تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis

تحلیل سنتیمنتال یا Sentiment Analysis  یکی از روش های مدرن تحلیل برای آنالیز بازارهای مالی است که بر روانشناسی بازار وابسته است. این روش بر اساس روانشناسی رفتاری بازار و علم جدید اقتصاد پایه گذاری شده است. این نوع تحلیل مکمل روش های قدیمی تحلیل بازار میباشد. به عبارتی ساده تر این روش از تحلیل بازار مالی را می توان نوعی تحلیل روانشناختی جهت سنجش احساسات تریدرها دانست. در نتیجه این نوع تحلیل مدرن می توان به تحلیل عواطف و احساسات تریدرها پرداخت و از موضع آن ها در قبال بازار مطلع شد.

 

کاربرد تحلیل سنتیمنتال

سنتیمنتال یعنی پیروی کردن از احساسات عموم تریدرها مانند رشد بیتکوین 60 هزار دلاری!

تحلیل سنتیمنتال نه تنها در بازار بورس بلکه در تمامی بازارهای دیگر که دارای احساسات هستند کاربرد دارد. این نوع تحلیل را می توان در بازارهای دارای احساسات خنثی نیز مورد استفاده قرار داد. افراد با استفاده از این روش تحلیلی می توانند احساسات منفی، مثبت و حتی خنثی در بازار را کشف کنند.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis
سنتیمنتال چیست

نمونه تحلیل سنتیمنتال

یکی از نمونه های بارز و بسیار ساده تحلیل سنتیمنتال ترند شدن موضوعات جدید در فضای مجازی است مانند نشر اخبار در مورد سقف قیمتی فلان کالا. در این حالت تریدر به دنبال نقاط بازگشتی است. به این معنی که معامله گر این نوع تحلیل با بررسی دقیق چارت قیمت ها و حجم معاملات صورت گرفته قادر خواهد بود معامله گرانی که قصد فروش دارایی های خود را دارند را شناسایی کند. به همین منظور لازم است نقاط بازگشت را به خوبی زیر نظر داشته باشید. در صورتی که قیمت مورد نظرتان از نقاط بازگشتی به حالت گاوی در بیاید. به عبارت ساده تر به سمت بالا کشیده شوند نشان دهنده بهترین زمان خرید است. حال ممکن است قیمت نقاط بازگشتی به حالت خرسی دربیایند. به اصطلاح معامله گران، به سوی پایین بیایند و شروع به شکسته شدن کنند. در این صورت باید فورا اقدام به فروش دارایی خود کنید.

 

تحلیل سنتیمنتال بازار ارز دیجیتال

نظر افراد سرشناس درمورد روند بازار یا دامیننس بازار ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تاثیر گذار است. مانند توییت ایلان ماسک و ترامپ.

مورد بسیاری مهمی که لازم است آن را مد نظر قرار دهید آن است که امکان ضرر شما به دلیل عدم دقت به نقاط بازگشتی و یا عجله کردن در تحلیل آن ها وجود دارد. به همین دلیل در صورت عدم اطمینان از تحلیل صحیح و اصولی سنتیمنتال حتما از الگوها و ابزارها و اندیکاتورها استفاده کنید.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis
تحلیل سنتیمنتال فارکس

 

تحلیل سنتیمنتال فارکس

تحلیل سنتیمنتال فارکس اغلب برای بررسی درصد و تعداد پوزیشن های یک جفت ارز استفاده می شود. به طور کلی در تحلیل احساسات فارکس می توان قصد تریدرها برای انجام معامله در یک جفت ارز را مورد بررسی قرار داد. البته لازم است معامله گران بدانند که برای یک جفت ارز معمولا تعداد Net Short ها و Net Long ها بسیار حائز اهمیت است. نکته مهم در این رابطه آن است که در بسیاری مواقع تحلیل به روش سنتیمنتال به تنهایی به کار برده نمی شود. بلکه معامله گران ابتدا جفت ارز انتخابی خود را به کمک تحلیل بنیادی و تکنیکال بررسی می کنند و سپس آن را مورد تحلیل سنتیمنتال قرار می دهند. حال اگر تعداد پوزیشن های Short بیشتر باشد این به این معنا است که درصد Net Short ها بیشتر است. در نتیجه تعداد کاربران بیشتری اقدام به باز کردن پوزیشن SELL کرده اند.

در چنین حالتی می توان چنین نتیجه گرفت که قیمت ارز متقابل یا همان ارز دوم نسبت به قیمت ارز پایه در حال بالارفتن است و برعکس در تحلیل سنتیمنتال فارکس اگر میزان پوزیشن های Long بالاتر باشد قطعا دارای درصد بالاتری است. در نتیجه تریدرهای بیشتری اقدام به باز کردن پوزیشن BUY کرده اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که ارز پایه در نتیجه تمایل معامله گران بالاتر برود. لازم به ذکر است که هر گاه به خطوط حمایتی و مقاومتی نزدیک شدید باید منتظر تغییرات کلی در بازار باشید. البته این حالت ممکن است در زمان نشر اخبار مهم نیز در بازار رخ دهد. بنابراین شما به عنوان یک تریدر باید قادر باشید به محض مشاهده تحلیل احساسات فارکس بهترین تصمیم را برای دارایی خود اتخاذ کنید.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis
تحلیل سنتیمنتال فارکس

 

ابزار و سایتهای تحلیل سنتیمنتال فارکس

در بازار فارکس یکسری اندیکاتور وجود دارد که میتواند به معامله گران در خصوص تحلیل سنتیمنتال کمک کند که در زیر به 4 مورد اندیکاتور اشاره شده است :

اندیکاتور High-Low

اندیکاتور CBOE

اندیکاتور BPI

اندیکاتور The VIX

همچنین وبسایتهایی وجود دارند که یک آمار کلی از تعداد معاملات باز تریدرها به ما می‌دهند ، که نشاندهنده حجم معاملات در یک بروکر مشخص است. ما می‌توانیم از این آمار برای بررسی تحلیل سنتیمنتال به سود خود استفاده نماییم. یکی از این سایت‌ها myfxbook است. به این صفحه Outlook می‌گویند. مطابق عکس زیر :

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis

برای دریافت 15 درصد بونوس بر روی کابین شخصی amarkets کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید.

 

تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال

اگر افراد در خصوص ریزش بیشتر بیتکوین در گوگل سرچ کنند این از جنبه های روانشناختی ترس جامعه نسبت به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می‌باشد. به همین ترتیب جستجوهای مختلف دیگر در مورد ارزهای جدید یا قدیمی، می‌تواند بیان‌گر نوع نگرش معامله گران باشد.

تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال نوعی ارزیابی و سنجش روانشناختی از عوامل مختلفی است که قیمت ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی نحوه فکر معامله گران راجع به یک نوع ارز دیجیتال تاثیرات قابل ملاحظه ای بر قیمت آن خواهد گذاشت و به شدت چرخه بازار را متحول می کند. در صورتی که تریدرها با توجه به احساسات و ایده‌های به اشتراک گذاشته عمل کنند قطعا نتیجه مطلوبی کسب نخواهند کرد و ممکن است در معاملات متضرر شوند. نمونه بارز این مسئله تاثیر توییت های ایلان ماسک بر روی بیت کوین است.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟ | Sentiment Analysis
تحلیل سنتیمنتال چیست

 

تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تحلیل تکنیکال

تفاوت اصلی تحلیل سنتیمنتال با تحلیل تکنیکال آن است که در تحلیل تکنیکال با بررسی فرمول‌ها و همچنین متد های متنوع آمار و ریاضی قیمت دارایی ها پیش بینی می شود. البته در این میان تریدرها نمودار های قیمتی را نیز مورد بررسی قرار می دهند. بر اساس تمامی موارد ذکر شده قیمت و روند حرکتی دارایی ها را مشخص می کنند. این در حالی است که در تحلیل به روش سنتیمنتال تنها با بررسی احساسات تریدرها می توان به پیش بینی قیمت دارایی در آینده پرداخت.

 

تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تحلیل فامنتال

تفاوت تحلیل سنتیمنتال با تحلیل فاندامنتال نیز در نحوه تشخیص قیمت دارایی ها در بازار های مالی است. به این معنی که در تحلیل فامنتال ارزش ذاتی دارایی ها را بر اساس عوامل بیرونی تشخیص می دهند. همچنین آن را از لحاظ پایین بودن یا بالا بودن قیمت فعلی با قیمت واقعی مورد بررسی قرار می دهند. در حالی که در تحلیل سنتیمنتال این روش کاملا نسخ می شود و تنها الگوها و احساسات رفتاری تریدرها مد نظر قرار می گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *