پرایس اکشن Price Action چیست؟ آموزش پرایس اکشن

پرایس اکشن Price Action چیست؟

معامله بر اساس پرایس اکشن Price Action یک تکنیک است که با کمک تحلیل تکنیکال صورت میگیرد. در روش پرایس اکشن از اندیکاتور یا ابزار کمکی استفاده نمیشود و بازار با استفاده از حرکات واقعی قیمت بررسی میشود. Price Action یا حرکات واقعی قیمت یعنی مواردی از جمله : الگوهای نموداری، نوسانات قیمت، حجم معاملات و دیگر اطلاعات بازار…

پرایش اکشن یک روش تحلیلی است که داده‌های خام قیمتی مبنای تحلیل است مانند الگوهای کندل استیک ، خطوط حمایت و مقاومت ، خطوط روند و…

یک تریدر برای تحلیل بازار با روش پرایس اکشن به گذشته نمودار نگاه میکند و با توجه به خطوط حمایت و مقاومت ،  الگوهای نموداری و حجم معاملات اقدام به گرفتن پوزیشن میکند.

پرایس اکشن Price Action چیست؟  آموزش پرایس اکشن
پرایس اکشن Price Action چیست؟ |  آموزش پرایس اکشن

 

 آموزش پرایس اکشن

اولین قدم برای شناخت حرکات واقعی قیمت این است که آموزش کامل پرایس اکشن را شروع کنیم. بهترین کتاب پرایس اکشن فارسی کتاب «معامله گری به روش Price Action (روندها) نوشته ی ال بروکز» و کتاب «معامله بر اساس پرایس اکشن نوشته ی لاورنتیو دمیر» میباشد که نسخه ترجمه شده ی آن ها منتشر شده است و شما میتوانید آنها را تهیه و مطالعه نمایید.

جهت  ثبت نام در بروکر آمارکتس کلیک کنید و تا 15% بونوس هدیه از این بروکر دارای اعتبار دریافت نمایید.

پرایس اکشن Price Action چیست؟ |  آموزش پرایس اکشن
آموزش پرایس اکشن

 

نقاط قوت پرایس اکشن :

پرایس اکشن در هر حالتی از بازار مانند حالت رنج (خنثی)، ترند تریدینگ و … کاربرد دارد و قابل اجراست.

در پرایس اکشن تاخیر قیمتی وجود ندارد.

نیازی به اندیکاتور یا ابزارهای معاملاتی دیگر ندارد.

لازم به ذکر است که پرایس اکشن در بورس ایران ودر بازار فارکس قابل اجرا میباشد.

 

الگوهای کلاسیک پرایس اکشن

الگوهای کلاسیک فارکس مدل های قیمتی هستند که اغلب در بازار تکرار می شوند و منجر به نظم خاصی در رفتار قیمت های آینده می شوند. به عبارت دیگر، تحلیل مبتنی بر الگوهای کلاسیک باید در تعیین جهت حرکت بعدی قیمت به معامله گران کمک کند. الگوهای نمودار کلاسیک به دو دسته تقسیم می شوند:

اول: الگوهای تداوم یا ادامه دهنده روند

دوم: الگوهای معکوس کننده روند.

پرایس اکشن Price Action چیست؟ |  آموزش پرایس اکشن
پرایس اکشن فارکس

 

دسته ی اول الگوهای تداوم یا ادامه دهنده روند

به طور مثال الگوهای مثلث در دسته الگوهای تداوم یا ادامه دهنده روند قرار می گیرند و سه نوع هستند: الگوی مثلث متقارن، صعودی و نزولی.

یک مثلث متقارن نشان می دهد که بازار متعادل است و بعد از کمی اصلاح آماده حرکت در همان سمت روند اصلی است. با شکل گیری مثلث، حجم بازار کوچک وکم می شود و در هنگام شکست الگو با حجم زیادی همراه می شود که بازار را به حرکت بعدی سوق می دهد.

آن ها به عنوان یک روند غالب در نظر گرفته می شوند که نشان می دهد به طور مثال در طول یک روند صعودی، خریداران خود را برای روند bullish  بیشتر آماده می کنند در حالی که در یک روند نزولی، seller ها برای گرفتن موقعیتهای فروش  آماده می شوند. این الگوها باید توسط معامله گران به درستی ترسیم شوند و تا هنگام تشکیل چنین الگوهایی باید صبور باشند تا از گرفتار شدن در موقعیتهای اشتباه جلوگیری شود. معمولاً وقتی شکل گیری این الگوها زمان بیشتری می برد با تغییرات قیمت قابل توجهی همراه خواهد شد.

 

دسته ی دوم الگوهای معکوس کننده روند

الگوهای معکوس کننده روند الگوهایی هستند که در پایان یک روند اصلی رخ می دهند تا به معامله گر سیگنالی بدهند که احتمال تغییر جهت وجود دارد. اگر یک معامله گر در یک روند صعودی دارای موقعیت های خرید بود و شکل گیری الگوی معکوس کننده روند را تشخیص داد، باید به فکر کلوز کردن پوزیشن یا ریسک فری کردن آن باشد. از جمله شناخته شده ترین الگوهای معکوس کننده روند کلاسیک، تشکیل الگوی سر و شانه یا head and shoulders است.

الگوهای سر و شانه یا head and shoulders از سه قله تشکیل شده است که قله وسط یا head  بالاترین است، قله های چپ و راست یا shoulders دارای سطوح قیمتی مشابه یا نزدیک هستند. حجم در شانه اول بزرگترین خواهد بود سپس شاهد تشکیل شکل head  هستیم و در آخر شانه سمت راست الگو را تمام میکند . یک الگوی سر و شانه در بالای یک روند صعودی ظاهر می شود، در حالی که یک الگوی سر و شانه معکوس در پایین یک روند نزولی شکل می گیرد.  برخی از معامله گران برای گرفتن سیگنال از این الگو، اندیکاتورهایی مانند RSI یا شاخص قدرت نسبی را اضافه می کنند و برای تأیید ورود به معامله ی خود، واگرایی را جستجو می کنند.

 

نکات الگوهای کلاسیک پرایس اکشن

شما زمانی بر مبنای یک استراتژی کلاسیک وارد معامله می شوید که قیمت از قبل حرکت خوبی داشته است یا در سطحی که ممکن است قیمت با ایجاد یک جهش، سفارش پندینگ شما را فعال کند.

-گاهی اوقات الگوها با یکدیگر هم پوشانی ندارند و هم زمان سیگنال های مخالف را تولید می کنند.

– الگوها باید به عنوان یک ابزار اضافی برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گیرند.

5/5 - (2 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *