پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

این مقاله به توضیحاتی آموزشی درخصوص نقاط با اهمیت پیوت Pivot در تحلیل تغییرات قیمت سهام می پردازد. این نقاط نشان دهنده تغییرات موجود در روند از حالت صعودی کامل به نزولی کامل یا برعکس می باشند. اهمیت کارکرد این نقاط در پیش بینی آتی قیمتها می باشد. نقاط پیوت را میتوان با کمک اندیکاتورها نیز شناسایی کرد.

پیوت Pivot چیست؟

پیوت Pivot نقاطی کلیدی هستند که در نمودارهای روند تغییرات قیمت مورد ارزیابی قرار می گیرند. در اصل نقاطی که تغییر جهش رخ داده در نمودار را مشخص می کنند، پیوت نام دارند. به سادگی می توان گفت که نقاط با اهمیتی که در نمودارها مسیر تغییر جریان قیمتی را مشخص می کنند، همان پیوتها می باشند. در این قسمت به توضیح درباره انواع پیوت Pivot، کاربرد پیوت، محاسبه و اهمیت محاسباتی آن مطالبی بیان می نماییم.

به نمودار زیر نگاه کنید. اگر دقت کنید در ابتدا نمودار روند قیمتی در حال بالا رفتن است. هر چند در برهه هایی از زمان کاهش محسوسی دیده می شود اما کلیت نمودار در حال بالا رفتن است. شیب خط روند آبی رنگ سمت چپ این مطلب را تصدیق می کند. اما از نقطه ای که ما آن را پیوت Pivot می نامیم، به ناگاه کلیت تغییرات قیمت نزولی می شود که شیب خط روند قرمز رنگ سمت راست با شیب نزولی نشانگر آن است. پس پیوت Pivot همین نقطه راس تغییر روندهای بزرگ است. نقطه تغییر را در نمودار پیدا کنید. این نقاط کلیدی هستند و راهکار اصلی این مقاله می باشند.

جهت ثبت نام در آمارکتس بروکر کلیک کنید و 15% بونوس هدیه دریافت نمایید.

 

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

آموزش پیوت مینور و ماژور

این قسمت آموزش پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال را دنبال خواهد کرد. این نقاط بر دو نوع نقاط مینور و ماژور تقسیم بندی می شوند. پیوت مینور موج اصلاحی یک روند اصلی است که نوسان گیرها به دنبال آن هستند، نقاطی با تغییرات کوچک می باشند. در این نقاط، به صورت مقطعی و کوتاه، روند، تغییر می یابد. یعنی اگر صعودی بود، تغییر جهت می دهد و در مقطعی کوتاه نزولی می شود و برعکس. چرا نوسان گیرها به این نقاط علاقه مند هستند؟ زیرا به دنبال سود مقطعی هستند. این نقاط تعیین کننده ایامی است که سودها قطعی شکل گرفته است. نوسان گیری در حال تجربی کاری عادی است اما توجه صرف به جریان نوسان گیری و استفاده از فرصتهای لحظه ای فقط به نفع فرد است و جامعه و تولید از این حرکت بهره نخواهد برد. اما در پیوت ماژور، تغییر جهت روند به طور گسترده شکل می گیرد و در مقطع زمانی طولانی تر، روند صعودی ناگاه نزولی می شود و برعکس. این نقاط برای تحلیلگری بسیار مناسب است. زیرا معامله گران می دانند که سهام در طول زمان ارزش خود را نشان خواهد داد.

پیوت مینور

به شکل زیر توجه کنید. در فاصله نقاط A تا  B روند کلی نمودار تغییرات قیمت صعودی است. می توان با رسم یک خط از A تا B مشاهده نمود که شیب مثبت است و لذا روند تغییرات که همان شیب خط است، صعودی می باشد. اما در همین فاصله، برخی اوقات دیده می شود که در زمانهایی تغییرات قیمتی در بازه های محدود و کوچکی تغییر جهت داده و مجدد با روند کلی که صعودی است، هم جهت می شود. این نقاط که در آنها تغییر جهت های ریز و کوچک در یک روند کلی اتفاق می افتد همان پیوت مینور است که در شکل زیر با فلش های قرمز و آبی مشخص شده اند.

 

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

پیوت ماژور

حال به نمودار زیر نگاه بیاندازید. همانطور که مشاهده میکنید تا قبل از رسیدن قیمت به نقطه B روند کلی تغییرات مثبت بوده و روند صعودی داشتیم اما با رسیدن به نقطه B به ناگاه روند تغییرات به سمت نزولی شدن پیش رفته است. حال از سوی دیگر از نقطه B تا رسیدن به نقطه C روند کلی نمودار نزولی است اما با رسیدن به نقطه C به ناگاه روند کلی تغییرات صعودی می شود. این دو نقطه B و C همان پیوت ماژور هستند.

 

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

 

اندیکاتورهای ترسیم کننده خطوط پیوت

اندیکاتورهایی وجود دارند که بر اساس آنها می توان خطوط پیوت را بر روی چارت بروکرها مشاهده نمود. یکی از اندیکاتورهای ترسیم کننده خطوط پیوت اندیکاتور   Daily pivot  میباشد که آموزش محاسبه خطوط پیوت آن به شکل زیر است:

جهت محاسبه خطوط پیوت روزانه به چهار پارامتر روز گذشته (بازه زمانی روز قبل) نیازمندیم. که این چهار پارامتر عبارت است از : بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت، نقطه باز شدن کندل و نقطه بسته شدن کندل روز گذشته.
Pivot Point=High+Low+Close÷3

این خطوط مشابه همان نمودارهای شمعی هستند که به طور دنباله دار در کنار هم نقاط حمایت و مقاومت را نشان می دهند. با استفاده از این اندیکاتور می توان پیوت های روزانه ، هفتگی و ماهانه را شناسایی کرد. به شکل زیر توجه کنید. پیوتهای روزانه و هفتگی این اندیکاتور مشخص است.

 

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

 

یکی دیگر از اندیکاتورهایی که به کمک ما خواهد شتافت، اندیکاتور مکدی یا همان اندیکاتور  MACDاست که با توجه به نمودار روندی که در زیر نمودار تغییرات نمایش می دهد و میله های شمعی وار تغییرات قیمت را به صورت قله و دره نمایش می دهد، پیوتهای مینور و ماژور را به خوبی به ما نشان خواهد داد. به نمودار زیر دقت کنید. در یک روند صعودی مشخص ، نقاط اصلاحی بازار منطبق با نقاط برگشت اندیکاتور مکدی شده است. اندیکاتور macd میله هایی کوتاهتر از میله های قبل تشکیل داده است.

 

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

نحوه تشخیص نقاط پیوت

علاوه بر اندیکاتورهای ترسیم کننده خطوط پیوت ، جهت تشخیص نقاط پیوت میتوانید نقاط حمایت و مقاومت گذشته بازار را در تایم فریمهای مختلف بصورت دستی ترسیم کنیم. چنانچه این نقاط ساپورت و رزیستنس با نقاط پیوت بازار طلاقی و همپوشانی پیدا کند احتمال موفقیت در معامله ما دو چندان خواهد بود.


اهمیت و کاربرد پیوت Pivot

در شکل های بالا مشاهده می شود که امواج و نقاط پیوت چگونه در کنار همدیگر قرار گرفته اند و راهکارهای شناسایی آنها نیز مشخص گردیده است. با توجه به مطالب فوق مشخص می شود که اهمیت پیوت (Pivot) در تحلیل تکنیکال شناسایی تغییر روندها می باشد. همین کارکرد پیوت در محاسبات آتی و پیش بینی تغییرات قیمت در فواصل زمانی قیمت بسیار ارزشمند است. پیوت Pivot نقطه ای است که با شناسایی آن می توان قله و دره بعدی را پیش بینی کرد و تا قبل از رسیدن به نزول، سهام خود را فروخت و یا اندیشه ای درازمدت پیاده سازی کرد.

پیوت Pivot چیست؟ | آموزش پیوت مینور و ماژور | تشخیص نقاط پیوت

سوالات متداول

+آیا نقاط پیوت دارای فرمول است؟

بله فرمول استاندارد نقاط پیوت بر اساس روز گذشته به این صورت محاسبه می گردد: (High + Low + Close) کندل تقسیم بر 3

+سایر نقاط پیوت کدامند؟

عبارتند از: نقاط فیبوناچی، نقاط Woodie’s و نقاط کاماریلا.

+فایده نقاط پیوت چیست؟

تعیین روند کلی یک جفت ارز شامل: شناسایی سطوح حمایت و مقاومت ، تعیین سطوح حدضرر و سود.

+اندیکاتورهای کاربردی پیوت کدامند؟

Fibonacci ، Camarilla ، Woodie’s ، DeMark

3.5/5 - (2 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *