین الگویی ستاره صبحگاهی بوده و تریدر ها در چنین حالتی، باید منتظر شروع روند صعودی باشند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل ستاره ثاقب ( Shooting Star ): ستاره دنبال دار یا ستاره ثاقب، به صورت تکی بوده و شکل و شمایل چکش برعکس را دارد. این کندل در اوج یک روند صعودی تشکیل شده و به دلیل سایه بلندی که در بخش بالایی خود دارد، این موضوع را عنوان می کند که روند صعودی به پایان رسیده و باید منتظر شروع روند نزولی باشیم.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

 

کندل چکش ( Hammer ): یکی از معروف ترین کندل ها که در علم کندل شناسی در فارکس کاربرد دارد، الگوی چکش می باشد. این الگو به صورت تک کندلی بوده و در انتهای یک روند نزولی تشکیل می شود. این کندل به شکل چکش بوده و دارای سایه پایینی بلندی می باشد. تریدرها در چنین حالتی، باید منتظر شروع روند صعودی باشند. یکی از الگوهای معکوس کننده، الگوی Hammer است. در این الگو زمانی که قیمت برای ثبت شدن باز می شود، ناگهان به طور قابل ملاحظه ای قیمت پایین می آید و بعد از گذشت دوره هایی به سمت بالا گام برمی دارد.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل چکش معکوس ( Inverted Hammer ): یکی از الگو های صعودی که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می شود، الگوی چکش معکوس می باشد. در این کندل، شاهد یک سایه بالایی بزرگ می باشیم که تداعی کننده پایان روند نزولی می باشد. تریدرها در چنین حالتی، باید منتظر شروع روند صعودی باشند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل مرد دار آویز یا هنگینگ من ( Hanging Man ): الگوی مرد به دار آویخته، به دلیل اسم جالبی که دارد در کندل شناسی در فارکس مورد توجه است. این الگو در واقع شکل و شمایل کاملا مشابهی به الگوی چکش دارد اما ساختار آن در اوج یک روند صعودی تشکیل می شود و نمایانگر پایان روند صعودی و تغییر روند به نزولی می باشد. تریدرها در چنین حالتی، باید منتظر شروع روند نزولی باشند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل ماروبزو ( Marubozu ): کندل های ماروبزو، از جمله کندل هایی می باشند که دارای بدنه بزرگی بوده و به شکل قرمز یا سبز رنگ تشکیل می شوند. معمولا این کندل هنگامی تشکیل می شود که یک تغییر بزرگ در بازار در حال شکل گیری می باشد. به عنوان مثال شکست منطقه حمایتی یا مقاومتی با حضور کندل ماروبزو تایید می شود.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل الگوی نفوذی ( Piercing ): این الگو از دو کندل تشکیل شده است که کندل دوم برعکس کندل نخست می باشد. همچنین وجه تشخیص این کندل، این می باشد که قیمت بسته شدن کندل دوم، باید از میان کندل اول گسترده تر باشد. همچنین باید کندل ها، بدنه بلندی داشته باشند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

 

  • آموزش کندل پوشا یا اینگالف ( Engulfing ): این کندل به 2 صورت صعودی و نزولی تشکیل می شود. در حالت صعودی، انتهای روند نزولی، ابتدا یک کندل نزولی تشکیل شده و پس از آن یک کندل بزرگتر و از نوع صعودی تشکیل می شود. این دو کندل، الگوی پوشا را تشکیل می دهند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل دوجی ( Doji ): کندل دوجی، دارای انواع مختلفی می باشد اما اصلی ترین مشخصه ظاهری آن، این است که به شکل مثبت یا صلیب است. معمولا سایه ها و بدنه های این کندل ها کوتاه می باشند. البته سایه بلند نیز در چنین کندل هایی وجود دارد اما باید بدنه ی آن همواره کوتاه باشد. کندل دوجی به تنهایی نشانه خنثی بودن است اما در بسیاری از کندل های دیگر مانند ستاره صبحگاهی، سیگنال خاصی را صادر می کند.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل هارامی ( Harami ): کندل هارامی یا باردار، داری دو کندل می باشد. در حالت نزولی، ابتدا یک کندل صعودی و سپس یک کندل نزولی تشکیل می شود. در حال صعودی نیز عکس حالت فوق رخ می دهد. نکته ی مهم این است که باید کندل دوم به اندازه کل بدنه و سایه کندل نخست باشد. در واقع باردار به همین معنا است و باید کندل دوم کل کندل اول را در خود جای دهد.

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

  • کندل هیکن آشی ( Heikin-Ashi ): این دسته از کندل ها، در بخش انواع کندل قابل مشاهده است و از متوسط قیمتی برای دسته بندی و خوانا بودن نمودار های کندل استیک استفاده می شود. در واقع این کندل برای تجزیه و تحلیل بهتر روند است که مزیت برتری نسبت به کندل استیک را دارد.

نمودار جعبه ای

شما میتوانید بازار فارکس را با 15% شارژ هدیه ی اضافی شروع کنید ، جهت ثبت نام در بروکر مورد اطمینان ا مارکت کلیک نمایید.

بخش اعظم الگو یا نمودار شمعی، قسمت بدنه یا قسمت مستطیل مانند آن است. در علوم ریاضی و آمار به این نمودار، نمودار جعبه ای می گویند. در نمودار جعبه ای که مانند نمودار شمعی است، 5 قسمت مهم وجود دارد. کمترین مقدار، بیشترین مقدار، داده ای که در وسط همه داده ها وجود دارد که آن را میانه داده ها می نامند. چارک اول و چارک دوم. تمام این 5 مقدار با استفاده از نرم افزارهای محاسباتی قابل محاسبه بوده و اصلا به محاسبه با دست نیازی نداریم. بدنه اصلی به سرمایه گذار می گوید که قیمت نهایی بالاتر یا پایین تر از قیمت آغازین است یا خیر. رنگ بدنه اصلی هدایت کننده این موضوع است. یعنی اگر در الگوی کندل استیک رنک بدنه اصلی سیاه یا قرمز باشد، قیمت پایانی سهام پایین تر و اگر سبز باشد، قیمت پایانی سهام بالاتر خواهد بود. الگوی کندل استیک بازتاب تاثیر احساسات سرمایه گذار بر قیمت مطمئن بوده و بر اساس تحلیل بنیادی محاسبات ورود و خروج مقادیر تجاری را ارزیابی می نماید. به عنوان یک مثال ساده فرض کنید که قیمت یک سهم در 10 روز متوالی مقادیر زیر را به دلار گرفته باشد. با استفاده از نرم افزار آماری spss نمودار جعبه ای مربوطه و جداول آماری در زیر ارائه شده اند.

11 – 10 – 8 – 9 – 9 – 9 – 8 – 10 – 10 – 9

Statistics
VAR00001
N Valid 10
Missing 0
Median 9.0000
Minimum 8.00
Maximum 11.00
Percentiles 25 8.7500
50 9.0000
75 10.0000

جدول اطلاعات استخراج شده از نرم افزار نشان می دهد که کمترین قیمت برابر عدد 8، بیشترین قیمت برابر عدد 11، میانه قیمت برابر عدد 9، چارک اول برابر عدد 8.75 و چارک سوم برابر 10 است. بر اساس این 5 مولفه نمودار جعبه ای موسوم به الگوی شمعی یا کندل استیک به صورت زیر نمایش داده می شود:

آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی 

انواع الگوهای کندل استیک Candlestick

اگر بدنه اصلی سبز باشد نشان از فشار خرید دارد و به طور معمول نشانگر آن است که قیمت صعودی است. اما باز هم نباید ارزیابی های آتی را نادیده گرفت. اگر بدنه اصلی سیاه یا قرمز شود نشانگر فشار زیاد برای فروش سهام است. این مطلب به معنای نزولی بودن قیمت است. استفاده از این شمعدانها بیشتر برای نوسان گیرهای بازار ارزشمند است. زیرا بر اساس آن بالا و پایین بردن قیمت را به شدت رصد می کنند.

 کندل استیک ژاپنی

تاریخچه استفاده از نمودار یا الگوی کندل استیک به زمانی برمی گردد که ژاپنی ها مبدع آن در بازارهای خرید و فروش برنج خود بودند. لذا ساختار ظاهری شمع گونه آن، نام کندل و مبدعان آن، کندل استیک ژاپنی را نامگذاری نمود. نمودار فوق یک الگوی کندل استیک ژاپنی با همان چهار رده قیمتی گفته شده را نشان می دهد. توجه به دنباله های نمودار نیز فاصله قیمتی از کف و سقف قیمت را نشان می دهد که یک بازی میان فروشندگان و خریداران است.

تشخیص الگوی Candle Stick

در محاسبات باید به نقاط انتهایی هر شمع دقت شود. اگر میله های انتهایی بسیار طولانی شده باشد نشان از آن دارد که قیمت نهایی توسط خریداران و فروشندگان جهت گیری شده است. در حالت عادی که نوسان قیمت معمولی است، فقط یک مستطیل داریم اما با کوچک شدن مساحت مستطیل، نوسانات قیمت با توجه به تمایل خریداران و فروشندگان دچار دگرگونی شده است.

کاربرد الگوهای کندل استیک

از جمله کاربردهای نمودار یا الگوی کندل استیک، کشف و ارزیابی قیمت سهام در دوره های زمانی مشخص است. در مرحله بعد، که شاید مهمترین کاربرد الگوهای کندل استیک است، مقایسه چندجانبه تغییرات قیمت در زمانهای مختلف می باشد. مثلا با استفاده از این نمودار می توان تغییرات قیمت در دو روز متوالی را با هم مقایسه نماییم و ارزیابی کنیم که قیمت صعودی بوده یا خیر و پیش بینی آتی چیست؟ در نمودار زیر روند قیمت و تغییرات روزانه آن با استفاده از الگوی کندل استیک قابل مشاهده است.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *