تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ آموزش صوتی بازار فارکس

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ آموزش صوتی بازار فارکس


تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ | آموزش صوتی بازار فارکس

در پلتفرم متاتریدر در پنجره navigator ؛ شاخه ی «اندیکاتورها» قابل مشاهده است. اندیکاتورها ابزار جانبی هستند که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند تا با بررسی الگوها و تغییرات صورت گرفته در نمودار ، قیمت احتمالی در آینده پیش‌بینی شود. اندیکاتورها برای کمک به تریدرها جهت تحلیل بهتر بازار بورس بین الملل (فارکس) و درک شرایط موجود طراحی شده‌‌اند. در ادامه میخواهیم بدانیم تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها در چیست؟

در واقع اسیلاتور ها جدا از اندیکاتور ها نیستند و به عنوان یکی از شاخه های اندیکاتور ها شناخته می‌شوند.همانطور که در پلتفرم متاتریدر در زیر شاخه ی «اندیکاتورها» این مورد قابل مشاهده است.

اسیلاتورها دارای 2 کاربرد متفاوت هستند : کاربرد اول : سیستم Divergence یا واگرایی قیمت تنها با اسیلاتورها قابل تشخیص است. و اندیکاتورها این قابلیت را ندارند.

 ادامه مطلب را گـوش کنید :

 

اگر شما هم جزو تحلیلگران فعال در بازارهای مالی و فارکس هستید؛ بدون شک با اندیکاتورها و اسیلاتورها آشنایی دارید. همچنین احتمالا از آن ها در روند تحلیل های خود استفاده کرده اید. بسیاری از افراد این دو واژه را به اشتباه و به جای هم به کار می برند. در این مقاله همراه ما باشید تا نگاهی اساسی به تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور بیاندازیم.

 

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟

در واقع همه ی کاری که توسط تحلیلگران بازار با روش ها و ابزارهای مختلف، روی نمودارها انجام می شود را می توان در یک عبارت کوتاه خلاصه کرد: “پیشبینی حرکات آینده نمودارها”.

اندیکاتورها و اسیلاتورها ابزارهایی هستند که به کمک آن ها می توانیم تحلیل بازار را دقیق تر انجام دهیم. در یک نگاه کلی باید بگوییم که اندیکاتورها شاخص هایی هستند که داده های حاصل از نمودار قیمتی ( از جمله تغییرات حجم و قیمت معاملات، در بازه های زمانی مختلف) را دریافت می کنند و آن را از طریق الگوریتم های ریاضی تبدیل به اطلاعاتی قابل استفاده و سیگنال  های ورود و خروج برای معامله گران می کنند. اندیکاتورها با توجه به کاربردشان، به شاخه های مختلف تبدیل می شوند؛ یکی از این شاخه ها  انواع اسیلاتورها هستند.

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟
اندیکاتور فارکس

 

انواع اندیکاتورها

اندیکاتورها از نظر کاربرد و نوع محاسبات به 4 دسته ی کلی تقسیم بندی می‌شوند:

1- اندیکاتورهای trend

2- اسیلاتورها

3- اندیکاتورهای Volumes

4- اندیکاتورهای Bill Williams

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ آموزش صوتی بازار فارکس
اندیکاتور فارکس

 

  • اندیکاتورهای روند یا trend: این اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با استفاده از آن ها می توانیم تغییراتی که قرار است در روند نمودارها اتفاق بیفتد را پیش بینی کنیم. از جمله پرکاربردترین اندیکاتورهای روند می توان به اندیکاتورهای میانگین متحرک (MA)، میانگین متحرک نمایی (EMA)، شاخص میانگین حرکت جهت دار (ADX)، ایچیموکو و… اشاره کرد.
  • اندیکاتورهای حجم یا volume: این اندیکاتورها بر اساس داده هایی که از حجم معاملات در بازه های زمانی مختلف به دست می آورند، کار می کنند و اطلاعات مهمی را در اختیار معامله گران قرار می دهند. از جمله این اطلاعات می توان به خطوط حمایتی و مقاومتی و شکست های معتبر آن ها اشاره کرد. اندیکاتورهای حجم یا volume ( به صورت پیشفرض در قسمت پایین نمودارهای قیمتی به صورت میله های سبز و قرمز دیده می شود) و OBV ازجمله معروف ترین اندیکاتورهای حجمی هستند.
  • اندیکاتورهای بیل ویلیامز: اندیکاتورهای بیل ویلیامز، دسته ای از اندیکاتورها هستند که توسط تحلیلگر بزرگ آمریکایی به همین نام ساخته شده اند. لازم به ذکر است که در این دسته تعدادی اسیلاتور نیز وجود دارد. از مهمترین اندیکاتور های این دسته می توان به اندیکاتور الیگیتور، اندیکاتور AO و MFI( حجم نقدینگی موجود در بازار) اشاره کرد.
  • انواع اسیلاتورها: چهارمین شاخه از انواع اندیکاتورها می باشند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

شما میتوانید در سایت گوگل فارکس نیز یکسری از اندیکاتورهای کاربردی را بصورت رایگان دانلود و استفاده نمایید.

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ آموزش صوتی بازار فارکس
انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها

 

اسیلاتور چیست؟

همانطور که می دانید این تفاوت قدرت میان خریداران و فروشنده هاست که نوسانات و تغییرات روند نمودارها را شکل می دهد. به بیان دیگر هیچ گاه در روند یک نمودار قدرت دست صرفا یکی از این دوگروه باقی نمی ماند و همواره در نوسان است. به اندیکاتورهایی که نوسان قدرت را بین خریداران و فروشندگان می سنجند، اسیلاتور یا اندیکاتورهای مومنتوم گفته می شود. از همین رو به آن ها ارتعاش سنج یا نوسان سنج هم می گوییم. یکی از وجوه دیگر تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور این است که اسیلاتورها معمولا به صورت نمودارهایی جدا، در زیر نمودار قیمتی قرار می گیرند. در صورتی که سایر اندیکاتورها روی خود نمودار قیمتی رسم می شوند.

جهت افتتاح حساب در بروکر رگوله شده بروکر آمارکتس amarketsکلیک کنید و 15% شارژ هدیه دریافت نمایید

تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتورها چیست؟ آموزش صوتی بازار فارکس
اندیکاتور در فارکس

 

اسیلاتورها چه اطلاعاتی به ما می دهند؟

به طور کلی همه انواع اسیلاتورها هیجانات و نوسانات موجود در بازار را می سنجند. تحلیل درست اطلاعات به دست آمده از اسیلاتورها به معامله گران این امکان را می دهد تا همراه و هم جهت با خریداران و فروشندگان بزرگ در بازار حرکت کنند. به بیان دیگر معمولا انواع اسیلاتورها در یک بازه صفر تا صد نوسان می کنند. و با این نوسان به ما نشان می دهند که میل معامله گران بیشتر به سمت خرید است یا فروش. هر چه اسیلاتور نسبت بالاتری را نشان دهد ( مثلا این نسبت در اسیلاتور RSI هفتاد در نظر گرفته شده است و به آن ناحیه اشباع خرید گفته می شود) معنایش این است که اکثر خریداران خرید خود را انجام داده اند و کم کم به فکر فروش هستند، پس شما نباید در این نقطه دست به خرید بزنید. از دیگر موارد تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور می توان به توانایی نشان دادن واگرایی در روند نمودار توسط اسیلاتورها اشاره کرد. واگرایی ها زمانی اتفاق می افتند که روند یک نمودار با قدرت آن، همخوانی نداشته باشد. به عنوان مثال اگر شما در یک بازه زمانی روی نمودار روند صعودی ببینید و همزمان روی اسیلاتور روند نزولی؛ این به این معناست که قدرت خریداران برای ادامه خرید به شدت کاهش یافته است و باید منتظر تغییر روند و قدرت گرفتن فروشنده ها باشیم. از جمله مهمترین و محبوب ترین اسیلاتورها بین معامله گران می توان به اسیلاتورهای MACD، RSI، CCI، ROC،  Stochasticو…اشاره کرد.

4.8/5 - (6 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *