آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

آموزش فیبوناچی | فیبوناچی در تحلیل تکنیکال | فیبوناچی چیست

فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی یکی از پرکاربرد ترین و درعین حال موفق ترین ابزارهای بازارهای مالی از جمله بازار فارکس و CFD و بازار سهام می باشد.

برای اینکه بتوان از این ابزار به طور صحیح در معاملات استفاده کرد می بایست با مفهوم و پایه این ابزار و همچنین تاریخچه این سری اعداد معروف آشنا شد.

در سال  1202 میلادی ریاضیدان ایتالیایی لئونارد فیبوناچی توانست به یک سری از اعداد دست پیدا کند که بعدها بعنوان پایه برای بسیاری از رابطه های فیزیک و ریاضی استفاده شد، کافی است از عدد یک شروع کنید و عدد بعدی را از جمع کردن دو عدد قبل بدست آورید، بسادگی به این رشته از اعداد خواهید رسید :

… ,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144

بعد ها دانشمندان و ریاضیدانان متوجه شدند که این سری اعداد و روابط بین آنها در طبیعت و نظم حاکم برآن بسیار به کار رفته است مانند رابطه معروف ساختار لاک حلزون با این سری اعداد.

  • اما کاربرد سری فیبوناچی در علم اقتصاد و بازار های مالی چگونه است؟
  • و اصولا وقتی صحبت از تراز های فیبوناچی میشود منظور چیست؟
آموزش فیبوناچی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فیبوناچی چیست
آموزش فیبوناچی در فارکس

دنباله فیبوناچی و تراز های فیبوناچی

برای یافتن تراز های فیبوناچی کافی است به دنبال روابط بین جملات (اعداد) سری فیبوناچی باشیم :

1.اگر هر عدد در این دنباله عددی را بر عدد بعد از خود تقسیم کنیم به طور تقریبی به یک جواب می رسیم:

به عنوان مثال از تقسیم عدد 3 بر 5 حاصل عدد 0.6 خواهد بود و از تقسیم عدد 89 بر 144 عدد 0.618 بدست می آید و به طور معمول از عدد 0.618 در بازار های مالی استفاده می شود . حال اگر 144 را بر 89 تقسیم کنیم به 1.618 می رسیم.

2.اگر هر عدد را بر عدد دوم بعد از خود تقسیم کنیم نبز به طور تقریبی به یک جواب می رسیم:

به عنوان مثال از تقسیم عدد 3 بر 8 ، عدد 0.375 و از تقسیم عدد 55 بر 144 ،عدد 0.3819 بدست می آید بنابر این هرچه اعداد به سمت بی نهایت میل می کنند عدد حاصل به 0.382 نزدیک می شوند.

  • اعداد 0.382 ، 0.618 و 1.618 مهم ترین تراز های فیبو ناچی در فارکس شناخته می شوند اما تراز های مهم دیگری وجود دارند که هرکدام مورد استفاده قرار میگیرند.

3.اگر هر عدد را بر سومین جمله بعد از خود تقسیم کنیم جوابهای یکسان خواهیم داشت:

به عنوان مثال حاصل تقسیم 5 بر 21 ، 0.238 و حاصل تقسیم 34 بر 144 ، 0.236 خواهد بود که از عدد دوم بیشتر استفاده می شود.

4.حال اگر از 0.618 و 1.618 جذر گرفته شود به ترتیب تراز های 0.786 و 1.272 و اگر 1.618 را مجذور کنیم به تراز 2.618 خواهیم رسید.

تراز های 0 ، 0.5 ، 1 ، 1.5 و 2 اعداد فیبوناچی نیستند اما توسط بسیاری از معامله گران مورد استفاده قرار میگیرند.

از تراز های 0.146 و 0.887 نیز به ندرت استفاده می شود .

ابزار فیبوناچی در متاتریدر :

جهت انتخاب ابزار فیبوناچی در متاتریدر از سربرگ insert  بر روی گزینه ی Fibonacci کلیک کنید. در اینجا میتوانید از ابزار فیبوناچی retracement و ابزار فیبوناچی expansion استفاده نمایید مطابق با عکس زیر :

آموزش فیبوناچی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فیبوناچی چیست

جهت افتتاح حساب در بروکر دارای اعتبار با کلیک بر روی بروکر amarkets  ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

استفاده ی ابزار فیبوناچی در الگوهای هارمونیک و الگوهای Animal patern بسیار زیاد است. الگوهای برپایه ی نسبتهای فیبوناچی عبارتند از: الگوی ABCD ، الگوی 3Drive ، الگوی گارتلی ، الگوی خفاش ، الگوی خرچنگ ، الگوی پروانه ، الگوی کوسه.

فیبوناچی اصلاحی ، فیبوناچی retracement

کاربرد ابزار فیبوناچی اصلاحی retracement  در بدست آوردن نقاط اصلاحی یک روند است. در این میان تراز های 23.6% ، 38.2% ، 50% ، 61.8% ، 78.6% و 100% به عنوان تراز های اصلاحی (retracement) معرفی می شوند.

از همه تراز های فوق در معاملات به عنوان درصدی از اصلاح قیمت در بازار فارکس ، بازار کالا ها و بازار سهام استفاده می شود به طوری که اگر قیمت از نرخ a به نرخ b حرکت کند فاصله بین این دو نرخ یک بازه ی 100 درصدی است که نرخ  aبه عنوان 100% و نرخ b به عنوان 0% شناخته میشود .

سطوح اصلاحی فیبوناچی به سطوحی گفته می شوند که نرخ یک نوع کالا یا نرخ برابری یک جفت ارز یا حتی یک سهام پس از افزایش(کاهش) بالقوه ( نقطه ی b ) به این سطوح باز میگردند .

در واقع اصلاح قیمتی زمانی صورت می پذیرد که در یک رشد قیمتی، معامله گران به فکر تثبیت سود به دست آمده می افتند یا سیو سود می کنند. این اصلاح می تواند در قالب کاهش های جزئی تا تراز 23.6% ، 38.2% 50% ،61.8% و 78.6% باشد، و هرکدام از این تراز ها می توانند نقش حمایت را ایفا کنند.

برای این کار کافی است که در روند صعودی فیبوناچی retracement را از پایین ترین قیمت به بالاترین قیمت اخیر وصل کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که هدف اصلاحی قیمت بر روی کدامیک از اعداد فیبوناچی اصلاحی اتفاق می افتد. مطابق شکل زیر :

حال در روند نزولی مراحل برعکس میشود یعنی در روند نزولی فیبوناچی retracement را از بالاترین به پایین ترین قیمت اخیر وصل میکنیم.

نا گفته نماند که بسیاری از معامله گران از تراز 78.6% و 100% به عنوان اصلاح یاد نمی کنند و بیشتر معتقدند که اگر قیمت به این سطوح برخورد کند نشان از تغییر روند است .

  • در روند های نزولی ، اصلاح در قالب افزایش های جزئی شکل می گیرد و هرکدام از تراز ها می توانند نقش مقاومت داشته باشند.

بنابراین به این نوع استفاده از فیبوناچی ، فیبوناچی اصلاحی می گویند که در آن به دنبال سطوحی می گردیم که قیمت در روند صعودی پس از بر خورد به آن حمایت میشود و به ادامه روند صعودی برمیگردد . برعکس در در روند نزولی پس از بر خورد به نقاط اصلاحی فیبوناچی قیمت مجددا به روند نزولی بازمیگردد .

فیبوناچی گسترش یافته ، فیبوناچی expansion

پس از اصلاح قیمتی و ادامه روند، نمودار قیمتی یک کف جدید میسازد تحت عنوان کف c .

برای رسم فیبوناچی گسترش یافته از ابراز فیبوناچی expansion استفاده میکنیم و یا میتوانیم از همان فیبوناچی اصلاحی بهره مند میشویم . برای این کار فیبوناچی اصلاحی را از نقطه b به نقطه c وصل کنیم . با این کار تراز هایی در سطوح بالا تر ایجاد می شوند که برای ادامه روند به عنوان مقاومت یا هدف در نظر گرفته می شوند. مطابق شکل زیر :

در واقع از فیبوناچی گسترش یافته برای یافتن اهداف بعدی پس از اصلاح استفاده می شود.

این اهداف یا تراز ها همان تراز های فیبوناچی اصلاحی اما یک واحد بالا تر یا به عبارتی بین 100% و 200% هستند.

و عبارتند از :

200%، 178.6%، 161.8%، 150%، 138.2%، 123.6%، 100%

در روند های نزولی عکس این قضیه صادق است. به این ترتیب که پس از اصلاح قیمتی نمودار یک سقف قیمتی جدید تحت عنوان  سقف c ایجاد می کند و برای رسم فیبوناچی گسترش یافته از نقطه b به نقطه c وصل می کنیم.

تفاوت در اینجاست که اینبار اهداف قیمتی یا همان تراز های ذکر شده زیر نقطه b نمایان میشوند و در قالب حمایت نقش خود را ایفا می کنند.

درواقع چه در روند صعودی و چه در روند نزولی، رسیدن به هرکدام از این اهداف بستگی به میزان اصلاح صورت گرفته دارد که خود مبحثی جدا است .

لازم به یادآوری است که تراز های 127.2% و 2.618% نیز از تراز های فیبوناچی گسترش یافته میباشند که توسط بعضی از معامله گران مورد استفاده قرار میگیرند.

استراتژی فیبوناچی :

از فیبوناچی اصلاحی (retracement) و فیبوناچی گسترش یافته (extension) در انواع استراتژی های معاملاتی استفاده می شود. استفاده ی ابزار فیبوناچی در الگوهای هارمونیک و الگوهای animal patern بسیار زیاد است. الگوهای برپایه ی نسبتهای فیبوناچی عبارتند از: الگوی ABCD ، الگوی 3Drive ، الگوی گارتلی ، الگوی خفاش ، الگوی خرچنگ ، الگوی پروانه ، الگوی کوسه.

از این رو برای معامله گران به سبک پرایس اکشن استراتژی فیبوناچی بسیار سودمند خواهد بود. اما نحوه استفاده از این ابزار از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مرسوم ترین و ساده ترین استراتژی فیبوناچی برآورد میزان اصلاح صورت گرفته با استفاده از فیبوناچی اصلاحی و تعیین اهداف جدید توسط فیبوناچی گسترش یافته است.

برای استفاده صحیح از این ابزار معامله گر باید توانایی تشخیص درست روندها و نقاط کلیدی و استفاده درست از اندیکاتورها را داشته باشد. بنابراین ورود به معامله و سیگنال یابی تنها با استفاده از فیبوناچی کافی نیست.

3/5 - (2 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *