تفاوت بورس و فارکس مقایسه فارکس با بورس ایران

تفاوت بورس و فارکس  | مقایسه فارکس با بورس ایران

تفاوت بورس و فارکس چیست؟

سوالی است که بسیاری از معامله گران بدنبال سر نخ یا جوابی برای این سوال و رهایی از سردرگمی میان انبوهی از فرصت های معاملاتی در بازار های مالی هستند.

برای یافتن اینکه آیا بورس اوراق بهادار بهتر است یا فارکس و آیا ریسک سرمایه گذاری در فارکس بیشتر است یا بورس، کافیست هرکدام را در قالب موارد زیر با یکدیگر مقایسه کنیم :

تفاوت بورس و فارکس مقایسه فارکس با بورس ایران
جدول تفاوت های بورس و فارکس در ایران

1.شفافیت بازار فارکس ، سیاست های مالی

معامله گران در سراسر دنیا بدنبال افزایش سرمایه های خود متناسب با آینده سیاست های بانک های مرکزی هستند .

تورم ، رکود ، نرخ های بهره ، سیاست های انقباضی و انبساطی ، شاخص اشتغال ، شاخص تولیدات ناخالص داخلی و اخیرا بیماری همه گیری کرونا و غیره بر ارزش آتی پول و در نتیجه سرمایه های معامله گران در آینده تاثیر می گذارد بنابراین شفافیت در تصمیمات بانک های مرکزی و سیاست هایی که قرار است اجرایی شوند برای هر سرمایه گذاری ضروری و حیاتی است.

در کشور های توسعه یافته مانند اتحادیه اروپا ، آمریکا ، انگلیس و سوئیس بانک های مرکزی وظیفه دارند مرتبا تصمیمات خود را به اطلاع عموم برسانند و شاخص های مهم اقتصادی را مورد بررسی قرار دهند .

در نتیجه معامله گران در بازار فارکس می توانند همه تصمیمات بانک های مرکزی را در قالب تقویم اقتصادی مشاهده کنند و معاملات هوشمندانه تری داشته باشند و از ضرر کردن جلوگیری کنند.

در کشور ما که متاسفانه اقتصاد پیشرفته ایی ندارد تصمیمات بانک مرکزی اکثرا در هاله ایی از ابهام قرار دارد و بسیاری از ناهماهنگی ها بین نهاد های مرتبط ، معامله گران را سردرگم  میکند تا اینکه موجب ضرر و زیان میشود.

تفاوت بورس و فارکس | مقایسه فارکس با بورس ایران
بورس ایران یا فارکس ؟

2.محدودیت های معاملاتی در بورس

از سوی دیگر  معامله گران از هرکجای دنیا و با هر میزان سرمایه میتوانند با کم ترین محدودیت ها در این بازار شرکت کنند و از فرصت های معاملاتی استفاده کنند در حالی که ورود به بازار سهام شامل یکسری قوانین و محدودیت هاست و افراد نمیتوانند با هر میزان سرمایه سهام خریداری کنند.

در بازار فارکس شما میتوانید با انتخاب یک بروکر معتبر از قابلیت لوریج Leverage یا اهرم استفاده کنید و با کمترین سرمایه به عنوان مثال 10 دلار و لوریج 100 معامله باز کنید در حالی که کارگزاری های داخلی مرتبط با بورس چنین امتیازاتی در اختیار مشتریان خود قرار نمیدهند.

 

بازار دوطرفه فارکس :

در بازار بورس ایران ، شما فقط میتوانید از افزایش و صعود قیمت سهام سود کنید ، به این صورت که شما سهامی را در قیمت 1000 تومان خریداری کرده و در قیمت 2000 تومان فروخته اید ، بدین ترتیب مابه التفاوت این دو قیمت سود شما خواهد بود. اما اگر قیمت از 2000 تومان به 500 تومان کاهش یابد معامله گر نمیتواند از این افت قیمت نیز سود ببرد.

اما در بازار فارکس شما میتوانید از کاهش قیمتها نیز سود کنید! به این صورت که پیشبینی شما در رابطه با جفت ارز EURUSD این است که در آینده نرخ برابری از 1.5 دلار به 1 دلار کاهش میابد در اینجا شما میتوانید از دستور معاملاتی SELL یا فروش استفاده کنید و صبر کنید بازار جهت تحلیل شما بصورت نزولی پیش برود، اگر درست پیش بینی کرده باشید اختلاف این دو نرخ یعنی 0.5 دلار سود شما خواهد بود، به این نوع معاملات ، معاملات شورت پوزیشن (Short Position) یا فروش (Sell) می گویند .

این یکی از مهم ترین تفاوت های بازار فارکس با بورس اوراف بهادار است چرا که شما در بازار فارکس میتواند هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت سود کنید.

 

3.سود در بازار فارکس

از آنجا که در کشور ما همواره قیمتهای عمومی کالاها، ارزش پول ملی ، تولید داخلی ، صادرات و واردات و در کل زندگی افراد به شدت با نرخ  ارز ( دلار ، یورو ، پوند و …) گره خورده است، اگر شما در بازار فارکس سود کنید ، سود شما به صورت ارز خواهد بود و سرمایه تان از گزند تورم در امان خواهد ماند. اما سود شما در بازار سهام میتواند در معرض خطرات ناشی از تحریم ، تورم ، سیاست های انحصاری دولت و رانت باشد و روز به روز از ارزش داراییتان کم شود.

اگر تمایل دارید حساب واقعی فارکس یا حساب آزمایشی فارکس افتتاح کنید جهت افتتاح حساب در بروکر رگوله شده amarkets ثبت نام کنید و 15% شارژ هدیه دریافت نمایید.

 

4.جلسات معاملاتی ، ساعات معاملاتی فارکس

فارکس یک بازار غیر متمرکز 24 ساعته است که معامله گران میتوانند در هر ساعتی از شبانه روز در طول هفته کاری (دوشنبه تا جمعه ) فعالیت داشته باشند. بر خلاف بورس که ساعت جلسات محدود بوده و از ساعت 8:30 صبح تا 12:30 ظهر در طول هفته کاری امکان سفارش گیری وجود دارد. همین امر موجب شده بسیاری برای دسترسی به فرصت های معاملاتی بیشتر وارد بازار فارکس شوند.

 

5.حجم معاملات ، حجم معاملات در فارکس ، حجم معاملات در بورس

فارکس بزرگترین و فعالترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه 1.5 تریلیون دلار، معادل 3 برابر حجم معاملات روزانه بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه داری آمریکا است. با وجود غیر متمرکز بودن این بازار رقابت بین بازار سازان مانع از ایجاد سیاست های انحصاری برای نرخ گذاری می شود. همین امر مانع از نغییرات غیر عادی و بیش از حد معمول در بازار میشود، به بیانی دیگر این بازار از رانت ها و تصمیمات شخصی در امان می ماند.

 

6.نقد شوندگی

در بازار فارکس صف خرید و صف فروش وجود نـدارد. در بازار فارکس معامله گران بدلیل عرضه های کلان پول ، میتوانند در هر لحظه و  با هر مقدار سرمایه، معامله ایی را باز کنند یا ببندند. و نیازی نیست بدنبال خریدار یا فروشنده باشند. بر خلاف بازار سهام که صف های خرید و فروش سنگین در یک سهم میتواند فرصت سرمایه گذاری را از معامله گر بگیرد و حتی باعث ضرر های جبران ناپذیر شود.

7.مدیریت ریسک ، دستورات مدیریت سرمایه

بی شک مدیریت ریسک و  سرمایه یکی از مهم ترین مهارتهایی است که یک معامله گر حرفه ایی باید فراگیرد. زیرا در بازار فارکس هدف ما در درجه ی اول حفظ سرمایه و در درجه دوم افزایش آن با کمک تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است. در فارکس بدلیل نقدینگی بالا امکان قرار دادن دستورات حد ضرر و حد سود و سفارشات محدود وجود دارد . از این رو چنانچه بازار در جهت مخالف تحلیل شما پیش برود ، با ضرر کمتری از معامله خارج میشوید و از زیان بالقوه جلوگیری میکنید.

در بازار سهام نه تنها این ویژگی وجود ندارد بلکه بدلیل افزایش شدید قیمت تحت تاثیر حرص و آز سرمایه گذاران کوتاه مدت و سقوط آزاد ناشی از هراس و وحشت آنها دارای نوسانات غیر معمول و خطرناک است ، بنابراین می توان گفت نبود دستورات حد ضرر و حد سود مهم ترین وجه تمایز بازار فارکس و بازار بورس ایران است.

 

نتیجه گیری

در بازار فارکس امکان خرید و فروش 24 ساعته وجود دارد اما این قابلیت در بورس ایران وجود نـدارد.

بازار فارکس دوطرفه است اما بورس ایران اینگونه نیست.

در بازار فارکس امکان معامله در بازار نزولی وجود دارد اما این قابلیت در بورس ایران وجود نـدارد.

بازار فارکس دارای اهرم یا لوریج است اما بورس ایران اینگونه نیست.

در بازار فارکس صف خرید و صف فروش وجود نـدارد اما بورس ایران دارای صف خرید و فروش است.

در بازار فارکس امکان تعیین حد ضرر و حد سود وجود دارد اما این قابلیت در بورس ایران وجود نـدارد.

در بازار فارکس محدودیت درصد سود در روز وجود نـدارد اما بورس ایران دارای محدودیت درصد سود در روز است.

با توجه به حجم بالای معاملات و تغییرات لحظه به لحظه قیمت (روزی 18 هزار بار تغییر) در بازار فارکس ، معامله گران با انبوهی از فرصت های معاملاتی مواجه اند. اما در بازار بورس ایران با توجه به اینکه رمز موفقیت سرمایه گذاران، خرید به موقع سهم در پایین ترین قیمت و فروش سریع آن در بالا ترین قیمت ممکن میباشد عوامل دیگری چون تداوم سیاست های غیر مسئولانه دولت همراه با ادامه رفتار غیر مسئولانه جامعه مالی میتواند باعث محدود شدن فرصت ها و در نتیجه سقوط بازار سهام گردد.

در نهایت میتوان گفت که بازار فارکس  بدلیل برخی مزایای چشمگیر از جمله هزینه پایین ، امکان معامله در بازار نزولی و هم صعودی، معامله 24 ساعته ،امکان استفاده از اهرم یا لوریج Leverage و دستورات مدیریت ریسک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *