معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟

معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟

هر نوع بازار سرمایه‌ای از قوانین و اصطلاحات تخصصی و خاصی برخوردار می‌باشد. از این رو برای ورود و سرمایه گذاری در بازار بورس باید در اولین قدم با اصطلاحات رایج آن آشنا گردید. آشنایی با اصطلاحات بورسی از این نظر اهمیت می‌یابد که موجب درک بهتر مفاهیم و آموزش‌های مرتبط با آن می‌شود. از این رو یکی از اصطلاحات رایج در بازار بورس معاملات عمده و بلوکی می‌باشد که در میان سرمایه گذاران امری آشنا و شناخته شده است. اما معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟ در ادامه‌ی این مطلب به پاسخ این پرسش می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معاملات بلوکی به خرید یا فروش حجم بسیار بالایی از یک سهم به صورت یکباره اطلاق می‌شود. از آنجا که خرید این چنینی در ابعاد کلان انجام می‌گیرد باید میان خریدار و فروشنده بر سر قیمت توافقاتی صورت گیرد. همان طور که می‌دانید به صورت عادی معاملات بورس در چارچوب و محدودیت‌های اعمال شده از سوی سازمان بورس انجام می‌گیرد. اما در معاملات عمده و بلوکی هیچ محدودیت و چارچوبی برای فروشنده و خریدار وجود ندارد. با توجه به حجم بالای معاملات بلوکی ثبت و سفارش‌ها بیشتر توسط سرمایه گذاران حقوقی انجام می‌شود و افراد حقیقی کمتر در آن شرکت دارند.

معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟
فیلتر معاملات بلوکی

تاثیر معاملات بلوکی بر قیمت سهم

خرید و فروش سهام در ابعاد معاملات بلوکی می‌تواند تاثیرات و نوسانات بسیار زیادی را به بازار تحمیل کند. از این رو برای پرهیز از ایجاد نوسانات احتمالی و به اشتباه انداختن سایر سرمایه گذاران، معاملات عمده و بلوکی خارج از سیستم معاملاتی انجام می‌گیرد. به منظور ایجاد تمایز میان این نوع از معاملات با معاملات معمول در بازار بورس ایران، بازاری با عنوان سامانه معاملات بلوکی شکل گرفته است. در بستر فراهم شده خریداران و فروشندگان سهام می‌توانند به راحتی به مبادله بپردازند.

سامانه معاملات بلوکی از نظر حجم معاملات و قیمت، دارای محدودیت‌هایی می‌باشد که به طور اختصار از نظر حجمی، باید بیش از 50 برابر حجم هر سفارش در بازار معمولی باشد. همچنین از نظر قیمت و ارزش معاملات بیش از 20 میلیارد ریال را در برگیرد. پارامترهای مشخص شده در معاملات بلوکی فرابورس کمی متفاوت است و از قوانین مخصوص به خود پیروی می‌کند. زمان فعالیت بازار بلوکی با بازار بورس تفاوتی ندارد و کاملا یکسان است. توجه داشته باشید که از نظر دامنه‌ی نوسانات قیمتی سامانه معاملات بلوکی کاملا تحت تاثیر بازار بورس عادی می‌باشد. به زبان ساده‌تر هر اتفاقی که در بازار بورس کشور بیفتد معاملات عمده و بلوکی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟
سامانه معاملات بلوکی

مزایا

  • سامانه معاملات بلوکی از نماد معاملاتی کاملا متفاوتی نسبت به بازار عادی برخوردار است.
  • معاملات بلوکی در محاسبه قیمت نهایی و شاخص کل هیچ گونه تاثیری ندارند.
  • سرمایه گذاران نمی‌توانند با استفاده از کد گروهی اقدام به معامله کنند.

 

کاربرد فیلتر معاملات بلوکی

معامله گران می‌توانند با استفاده از قابلیت فیلتر معاملات بلوکی، معاملات جاری در سایت مدیریت فناوری بورس را شناسایی و مجزا کنند. برای انجام این کار کافیست دستورات لازم را در سایت معاملات بلوکی tsetmc اعمال کرده تا کلیه‌ی معاملات بلوکی جاری برایتان به نمایش درآید. توجه داشته باشید که معاملات بلوکی با نمایش عدد 2 متمایز شده‌اند. از این رو برای اعمال فیلتر می‌توانید دستور زیر را کپی کرده و در سایت معاملات بلوکی tsetmc وارد کنید و معاملات بلوکی امروز را مشاهده نمایید.

  1. Filter Name : Block trades FILTER  HF-132//
  2. User: Mostafa Ejarestaghi//
  3. UPDATE: 1400/01/23//
  4. version : 1.1.1//

———— site information ————-//

  1. website : www.hooshefaal.ir//
  2. Email : hooshefaal@gmail.com//
  3. Telegram Channel : @hooshefaal//
  4. Telegram Support : @hooshefaal_support//
  5. Instagram Page : @hooshefaal.ir//
  6. whatsapp number : 09364549266//

————–END—————//

  1. true==function()
  2. {

——————COMMAND START———————–//

  1. (cfield0)=””;
  2. (cfield1)=””;
  3. (cfield2)=””;
  4. if((l18)[(l18).length-1]==’2′){
  5. return true;
  6. }

——————– COMMAND END———————//

  1. }()

=========================END FUNCTION =========================//

معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟
سامانه معاملات بلوکی

نحوه انجام معاملات عمده و بلوکی

برای دریافت 15 درصد بونوس بر روی ثبت نام در آمارکتس کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید.

برای اینکه بدانید معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند، در ابتدای کار باید کارگزار خریدار پیشنهاد خود را در سامانه معاملات بلوکی ثبت نماید. این پیشنهاد در صورت رضایت خریدار توسط کارگزار وی مورد تایید قرار می‌گیرد. در نهایت فرایند معامله باید به تایید و تصویب ناظر برسد و در سامانه ثبت گردد. در حالت دوم شرایط کاملا برعکس صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که ابتدا پیشنهاد فروش توسط کارگزار فروشنده‌ی سهم ثبت می‌شود. سپس کارگزار خریدار پیشنهاد را قبول کرده و آن را تایید می‌نماید. توجه داشته باشید که درصدی به عنوان کارمزد معاملات بلوکی از مبلغ کلی خرید و فروش کسر می گردد. میزان کارمزد معاملات بلوکی به حجم معاملات بستگی دارد.

معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند؟
فیلتر معاملات بلوکی

جمع بندی

در این مقاله به طور مختصر در زمینه‌ی این که معاملات بلوکی چیست و چگونه انجام میشوند صحبت کردیم و با قوانین آن تا حدودی آشنا شدیم. می‌توانید با استفاده از فیلتر معاملات بلوکی معاملات عادی را از آمار معاملات بلوکی متمایز کنید. همچنین با ایجاد سامانه معاملات بلوکی، این بازار به طور کامل از بازار بورس مجزا شده است. دلیل این تمایز جلوگیری از بروز تاثیرات هیجانی بر بازار بورس عادی می‌باشد. توجه داشته باشید که به دلیل بالا بودن حجم سفارشات در معاملات بلوکی، روند معاملات بازار بورس می‌تواند تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد.

به این نوشته امتیاز دهید

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *