معنی Break Out یا شکست روند چیست؟ و نحوه ترید موقع شکست قیمت

معنی Break Out یا شکست روند چیست؟ و نحوه ترید موقع شکست قیمت


بازارهای مالی، همیشه پر از نوسانات و ساخت موقعیت هایی برای ورود هستند. و همیشه برخی از معامله‌گران با استفاده از استراتژی‌های خاص، می‌توانند از نوسانات قیمتی درون این محدوده‌ها به کسب سود بپردازند. بسیاری منتظر می‌مانند تا قیمت از این محدوده‌ها خارج شود و در اصطلاح شکست روند رخ دهد.

شکست روند یا Break Out چیست؟
شکست روند یا Break Out چیست؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید نمایش

شکست روند یا Break Out چیست؟

در دنیای بازارهای مالی، سطوح حمایتی و مقاومتی نقش نقاطی کلیدی را ایفا می‌کنند که قیمت‌ها در آن نواحی با واکنش‌های قابل پیش‌بینی روبرو می‌شوند. شکست روند نیز، زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی از سطح حمایتی یا مقاومتی که قبلا در نمودار مشخص‌شده عبور می‌کند.

این اتفاق، نقطه عطفی در روند معاملات محسوب می‌شود و پیامدهای قابل‌توجهی برای معامله‌گران و جهت حرکت بازار خواهد داشت. ازهمین‌رو، هنگامی که قیمت با قدرت از سطح حمایتی عبور می‌کند، اتفاقات مهمی رخ می‌دهد.

ورود معامله‌گران درحال انتظار

معامله‌گران گروه اول که منتظر شکست قیمت بودند، با مشاهده عبور قیمت از سطح حمایتی، وارد بازار می‌شوند و اقدام به خرید می‌کنند. این افزایش تقاضا، با وارد کردن فشار بیشتری بر قیمت، به روند صعودی آن دامن می‌زند.

خروج معامله‌گران ناامید

افرادی که روی حمایت حساب کرده بودند، با مشاهده شکست قیمت از بازار خارج می‌شوند. این فرآیند خروج، عرضه بیشتر در بازار را به همراه دارد و می‌تواند سرعت افت قیمت را افزایش دهد.

نحوه ترید موقع شکست روند
نحوه ترید موقع شکست روند

نحوه ترید موقع شکست روند

معامله‌گران، باید برای کسب سود از شکست خطوط روند، کانال‌ها، مثلث‌ها و سایر الگوهای پرایس اکشن، مراحلی را دنبال کنند.

تشخیص خط روند

در اولین قدم، باید ببینیم که دارایی مورد نظر در حال حاضر در روند صعودی قرار دارد یا نزولی؟ شما می‌توانید این کار را با استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال مختلف انجام دهید.

شناسایی سطوح کلیدی

پس از پیدا کردن خط روند، سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی که احتمالا قیمت در آن‌ها با واکنش مواجه می‌شود را مشخص کنید. در این مرحله، با الگوهای تحلیل تکنیکال خاصی مواجه خواهید شد.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   آموزش 12 الگوی کندل استیک ژاپنی | Candlestick

ورود به معامله

در این مرحله، باید با توجه به بازار معاملاتی مورد نظر، استراتژی خود را برای خرید یا فروش دارایی انتخاب کنید. این کار، به دو صورت خرید و فروش نقدی در بخش اسپات یا موقعیت‌های معاملاتی لانگ یا شورت میسر است.

موقعیت شورت، به‌معنای قرض گرفتن سهم یا دارایی و فروش آن با انتظار کاهش قیمت و بازخرید آن در آینده با قیمت پایین‌تر برای کسب سود است. لانگ نیز، به معنای خرید سهم یا دارایی با انتظار افزایش قیمت و فروش آن در آینده با قیمت بالاتر خواهد بود.

چرا بسیاری از بریک اوت‌ها با شکست مواجه می‌شوند؟
چرا بسیاری از بریک اوت‌ها با شکست مواجه می‌شوند؟

چرا بسیاری از بریک اوت‌ها با شکست مواجه می‌شوند؟

سطوح قیمت در بازارهای مالی، به دلایل مختلفی شکل می‌گیرند. در این میان، تقابل میان خرید و فروش تریدر های بزرگ بازار نقشی اساسی دارد. از یک سو، ممکن است خریداران عمده در سطوح قیمتی مشخص به ثبت سفارشات بزرگ بپردازند تا از افت بیشتر قیمت جلوگیری نمایند. از آن‌جایی که حجم دقیق این سفارشات نامشخص است، پس می‌تواند عاملی فریبنده برای سایر معامله‌گران باشد.

از طرف دیگر، سایر تریدرهای بزرگ بازار از این موقعیت برای کسب سود استفاده می‌کنند. آن‌ها، با مشاهده تلاش‌های ناموفق معامله‌گران برای عبور از سطوح قیمتی می‌توانند با سفارشات خلاف جهت، خرید خود را در قیمت‌های بهتر انجام دهند.

به‌همین دلیل، پیش‌بینی دقیق این‌که آیا بازار به اندازه کافی قدرت برای حفظ یا شکستن یک سطح قیمتی را دارد، بسیار دشوار است. زیرا، هیچ شاخص معاملاتی قطعی برای پیش‌بینی این‌که ‌آیا سطح مورد نظر حفظ خواهد شد یا نه، وجود ندارد.

بازارهای مالی، سیستمی پیچیده و پویا هستند و عوامل متعددی می‌تواند بر شکل‌گیری سطوح قیمت و نوسانات آن تاثیر بگذارد. درک این پیچیدگی‌ها و تحلیل عوامل مختلف، حائز اهمیت است تا بتوان در این بازارها به‌طور موثرتری معامله کرد.

نکات مهم در انجام معاملات با استفاده از شکست روند
نکات مهم در انجام معاملات با استفاده از شکست روند

نکات مهم در انجام معاملات با استفاده از شکست روند

شکست روندها، همیشه واقعی نیستند و گاهی اوقات توسط بزرگان بازار به‌صورت فیک رخ می‌دهند. از همین رو، باید به برخی نکات مهم توجه کنید.

صبور باشید

اشتباه رایج بسیاری از افراد، عجله در ورود به معامله بلافاصله پس از مشاهده بریک اوت است. این کار، می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ زیرا، همیشه احتمال این‌که قیمت به سطوح قبلی بازگردد، وجود دارد. به‌همین دلیل، معامله‌گران باتجربه صبر می‌کنند تا چند کندل تایید رخ دهد. مثلا تشکیل کندل‌های صعودی در بالای سطح حمایتی شکسته‌شده، نشان‌دهنده تمایل بیشتر بازار به حرکت در جهت جدید است.

یافتن شکست روند قوی

بریک اوت‌های قدرتمند، با حجم معاملاتی بالا و کندل‌های بزرگ همراه هستند و این امر، نشان‌دهنده فشار خرید یا فروش قوی در بازار است و احتمال موفقیت بریک اوت را افزایش میدهد. از سوی دیگر، شکست با حجم کم نشان‌دهنده عدم تمایل کافی بازار به حرکت در جهت جدید و احتمال شکست بیشتر خواهد بود.

توجه به ثبات بازار

بازارهای نوسانی و حساس، محیط مناسبی برای شکار بریک اوت‌های واقعی نیستند. در این شرایط، احتمال فریب معامله‌گران با شکست قیمت‌های جعلی افزایش می‌یابد. از همین رو، معامله‌گران باتجربه منتظر می‌مانند تا بازار به ثبات برسد و نوسانات آن کاهش پیدا کند.

استفاده از ابزارهای تحلیل مناسب

ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورها و الگوهای قیمت، می‌توانند به شما در شناسایی شکست‌های واقعی و تمایز آن‌ها از شکست‌های فیک کمک کنند.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   آموزش اندیکاتور مووینگ اوریج | آموزش اندیکاتور Moving Average

توجه به حجم معاملات

حجم معاملات بالا در زمان شکستن سطوح حمایتی یا مقاومتی، به‌عنوان عاملی کلیدی در تایید اعتبار آن شکست عمل می‌کند. این موضوع، نشان‌دهنده وجود قدرت و تمایل کافی در میان تریدر بازار برای عبور از آن سطح و ورود به محدوده قیمتی جدید است.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در هر استراتژی معاملاتی، اهمیت بالایی دارد و معامله با بریک اوت نیز، از این قضیه مستثنی نیست. اگر با مدیریت ریسک آشنا نیستید و نمیدانید که چطور مدیریت ریسک را انجام دهید به شما توصیه میکنیم که حتما مقاله های آموزشی که در ادامه به شما معرفی میکنیم را مطالعه کنید.

انعطاف‌پذیری

در معاملات، شکست‌ها حتی با بهترین استراتژی‌ها و دقیق‌ترین تحلیل‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند. نکته کلیدی، این است که از نظر ذهنی و مالی برای این ضررها آماده باشید و اجازه ندهید آن‌ها بر قضاوت و عملکرد شما در معاملات آینده تاثیر بگذارند. برای اینکه خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید تمرین و تجربه زیادی لازم است که کسب کنید و تنها با خواندن مطالب آموزشی و انجام آنها در بازار و طی گذر زمان بدست می‌آید. در ادامه به شما مقاله های آموزشی درباره با روانشناسی بازار به شما معرفی میکنیم که حتما آنها را مطالعه کنید.

مزایا و معایب معامله با شکست روند
مزایا و معایب معامله با شکست روند

مزایا و معایب معامله با شکست روند

از جمله مزایای معامله با شکست روند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. سادگی

یادگیری و استفاده از بریک‌اوت‌ها، به‌قدری آسان است که حتی معامله‌گران تازه‌کار نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

2. نرخ موفقیت بالا

بریک اوت‌ها، به شما این امکان را می‌دهند که در ابتدای شکل‌گیری یک روند جدید وارد معامله شوید و از حداکثر سود بالقوه آن بهره ببرید.

3. شناسایی آسان نقاط ورود و خروج

برخلاف سایر روش‌ها، نقاط ورود و خروج در معاملات شکست روند به‌راحتی قابل تشخیص هستند. زیرا، سطوح مقاومت و حمایت که شکسته می‌شوند، به‌عنوان نقاط ورود عمل می‌کنند و شما می‌توانید حد ضرر را اندکی پایین‌تر از این سطوح قرار دهید.

4. تایید معاملات دیگر

بریک اوت‌ها، می‌توانند به‌عنوان سیگنالی برای تایید سایر معاملات یا اندیکاتورهای فنی عمل کنند. برای مثال، اگر معامله‌گر در حال حاضر بر اساس تحلیل تکنیکی روند صعودی داشته باشد، مشاهده یک بریک اوت،‎ دلیلی برای تایید این روند و ورود به یک معامله طولانی خواهد بود.

معایب معامله با شکست قیمت یا بریک اوت
معایب معامله با شکست قیمت یا بریک اوت

معایب معامله با شکست قیمت یا بریک اوت

1. شکست‌های فیک

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات معامله با بریک‌اوت، شکست‌های تقلبی است. این اتفاق، زمانی رخ می‌دهد که قیمت از سطح حمایتی یا مقاومتی عبور می‌کند؛ ولی، مجددا به محدوده قبلی خود باز می‌گردد. این موضوع، می‌تواند برای معامله‌گرانی که بر اساس بریک‌اوت وارد معامله شده‌اند، ضرر زیادی به‌همراه داشته باشد.

به‌طور کلی، تشخیص شکست‌های تقلبی از شکست‌های واقعی بسیار سخت است و یکی از بزرگترین چالش‌های معامله با بریک اوت به‌شمار می‌رود.

2. تفسیر متفاوت از سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت، مفاهیمی ابتدایی و بنیادی در تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌روند. اما، این سطوح ذاتا ذهنی هستند و همه معامله‌گران به یک اندازه به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند.

3. تصمیم‌گیری سریع

با توجه به حساسیت استراتژی شکست روند و نوسانات قیمت، معامله‌گران باید سریع تصمیم‌گیری کنند که این موضوع، می‌تواند برای برخی از افراد چالش برانگیز باشد.

بریک اوت در چه استراتژی‌های معاملاتی کاربرد دارد؟
بریک اوت در چه استراتژی‌های معاملاتی کاربرد دارد؟

بریک اوت در چه استراتژی‌های معاملاتی کاربرد دارد؟

بریک اوت یا شکست سطوح حمایتی و مقاومتی، یکی از مفاهیم کلیدی در تحلیل تکنیکال است که می‌تواند در استراتژی‌های معاملاتی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این بخش، به برخی از کاربردهای رایج شکست روند در معاملات می‌پردازیم.

تشخیص فرصت‌های خرید و فروش

بریک اوت صعودی، می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای ورود به معاملات خرید و کسب سود از افزایش قیمت تلقی شود. به‌همین ترتیب، شکست روند نزولی سیگنالی برای ورود به معاملات فروش و کسب سود از کاهش قیمت خواهد بود. از همین رو، الگوهای قیمتی مختلفی مانند سر و شانه، پرچم، مثلث و … می‌توانند در سطوح حمایتی و مقاومتی شکل بگیرند.

تعیین حد سود و ضرر

سطوح حمایتی و مقاومتی شکسته‌شده به‌عنوان سطوح حد سود و ضرر برای معاملات خرید یا فروش در نظر گرفته می‌شوند.

پرایس اکشن

معامله‌گران پرایس اکشن، از بریک اوت‌ها برای شناسایی سطوح کلیدی، تایید روند و نقاط ورود و خروج در معاملات خود استفاده می‌کنند.

بهترین اندیکاتور برای استراتژی شکست (Breakout) چیست؟

بهترین اندیکاتور برای استراتژی Breakout از دید سایت axi.com

استراتژی‌های Breakout یا شکست روند می‌توانند صرفاً بر اساس رفتار قیمت (مانند مثال بالا با سطوح حمایت و مقاومت) شکل بگیرند، اما از اندیکاتورها نیز می‌توان استفاده کرد، هم به عنوان ابزارهای حمایتی و هم به عنوان سیگنال ورود به معامله. یک نمونه از اندیکاتورهای معاملاتی که در استراتژی شکست قابل استفاده است، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) است. در این روش، معامله‌گر زمانی که قیمت از ابر عبور می‌کند اقدام به خرید و زمانی که قیمت پایین‌تر از ابر می‌رود اقدام به فروش می‌کند.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   بهترین سبک پرایس اکشن برای اسکالپ و استراتژی scalping
جمع‌بندی BreakOut یا شکست خط روند
جمع‌بندی BreakOut یا شکست خط روند

جمع‌بندی BreakOut یا شکست خط روند

در دنیای بازارهای مالی، معامله‌گران همواره به‌دنبال استراتژی‌هایی هستند که به آن‌ها در کسب سود بیشتر کمک کند. معامله با شکست روند، یکی از این استراتژی‌های محبوب است که به ‎دلیل سادگی و پتانسیل سودآوری بالا، مورد توجه بسیاری از معامله‌گران در بازارهای مختلف، اعم از فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال قرار دارد. بااین‌حال، استفاده از این استراتژی نیازمند دانش، تجربه و تمرین کافی است.

و در آخر پیشنهاد تیم گوگل فارکس به شما برای شروع ترید در فارکس با کارمزد کم و امنیت بالا و عدم مشکل با ایرانی ها بروکر های آلپاری و آمارکتس میباشد.

ثبت نام بروکر آلپاری

ثبت نام بروکر آمارکتس

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *