3 مثال از آموزش فاندامنتال | آشنایی با نرخ بهره شبانه ، شاخص بهای تولید کننده ، شاخص مدیران خرید

3 مثال از آموزش فاندامنتال | آشنایی با نرخ بهره شبانه ، شاخص بهای تولید کننده ، شاخص مدیران خرید

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، یکی از روش های تحلیلگری در بازار سرمایه می باشد که تحلیلگران با استفاده از آن، اقدام به بررسی دارایی های مالی می کنند. در این زمینه اخبار مهمی وجود دارد که توسط سایتهای خبری خارجی مانند Fxstreet و… بصورت روزانه منتشر میشود. اخبار اعلام شده در زمینه فارکس همواره دارای مفاهیم بسیار مهم و کلیدی می باشد که می تواند روی دارایی های مالی به شدت تاثیر گذاشته و باعث نوسان آن ها شود. در ادامه می خواهیم با 3 موضوع کلیدی در این زمینه یعنی نرخ بهره شبانه، شاخص بهای تولید کننده و شاخص مدیران خرید آشنا شویم.

آشنایی با نرخ بهره شبانه؛ شاخص بهای تولید کننده؛ شاخص مدیران خرید
3 مثال از آموزش فاندامنتال

 

نرخ بهره شبانه یا over night rate چیست؟ و چگونه روی تحلیل فاندامنتال تاثیر می گذارد؟

نرخ بهره شبانه نرخ بهره ایست که در آن یک نهاد سپرده گذاری معمولا بانک ها یک شبه قرض میدهند یا قرض میگیرند.
در بسیاری از کشورها نرخ بهره شبانه نرخی است که بانک مرکزی برای تعیین سیاست پولی مشخص میکند در اکثر موارد نرخ بهره شش ماهه کمترین نرخ بهره موجود است و به همین دلیل تنها برای موسسات معتبر قابل دسترسی می باشد. نرخ بهره شبانه به طور غیر مستقیم بر نرخ وام مسکن تاثیر می گذارد به این دلیل که زمانی که نرخ بهره شبانه افزایش می یابد برای بانکها گران تر به حساب میآید بنابراین برای جبران آن نرخ های بهره بلند مدت را افزایش می دهند.

نرخ بهره شبانه ( Rollover fee ) یکی از مفاهیم مهم و تاثیرگذار روی تحلیل فاندامنتال می باشد. نرخ بهره شبانه، به نرخی اطلاق می شود که بر اثر باز بودن یک معامله یا پوزیشن در طول مدت شب محاسبه خواهد شد. در واقع این نرخ به تفاوت میان دو جفت ارزی که معامله می شود، مربوط می باشد.

3 مثال از آموزش فاندامنتال | آشنایی با نرخ بهره شبانه ، شاخص بهای تولید کننده ، شاخص مدیران خرید
overnight rate چیست

 

شاخص بهای تولید کننده یا ppi  چیست؟ و چگونه روی تحلیل فاندامنتال خود را نشان می دهد؟

یکی از شاخص های میانگین تغییرات در قیمت های فروش است که قیمت دریافت شده توسط تولید کنندگان داخلی کالاها و خدمات را در طول زمان میسنجد . شاخص قیمت تولید کننده یا ppi ،تغییر قیمت را از منظر فروشنده اندازه گیری میکند و از شاخص های دیگر ،مانند شاخص قیمت مصرف کننده، که تغییر قیمت را از دیدگاه خریدار اندازه گیری میکند متفاوت می باشد.

تقریبا ۱۰،۰۰۰ شاخص قیمت تولید کننده وجود دارد که در هرماه برای محصولات فرعی و یا گروهی از تولیدات، منتشر میشود .این شاخص ها خروجی تمام صنایع تولید کننده ی کالاها، در ایالات متحده از جمله صنایع معدن ،کشاورزی، گاز طبیعی ،وساخت وساز و دیگر بخش های تولید ی را شامل میشود.این یک شاخص پیشرو ،در تورم مصرف کننده است .زمانی که تولیدکنندگان برای کالا و خدمات بیشتر هزینه میکنند ،این هزینه های بالاترمعمولا به مصرف کننده منتقل میشود. یکی از مباحث و مفاهیمی که روی تحلیل فاندامنتال تاثیرگذار است، شاخص بهای تولید کننده می باشد. شاخص بهای تولید کننده ( Producer Price Index ) که به اختصار PPI می باشد، شاخصی است که به وسیله سازندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات، محاسبه می شود. این شاخص بیانگر میانگین قیمت فروش کالا و خدماتی می باشد که در انتهای فرآیند تولید، محاسبه خواهد شد. به عبارتی دیگر، این شاخص، عنوان می کند میانگین قیمتی که تولید کنندگان کالا، محصولات خود را در اختیار خرده فروشان می گذارند، چقدر است.

برای دریافت 15 درصد بونوس بر روی بروکر amarkets  کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید.

3 مثال از آموزش فاندامنتال | آشنایی با نرخ بهره شبانه ، شاخص بهای تولید کننده ، شاخص مدیران خرید
pmi چیست

 

شاخص مدیران خرید(بخش ساخت و ساز) یا pmi چیست؟

مقیاس ماهیانه خرید در بخش ساخت و ساز میباشد که در این باره از مدیران اجرایی در بخش ساخت و ساز در مورد وضعیت کسب و کار و سطح فعلی خرید سوال پرسیده میشود. مدیران اجرایی با در نظر گرفتن تخمین و پیش بینی میزان تقاضا برای ساخت و ساز در آینده و تنظیم سفارشات مواد و مصالح ،میزان رقم ساخت و ساز آینده را پیش بینی و اعلام می کند .هرچه نرخ شاخص مدیران خرید ،بخش ساخت و ساز بالاتر باشد. نشان دهنده ی تقاضای بیشتری برای مواد و مصالح می باشد و این بدان معناست که اقتصاد رو به رشد و پویا می باشد. به همین ترتیب عکس این موضوع صحیح است که پایین بودن رقم شاخص مدیران خرید بخش ساخت و ساز به معنای کاهش میزان تقاضا برای مواد و مصالح است که به معنی اقتصاد ضعیف و رشد اقتصادی پایین است .بدیهی است که رقم این شاخص در چرخه کسب و کار بسیار حساس است و تمایل دارد که به طور کلی با رشد یا کاهش در اقتصاد مطابقت داشته باشد. این شاخص یک شاخص پیشرو در سلامت اقتصادی میباشد چرا که کسب و کار به سرعت به شرایط بازار واکنش نشان میدهد و مدیران خرید بینش دقیق و مناسبی درباره ی موقعیت اقتصادی شرکت در آینده را دارند .

دیگری موضوع مهمی که در بازار فارکس تاثیر خود را به نمایش می گذارد، شاخص مدیران خرید ( Purchasing Managers Index ) که به اختصار PMI گفته می شود، یک شاخص مهم است که در بازار تاثیر می گذارد. این شاخص نشان دهنده وضعیت اقتصادی بوده و شرایط اقتصادی را در 3 حالت انبساطی، ثابت یا انقباضی بررسی می کند و نتایج را به بازار ارائه می کند. اصلی ترین هدفی که این شاخص دنبال می کند، این است که شرایط کنونی و آینده بازار کسب و کار و مدیران را بررسی و نتایج را به سرمایه گذاران و تحلیلگران، ارائه می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *