معنی دراودان Drawdown در فارکس چیست؟

معنی دراودان Drawdown در فارکس چیست؟


اصطلاح دراودان، به کاهش سرمایه تجاری فرد پس از یک سری معاملات همراه با باخت اشاره دارد. این معیار، به معامله‌گران کمک می‌کند تا نوسانات و ریسک در استراتژی معاملاتی خود را بشناسند. جلوگیری از کاهش سرمایه قابل‌توجه، کلید موفقیت تریدرها در بلندمدت به‌شمار می‌رود. این کار، با استراتژی‌هایی مانند تنظیم دستورات حد ضرر، مدیریت هوشمندانه اهرم مالی و پیروی از یک برنامه معاملاتی منظم میسر می‌شود. اجرای این اقدامات، می‌تواند معامله‌گران را از فشار عاطفی و مالی ناشی از زیان‌های قابل‌توجه محافظت کند.

دراودان چیست؟

دراودان چیست؟
دراودان چیست؟

دراودان (Drawdown)، به معنای کاهش سرمایه در طی دوره‌ای خاص از یک سرمایه‌گذاری، صندوق یا حساب تجاری است. این مفهوم، زیان را از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه مانده‌حساب یا حقوق صاحبان سهام نشان می‌دهد.

کاهش‌ها، معیار مهمی برای نوسانات نزولی به‌شمار می‌روند. به‌عنوان مثال، اگر موجودی حساب معامله‌گر از 10 هزار دلار به 9 هزار دلار برسد، میزان کاهش سرمایه 1000 دلار یا 10 درصد بوده است.

معامله‌گران، باید Drawdown را برای محافظت از سرمایه و اطمینان از پایداری بلندمدت معاملات خود به‌طور موثر مدیریت کنند. استراتژی‌ و روش های مدیریت سرمایه، شامل استفاده از دستورات حد ضرر، مدیریت اهرم مالی و پایبندی به یک برنامه معاملاتی منظم خواهد بود.

دراودان در فارکس چه معنایی دارد؟

دراودان در فارکس چه معنایی دارد؟
دراودان در فارکس چه معنایی دارد؟

در معاملات فارکس، دراودان به معنای کاهش ارزش یک حساب سرمایه‌گذاری یا معاملاتی از اوج به پایین‌ترین نقطه آن است. این امر، معیاری از زیان‌های متحمل شده در طول یک دوره معاملاتی به‌شمار می‌رود و اغلب به‌صورت درصدی بیان می‌شود.

افت سرمایه در معاملات فارکس به دلیل ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی بازار، اتفاقی عادی و اجتناب‌ناپذیر به‌شمار می‌رود؛ اما، همیشه به معامله‌گران توصیه می‌شود تا سطوح کاهش سرمایه خود را به‌دقت زیر نظر داشته باشند. چرا که حفظ پول، جلوگیری از ضررهای بزرگ و حتی انحلال حساب معاملاتی به این کار بستگی دارد.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   استراتژی معاملاتی در تایم فریم پنج دقیقه | استراتژی فارکس

انواع دراودان کدامند؟

انواع دراودان ها
انواع دراودان ها

کاهش سرمایه در حوزه معاملات فارکس، به انواع گوناگون طبقه‌بندی می‌شود تا معامله‌گران بینش بهتری در مورد ریسک‌ها و عملکرد خود کسب کنند. معامله‌گران، باید انواع دراودان را بشناسند تا با مدیریت ماهرانه ریسک‌ها، اثربخشی و انعطاف‌پذیری استراتژی‌های معاملاتی خود را ارزیابی کنند.

1. دراودان کاهشی

این نوع از Drawdown، کاهش موجودی حساب معامله‌گر فارکس را نسبت به نقطه اوج آن اندازه‌گیری می‌کند. کاهشی شدن حساب معامله‌گر، می‌تواند ناشی از زیان‌های متوالی، نوسانات بازار یا مدیریت ناکافی ریسک باشد. معامله‌گران، برای مقابله با این نوع از افت سرمایه باید یک استراتژی مدیریت ریسک قوی ایجاد کنند که شامل اقداماتی مانند استاپ لاس، حجم معامله مناسب و تنوع پرتفوی باشد.

برای داشتن و طراحی استراتژی خود پیشنهاد میکنیم که حتما سری به مقاله «روانشناسی مدیریت ریسک» سری بزنید و با دقت مطالعه کنید.

2. دراودان حداکثری

دراودان حداکثری، نشان‌دهنده بیشترین افت از بالاترین مقدار به پایین‌ترین حد موجودی حساب معامله‌گر در یک دوره است. این بدترین سناریویی است که یک معامله‌گر با آن مواجه می‌شود. تریدرها، در این مواقع باید برای حفظ سرمایه و تسریع بازیابی از زیان تلاش کنند و برداشت‌ها را به حداقل برسانند. تمرکز بر کاهش ریسک، اجتناب از اهرم بیش از حد و ارزیابی منظم استراتژی‌های معاملاتی از دیگر اقدامات لازم است.

3. دراودان سیستمی

افت سرمایه سیستمی، به کاهش موجودی حساب معاملاتی به دلیل معاملات متوالی زیانده اشاره دارد که نشان‌دهنده عملکرد بالا در شرایط نامطلوب بازار است. معامله‌گران، می‌توانند با بک‌آزمایی دقیق استراتژی معاملاتی و تغییر آن، مشکلات سیستم را برطرف کنند. ترکیب چند شاخص یا به‌کارگیری سیستم‌های مختلف، می‌تواند به کاهش تاثیر Drawdown منجر شود.

4. دراودان مارجین

کاهش مارجین، زمانی اتفاق می‌افتد که موجودی حساب معامله‌گر به کمتر از سطح مورد نیاز کارگزار یا بروکر می‌رسد. این امر، به «مارجین کال» می‌انجامد که نیاز به واریز وجوه اضافی به حساب معاملاتی دارد. معامله‌گران، باید با هوشیاری موجودی حساب خود را کنترل کنند تا از حمایت مارجین کافی برای باز کردن معاملات جدید برخوردار باشند.

5. دراودان عاطفی

دراودان عاطفی، مربوط به عوارض روانی زیان معاملات بر طرز فکر یک معامله‌گر است. این امر، منجر به تصمیمات احساسی یا کنار گذاشتن استراتژی‌ها می‌شود. معامله‌گران، برای مقابله با افت عاطفی باید نظم، صبر و ذهنیت انعطاف‌پذیر را در خود پرورش دهند. تکیه بر یک برنامه معاملاتی و رعایت قوانین مدیریت ریسک، به جلوگیری از اقدامات احساسی کمک می‌کند.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   روانشناسی استراتژی | نقش روانشناسی در بازار فارکس چیست؟

چرا دراودان رخ می‌دهد؟

چرا دراودان رخ می‌دهد؟
چرا دراودان رخ می‌دهد؟

افت سرمایه در معاملات فارکس، به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. دلایلی که بخشی از آن‌ها اغلب به ریسک‌های ذاتی و نوسانات در بازار ارزهای خارجی مربوط می‌شود. در این قسمت، به برخی از دلایل رایج وقوع این پدیده اشاره می‌کنیم.

1. مدیریت ریسک ضعیف

نداشتن یک استراتژی مدیریت ریسک مستحکم، می‌تواند به کاهش قابل توجهی در میزان سرمایه ختم شود. مدیریت ریسک ضعیف، معمولا با عدم تنظیم دستورهای حد ضرر مناسب یا ریسک بیش از حد سرمایه در یک معامله رخ می‌دهد.

2. طمع

تمام معامله‌گران، ممکن است در مقطعی بیش از حد جاه‌طلب شوند و به دنبال سودهای کلان در مدت‌زمان کوتاه باشند. این افراد، اغلب دچار افت سرمایه می‌شوند که ناشی از ریسک و طمع بیش از حد است.

3. ترس از باخت

ترس از باخت، موجب خروج زودهنگام معامله‌گران از معاملات پرسود می‌شود. همچنین، تریدرها ممکن است به امید بازگشت سرمایه برای مدت طولانی در پوزیشن باخت باقی بمانند.

4. معامله بیش از حد

انجام معاملات بیش از حد، بدون استراتژی مشخص یا در پاسخ به ضرر (معاملات انتقامی) می‌تواند زیان را تشدید کند. معامله‌گران انتقامی عمدتا دچار دراودان می‌شوند و به‌اصطلاح در باتلاق دست‌وپا می‌زنند.

5. اهرم بالا

استفاده از اهرم بیش از حد، می‌تواند احتمالا زیان تریدر را تقویت کند و به افت سرمایه بزرگ‌تری منجر شود. البته، اهرم می‌تواند سود تریدر را افزایش دهد؛ اما، خطر زیان قابل‌توجهی را نیز به همراه دارد.

شناخت عوامل فوق و اجرای یک برنامه معاملاتی منضبط به همراه مدیریت ریسک و قوانین سختگیرانه، می‌تواند معامله‌گران را تا حد زیادی از خطر افت سرمایه محافظت کند.

راه‌حل دراودان چیست؟

راه‌حل دراودان چیست؟
راه‌حل دراودان چیست؟

دراودان در معاملات فارکس، اتفاقی رایج و ناامید‌کننده برای معامله‌گران است. با این حال، چندین استراتژی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را برای رفع افت و به حداقل رساندن تاثیر آن بر حساب معاملاتی پیاده‌سازی کرد.

یکی از راه‌های موثر، این است که مراقب مدیریت ریسک خود باشید. تنها با به خطر انداختن درصد کمی از حساب معاملاتی خود در هر معامله، می‌توانید پتانسیل وقوع افت‌های بزرگ را محدودتر کنید. تعیین دستور حد ضرر نیز، برای خروج خودکار از معاملات نامساعد و جلوگیری از ضرر بیشتر توصیه می‌شود.

همچنین، باید به‌دقت به تجزیه‌ و تحلیل استراتژی معاملاتی خود بپردازید و تغییرات لازم را انجام دهید. اگر استراتژی فعلی شما به‌طور مداوم منجر به افت سرمایه می‌شود، زمان آن رسیده است تا رویکرد خود را مجددا ارزیابی کنید و به اجرای یک استراتژی جدید بیندیشید.

علاوه‌بر این، دریافت مشاوره از معامله‌گران باتجربه یا ثبت‌نام در دوره‌های معاملاتی فارکس نیز، می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را به شما ارائه دهد. با مدیریت ریسک، یادگیری مداوم و تطبیق روش‌های معاملاتی خود می‌توانید شانس عدم افت سرمایه و دستیابی به موفقیت بلندمدت در بازار فارکس را افزایش دهید.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   استراتژی اسکالپ بدون هیچ ابزاری

چگونه از وقوع دراودان جلوگیری کنیم؟

چگونه از وقوع دراودان جلوگیری کنیم؟
چگونه از وقوع دراودان جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از وقوع دراودان در معاملات فارکس، یک نگرانی کلیدی برای معامله‌گران است. در حالی که حذف کامل افت سرمایه غیرممکن است؛ اما، می‌توانید میزان آن را مدیریت و کاهش دهید. رعایت 8 نکته طلایی زیر، می‌تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کند.

1. مدیریت ریسک

هرگز بیش از توان خود به ریسک در یک معامله نپردازید. یک قانون سرانگشتی و رایج، این است که در هر معامله فقط 1 تا 2 درصد از سرمایه حساب معاملاتی خود را تحت ریسک قرار دهید.

2. متنوع سازی

بله؛ این جمله کلیشه‌ای است؛ اما، همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید! سبد معاملاتی خود را با معامله چندین جفت ارز، استفاده از استراتژی‌های گوناگون و ترکیب سایر طبقات دارایی مانند ارزهای دیجیتال متنوع کنید.

3. استاپ لاس

سفارش استاپ لاس یا حد ضرر برای محدود کردن ضررهای احتمالی خود در هر معامله را از یاد نبرید. استاپ لاس، باید بر اساس تحلیل تکنیکال، سطوح مقاومت یا نوسانات بازار تعیین شود.

4. هج کردن

برای محافظت از معاملات خود در برابر حرکات نامطلوب بازار، از استراتژی‌های هجینگ یا پوشش ریسک بهره ببرید. به‌عنوان مثال، اگر یک جفت ارز را خریده‌اید، می‌توانید یک پوزیشن فروش متقابل با آن را برای جبران ضررهای احتمالی باز کنید.

راه کارهایی در زمان افت سرمایه‌گذاری
راه کارهایی در زمان افت سرمایه‌گذاری

5. مطلع ماندن

معامله‌گران موفق از اخبار بازار، رویدادهای اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیکی موثر بر قیمت ارزها مطلع می‌مانند. پس شما نیز انعطاف‌پذیر باشید و استراتژی معاملاتی خود را بر این اساس تطبیق دهید. چرا که دراودان در کمین تمامی معامله‌گران است.

6. تحلیل تکنیکال

از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، الگوهای نمودار و روندها برای تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات استفاده کنید. این کار، به شما کمک می‌کند تا در زمان‌های بهینه به معاملات وارد و از آن‌ها خارج شوید و احتمال افت سرمایه را به حداقل برسانید.

7. بک تست و ترید آزمایشی

قبل از اجرای استراتژی معاملاتی خود با پول واقعی، آن را به‌طور کامل بر روی داده‌های تاریخی بک‌آزمایی کنید. سپس، آن را با یک حساب دمو در بوته مورد آزمایش قرار دهید. این کار، به شما امکان می‌دهد تا استراتژی خود را اصلاح کنید و نقاط ضعف احتمالی آن را قبل از ریسک سرمایه در معاملات واقعی بشناسید.

8. انضباط عاطفی و یادگیری مستمر

احساسات، می‌تواند قضاوت فرد را مختل کند و منجر به تصمیمات احساسی شود. پس بدون توجه به نوسانات کوتاه‌مدت بازار، یک برنامه معاملاتی تهیه کنید و به‌صورت کامل به آن پایبند باشید. ضمنا، بازار فارکس پویا و دائما در حال تحول است؛ پس به‌طور مستمر خود را آموزش دهید. در جریان تحولات بازار باشید و مهارت‌های معاملاتی خود را برای سازگاری با شرایط در حال تغییر اصلاح کنید.

سایت thistradinglife.com شش راه کار در زمان افت سرمایه‌ انجام می‌دهد به شما میگوید:

۱. به خودم یادآوری می‌کنم که قبلا هم از افت سرمایه بیرون آمده‌ام.
۲. استراحت می‌کنم.
۳. حجم معاملاتم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهم.
۴. به سلامت جسمی خودم اهمیت می‌دهم.
۵. دوباره تمام معاملاتم را بررسی می‌کنم.
۶. یک برنامه برای ادامه کار تدوین می‌کنم.

نحوه محاسبه دراودان به چه شکل است؟

نحوه محاسبه دراودان به چه شکل است؟
نحوه محاسبه دراودان به چه شکل است؟

محاسبه دراودان در معاملات فارکس، با شناسایی نقاط اوج و فرود تراز حساب کاربری شما در یک دوره معین و سپس تعیین درصد کاهش از اوج به پایین انجام می‌شود. در این بخش، فرمول محاسبه افت سرمایه ذکر شده است:

فرمول محاسبه افت سرمایه
فرمول محاسبه افت سرمایه

به‌عنوان مثال، اگر موجودی حساب شما در بالاترین زمان (اوج) 10.000 دلار باشد و سپس به پایین‌ترین حد 7000 دلاری کاهش یابد، میزان افت سرمایه به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

فرمول محاسبه افت سرمایه باد10هزار دلار سرمایه
فرمول محاسبه افت سرمایه باد10هزار دلار سرمایه

فرمول بالا، به این معنی است که در بازه زمانی اندازه‌گیری شده، شاهد 30 درصد افت سرمایه از بالاترین موجودی حساب به کمترین آن بوده‌ایم.

جمع‌بندی معنای دراودان

جمع‌بندی معنای دراودان
جمع‌بندی معنای دراودان

افت سرمایه، جنبه‌ای ذاتی از بازار فارکس است که شناخت آن برای مدیریت موثر معاملات ضرورت دارد. از طریق مدیریت ریسک محتاطانه، تنوع استراتژی و تصمیم‌گیری منظم می‌توان از دراودان عبور کرد و چشم‌انداز موفقیت بلندمدت خود را افزایش داد. به یاد داشته باشید؛ افت سرمایه به معنای فرصتی برای رشد و اصلاح است، نه شکست و ناامیدی!

اگر به دنبال برورکر مناسب برای ترید هستید که با ایرانی ها مشکلی نداشته باشد، به شما بروکر آلپاری و بروکر آمارکتس رو معرفی میکنیم.

آموزش ثبت نام در بروکر آمارکتس آموزش ثبت نام در بروکر آلپاری

 

افت سرمایه یا دراودان در فارکس چیست؟

در فارکس، افت سرمایه (Drawdown) به زبان ساده، حداکثر میزان پولی است که در یک معامله یا در طول یک دوره معاملاتی خاص، ضرر می‌کنید.

چطوری از دراودان جلوگیری کنیم؟ edit

کاهش کامل افت سرمایه در فارکس غیرممکن است، اما با استفاده از استراتژی‌های مناسب می‌توانید آن را به حداقل برسانید. مانند: مدیریت ریسک، تحلیل تکنیکی، تمرین و نظم.

1/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *