بازار رنج یا خنثی چیست و چگونه در بازار رنج معامله کنیم؟

در بازار پرنوسان فارکس، قیمت‌ها مدام در حال تغییر هستند و معامله‌گران را با فرصت‌های خریدوفروش متعددی روبرو می‌کنند. تغییر قیمت‌ها در برخی بازارها، در محدوده ثابتی است و در برخی از آن‌ها، مرتب تغییر می‌کند.

آشنایی با این بازارها و اصول سرمایه‌گذاری در آن‌ها، با جلوگیری از کاهش سرمایه، فرصت‌های کسب سود را افزایش می‌دهد.

بازار رنج یا خنثی چیست؟

شناخت انواع بازار رنج

بازار رنج، بازاری است که در آن قیمت جفت ارز بین محدوده سطح قیمت بالا و سطح قیمت پایین حرکت می‌کند. بالاترین سطح قیمت با یک خط مقاومت تشکیل می‌شود؛ در حالی که، پایین‌ترین سطح قیمت یک خط حمایت دارد. معامله‌گران، برای ثبت سفارش‌های ورود یا خروج ایده‌آل در بازار به این خطوط وابسته هستند.

{قبل از اینکه به سراغ ادامه این متن بروید توصیه می‌کنیم نگاهی به آموزش های رایگان فارکس ما در گوگل فارکس بیندازید.}

هنگامی که قیمت جفت ارز به خط مقاومت می‌رسد، معامله‌گران سیگنال خروج از بازار را به‌دلیل یک روند نزولی مورد انتظار دریافت می‌کنند. زمانی که قیمت جفت ارز به خط حمایت می‌رسد، معامله‌گران سیگنالی برای ورود به بازار به‌دلیل روندی صعودی دریافت خواهند کرد.

چند نوع بازار رنج، به‌شرح زیر وجود دارد:

رنج افقی

رنج افقی، رایج‌ترین نوع بازار رنج است که در آن قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت حرکت می‌کند که کم‌و بیش موازی با یکدیگر هستند. سطح بالا، به‌عنوان سطح مقاومت قیمت شناخته می‌شود؛ درحالی‌که، سطح پایین را سطح حمایت می‌نامند.

رنج مورب

در این نوع بازار رنج، قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت و در یک جهت شیب‌دار یا روندی حرکت می‌کند. این محدوده، به‌عنوان یک محدوده روند نیز شناخته می‌شود. زیرا، قیمت در یک جهت خاص حرکت می‌کند، هرچند در یک محدوده تعریف شده.

آشنایی با بازار رنج

رنج بی‌قاعده

در این نوع بازار رنج، رنج بی‌قاعده غالبا حول یک خط مرکزی محوری اتفاق می‌افتد و عملا خطوط مقاومت و حمایت دور آن ایجاد می‌گردد. در حالت رنج بی‌قاعده، تعیین دقیق نواحی حمایت و مقاومت کمی دشوار است؛ اما، اگر بتوانید به‌درستی خطوط مقاومت را تشخیص دهید، مطمئنا استراتژی رنج تریدینگ، می‌تواند فرصت‌های معاملاتی خوبی را برای انجام معاملات سودآور در اختیار شما قرار دهد.

رنج مستطیلی

در رنج مستطیلی، شاهد نوسانات کاملا افقی قیمت میان دو خط مقاومت و حمایت هستیم. از آن‌جایی‌که در این رنج، تعیین نقاط حمایت و مقاومت آسان‌تر است، می‌توان رنج مستطیلی را بر روی نمودار قیمتی بدون استفاده از هیچ اندیکاتور خاصی تشخیص داد. این حالت خنثی، بازار فرصت‌های معاملاتی سریع‌تری برای تریدرها به ارمغان می‌آورد.

چگونه یک بازار رنج را شناسایی کنیم؟

روش‌های متعددی برای شناسایی بازار رنج وجود دارد که برخی از آن‌ها، عبارتند از:

شاخص‌های نوسانات

شما می‌توانید با استفاده از شاخص‌های نوسان مانند باندهای بولینگر، میانگین محدوده واقعی و کانال Donchian یک بازار رنج را شناسایی کنید. همه این اندیکاتورها، در طول دوره‌های مختلف معاملاتی با عرض‌های متفاوتی همراه هستند.

البته فراموش نکنید برای تشخیص بهتر بازار های رنج بهتر است با اصول های دیگر تحلیل تکنیکال نیز آشنا باشید.

یکی از شاخص‌های شناسایی، بازار رنج ADX یا شاخص میانگین حرکت جهت‌دار است. این اندیکاتور، خطی دارد که بین 0 تا 75 واحد در نوسان است. اگر این خط به زیر عدد 25 کاهش می‌یابد، نشان‌دهنده یک بازار رنج است و زمانی که این خط به بالای 25 افزایش پیدا کند، قیمت احتمالا وارد فاز روند نزولی یا صعودی می‌شود. با حرکت خط اندیکاتور ADX، به بالای 25 معامله آغاز می‌شود.

الگو های بریک در فارکس

برک آوت‌ها (شکست‌ها)

انتظار برای افزایش قیمت نیز، به شناسایی بازارهای رنج کمک می‌کند. از آن‌جایی که هر بازار رنج با یک حرکت صعودی یا نزولی قابل توجه در بازار دنبال می‌شود، شکست‌ها به معامله در بازارهای رنج کمک می‌کنند. زمانی که قیمت جفت ارز بین سطح بالا و پایین خود در نوسان است، می‌توانید از استراتژی سفارش معلق استفاده کنید.

این امکان وجود دارد که حد ضرر را بین این محدوده قرار دهید و بدون توجه به جهت بازار، در بازار رنج سود کسب کنید. در این رابطه می‌توانید مقاله break out یا شکست روند چیست مراجعه کنید.

بازارهای جایگزین

بازارهای جایگزین که به‌شدت با بازار فارکس همبستگی دارند، مانند بازار سهام و بازار کالا، به شناسایی بازارهای رنج کمک می‌کنند. زمانی که بازارهای جایگزین در نوسان هستند، سیگنالی ارسال می‌کنند که انتظار می‌رود بازار فارکس نیز در رنج قرار داشته باشد.

اضافه کردن سطوح فیبوناچی اصلاحی

یکی دیگر از ابزارهای ارزشمند برای شناسایی بازارهای رنج، افزودن سطوح اصلاح فیبوناچی به نمودار است. این سطوح، به شما در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بحرانی کمک می‌کنند. سپس، می‌توانید سطوح اصلاحی را برای تعیین مناطق بالقوه تثبیت قیمت مورد استفاده قرار دهید.

زمانی که در یک روند خاص قرار داریم و زمان اصلاح قیمت فرا می‌رسد، این ابزار، سطوح مختلفی را نشان می‌دهند که قیمت می‌تواند به آن‌ها واکنش نشان دهد یا پس از تکمیل اصلاح خود، مجددا به روند قبلی باز ‌گردد.

استراتژی معامله در بازار رنج

برای کسب سود و معامله در بازار رنج، باید استراتژی‌های مختلفی از جمله موارد زیر را درنظر داشته باشید:

بازار رنج یا خنثی چیست

مشخص کردن نوع بازار رنج

محدوده‌ای که قیمت جفت ارز بین آن معامله می‌شود را شناسایی کنید. معمولا یک رنج بین سطح مقاومت و حمایت رخ می‌دهد. هنگامی که جفت ارز حداقل دو بار از سطح مقاومت و حمایت خود عقب‌نشینی کند، گفته می‌شود که بازار در حالت رنج است. همچنین می‌توانید از استراتژی های کاربردی فارکس ما نیز استفاده کنید.

تنظیم دستور ورود/خروج

پس از شناسایی رنج، می‌توانید یک دستور ورود در نزدیکی سطح حمایت و یک دستور خروج در نزدیکی سطح مقاومت تنظیم کنید. همچنین، این امکان وجود دارد که شاخص‌های معاملاتی مانند Bollinger Bands برای شناسایی سطوح قیمت ایده‌آل برای خرید یا فروش معامله را به‌کار ببرید.

رصد کردن بازار

معاملات رنج، نیاز به نظارت دائمی بر شرایط بازار دارد تا از تغییرات احتمالی یا تغییرات در پویایی رنج مطلع شوید. به رصد بازار رنج برای خروج از یک معامله در حال انجام یا ورود به یک معامله جدید بپردازید. اگر احساس می‌کنید که بازار از حالت رنج به یک بازار روندی در حال تغییر است، می‌توانید سفارشات معاملاتی را وارد کنید.

این استراتژی، بر شکست ناحیه حمایتی یا مقاومتی توسط قیمت مبتنی است. معامله‌گر، با جهت شکست بازار شروع می‌کند؛ در شکست نزولی، جفت‌ارز یا دارایی را می‌فروشد و در شکست صعودی، جفت‌ارز یا دارایی را می‌خرد. زیرا، معامله‌گر فرض را بر این می‌گذارد که احتمالا قیمت پس از خارج شدن از محدوده، روند ایجاد می‌کند.

مدیریت ریسک در بازار رنج

مدیریت ریسک، فرآیند شناسایی و تجزیه‌وتحلیل تصمیم‌های سرمایه‌گذاری است. مدیریت ریسک، زمانی مهم به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذار به بررسی پتانسیل زیان یک نوع سرمایه‌گذاری می‌پردازد تا پس از آن، با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک، اقدام مناسبی صورت گیرد.

مدیریت ریسک در بازار فارکس

اهمیت مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، یکی از اجزای مهم تجارت موفق است که به محافظت از سرمایه، مدیریت احساسات، به حداکثر رساندن سود و تنوع بخشیدن به ریسک کمک می‌کند. معامله‌گران، می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف مدیریت ریسک، رویکردی ساختاریافته برای تجارت و موفقیت بلندمدت به‌وجود آورند.

در بازار رنج، مدیریت ریسک نقشی حیاتی در موفقیت استراتژی‌های معاملات ایفا می‌کند. معامله‌گران با درک رنج، تنظیم دستورات توقف ضرر، بررسی اندازه مناسب موقعیت، نظارت بر شرایط بازار، تنوع بخشیدن به معاملات و انطباق با رنج‌های متغیر، می‌توانند به‌طور موثر به مدیریت ریسک‌های مرتبط با معاملات رنج بپردازند.

{فراموش نکنید که اصول اصلی مدیریت ریسک آشنایی با روانشناسی بازار های مالی می‌باشد که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید از لینک گذاشته شده استفاده نمایید.}

بهتر است به یاد داشته باشید در حالی که معاملات رنج ممکن است فرصت‌هایی برای سود ارائه دهد، باید با ذهنیتی منضبط و آگاه از ریسک به آن نزدیک شوید تا زیان‌های احتمالی را به حداقل و سودهای بلندمدت را به حداکثر برسانید. برخی از استراتژی‌های مدیریت ریسک در بازار رنج، موارد زیر را شامل می‌شوند:

اندازه موقعیت

یکی دیگر از جنبه‌های مهم مدیریت ریسک در معاملات رنج، اندازه مناسب موقعیت است. معامله‌گران باید اندازه مناسب هر معامله را بر اساس مانده حساب و تحمل ریسک خود تعیین کنند. اندازه موقعیت، شامل محاسبه حداکثر سرمایه‌ای است که می‌توان به یک معامله تخصیص داد؛ با در نظر گرفتن ضرر احتمالی در صورت حرکت قیمت بر خلاف محدوده پیش‌بینی شده.

معامله‌گران، می‌توانند با رعایت اصول مناسب اندازه موقعیت، از ضررهای توقف بیش از حد در یک معامله منفرد جلوگیری کنند.

فردی در حال رسیدن به تعادل سود و ضرر در بازار فارکس

تطبیق با تغییر رنج

رنج، در بازارهای مالی ثابت نیست و در طول زمان تغییر می‌کند. معامله‌گران، باید سازگار و مایل به تعدیل استراتژی‌های مدیریت ریسک خود در هنگام گسترش یا انقباض دامنه باشند. به‌عنوان مثال، با کوچک شدن رنج، معامله‌گران ممکن است اندازه موقعیت را کاهش دهند تا تغییرات بالقوه قیمت را در نظر بگیرند.

به‌طور مشابه، در دوره‌های افزایش نوسان، افزایش سفارشات توقف ضرر، می‌تواند به محافظت در برابر افزایش ناگهانی قیمت یاری برساند. و اگر هنوز موفق به پیدا کردن بروکر مناسب خود نشده‌اید پیشنهاد ما به شما دو بروکر آلپاری و بروکر آمارکتس می‌باشد.

جمع‌بندی بازار رنج یا خنثی چیست

شناسایی روند بازار، از جمله مهم‌ترین مولفه‌های تحلیل بازار است تا معامله‌گران بتوانند با ورود و خروج در زمان مناسب سود بیشتری را از بازارهای مالی کسب کنند. زمانی‌که تغییر قیمت‌ها در محدوده ثابتی باشد، اصطلاحا می‌گویند بازار در حالت رنج است؛ اما، اگر تغییر قیمت در یک بازه زمانی متغیر باشد، در این صورت شاهد یک بازار رونددار صعودی یا نزولی هستیم.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سوال بازار رنج یا خنثی چیست می‌توانید به وبسایت babypips نگاهی داشته باشید.

بهترین شاخص بازار رنج چیست؟

Pivot Points، یک شاخص قوی برای معاملات بازارهای رنج است. با این حال، معامله‌گران می‌توانند با ترکیب آن با اسیلاتورها، مانند RSI یا الگوهای کندل استیک، اثربخشی آن را بیشتر کنند.

از تشخیص روندها چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

با شناسایی صحیح روند قیمت، می‌توانید معاملات خود را هم‌راستا با حرکت اصلی قیمت انجام دهید تا درصد موفقیت معاملات شما بیشتر شود و از ضرر بی‌مورد جلوگیری کنید.

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *