روش های مدیریت سرمایه در بورس و فارکس

مدیریت سرمایه در بورس و فارکس چیست؟

مدیریت سرمایه علمی است که با حفظ سرمایه به بقای معامله گران بورس و فارکس کمک میکند و اگر به نحو درست اجرا شود قطعا باعث افزایش سرمایه خواهد شد.

مدیریت سرمایه  مرز بین موفقیت و شکست سرمایه گذاران و معامله گران بازار بورس و فارکس است  و در واقع یک ابزار موفقیت در بازارهای مالی است. رعایت مدیریت سرمایه از مهم ترین اصولی می باشد که هر سرمایه گذاری برای موفقیت در بازارهای مالی به آن نیاز دارد . به گونه ای که بدون رعایت آن ؛ چیزی که در نهایت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است.

معامله گران بورس و فارکس باید ابتدا تمام تمرکز خود را بر روی حفظ سرمایه قرار دهند و در مرحله بعدی به کسب سود از بازار فکر کنند. چرا که میبایست اول سرمایه ای وجود داشته باشد تا بتوان با آن درآمد کسب کرد. بنابراین از همان ابتدای ورود به بازارهای مالی ؛ دغدغه این را داشته باشید که ابتدای امر سرمایه خود را حفظ کنید.

روش های مدیریت سرمایه در بورس و فارکس
روش های مدیریت سرمایه در بورس و فارکس

 

آموزش مدیریت سرمایه (money management)

برای اینکه بتوانیم سرمایه خود را مدیریت کنیم میبایست در تمامی معاملات خود از لاتیج (لات،Lot) استاندارد استفاده کنیم. تعیین لاتیج (لات،Lot) استاندارد به میزان سرمایه balance بستگی دارد. مسلما با داشتن سرمایه balance زیاد میتوان ریسک و لاتیج بیشتر و با داشتن سرمایه balance کم ریسک و لاتیج کمتری داشت.

 

فرمول مدیریت سرمایه

فرمول تعیین لاتیج (لات،Lot) استاندارد طبق مدیریت سرمایه به صورت زیر میباشد:

میزان سرمایه (موجودی،balance) تقسیم بر عدد ده هزار

money management = balance ÷ 10.000

جهت افتتاح حساب در بروکر رگوله شده amarkets ثبت نام کنید و 15% شارژ هدیه دریافت نمایید.

 

پرسش:

فرض کنید میزان سرمایه (موجودی،balance) شما 1000 دلار است . با این میزان سرمایه ، لاتیج استاندارد مورد استفاده طبق مدیریت سرمایه باید چقدر باشد؟

پاسخ :

money management = 1000 ÷ 10.000 = 0.1 Lot

به یاد داشته باشید که با رعایت این فرمول ساده میتوانید بقای خود را در بازارهای مالی تضمین کنید.

 

قوانین مدیریت سرمایه در فارکس

– بهتر است سرمایه ای که به آن نیاز ندارید را وارد معامله کنید چرا که ممکن است ریسک به همراه داشته باشد و حساب تجاری شما ضرر کند.

– قبل از انجام معامله نسبت ریسک به ریوارد را ارزیابی کنید.

– استراتژی و تکنیک های معاملاتی مشخص و از پیش تعیین شده داشته باشید تا عملکرد مطمئنی داشته باشید.

 

 نکته شماره یک مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه در فارکس به طور کلی به برخی موارد برای موفق شدن وابسته است. برای مدیریت موفق پول دو روش وجود دارد، به گونه ای که معامله گر می تواند توقف های مکرر و کوچکی را انجام دهد و سعی کند تا از معاملات برنده بیرون آید. نکته دیگر این که معامله گر می تواند برای دستیابی به سودهای کوچک سریع عمل کند و توقف های نادر اما بزرگی انجام دهد به امید این که سودهای کوچک رفته رفته افزایش یابد. در واقع تا حدود زیادی انتخاب روش به شخصیت شما بستگی دارد، این فرآیندی است برای کشف هر معامله گر! یکی از بزرگ ترین مزیت ها در مدیریت سرمایه در فارکس این است که سرمایه گذار می تواند هردو سبک را به طور کاملا مساوی تقسیم کند، بدون این که خرده فروشی و افزایش قیمتی برای معامله گران رخ دهد.

از آن جایی که فارکس یک بازار مبتی بر گسترش می باشد قیمت هر معامله بدون توجه به اندازه معامله گر یکسان است. به عنوان مثال؛ می توانید دو معامله گر تازه کار را در مقابل یکدیگر قرار دهید. بهترین تنظیمات احتمالی خودتان را هم در اختیارشان قرار دهید و برای اندازه گیری سطح هر معامله گر اقدام به معامله کنید. به احتمال زیاد هردوی آن ها به دست دادن پول خود پایان می دهند. در مقابل اگر دو معامله گر حرفه ای را انتخاب کنید غالبا هردو در معامله موفق خواهند شد تفاوت این دو فقط در مدیریت درست سرمایه است.

 

نکته شماره دو مدیریت سرمایه

هدف اصلی از مدیریت سرمایه در فارکس به حداکثر رساندن هر معامله برنده و به حداقل رساندن ضرر و زیان معامله است. معامله گر فارکس استاد مدیریت پول است. مدیریت پول روش موثری برای مقابله با این مسئله است که معامله گر در شرایطی که عدم اطمینان وجود دارد چه مقدار باید ریسک کند؟! تا به حال شاید این سوال برای تان پیش آمده باشد که آیا مدیریت سرمایه همان مدیریت ریسک است یا خیر. در واقع مدیریت ریسک به معنای این است که شما چقدر ریسک می خواهید در معامله ایجاد کنید؟

 

 نکته شماره سه مدیریت سرمایه

بازار ارز دارای موقعیتی قابل توجه است که بزرگ ترین بازار مالی جهان به شمار می رود. قبل از ظهور کارگزاران فارکس آنلاین که معاملات فارکس را برای عموم افراد به ارمغان آورد، این بازار بزرگ تا حد زیادی حوزه معاملات موسسات مالی بزرگ، شرکت ها و افراد دارای دارایی خالص و بالا بود. البته از آن جایی که علاقه به بازار ارز در سال های اخیر در بخش خرده فروشی گسترش یافته است، در حال حاضر نیاز به آموزش معامله گران تازه کار درباره استفاده از تاکتیک های مناسب مدیریت پول و ریسک آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. روش های تثبیت شده برای محافظت از سرمایه یکی از مزایای یادگیری و بکارگیری از سرمایه تجاری به حساب می آید چرا که می تواند تفاوت بین یک معامله گر فارکس موفق و کسی که در این راه شکست می خورد را مشخص کند.

در واقع کاربرد مناسب مدیریت سرمایه در فارکس یک مزیت رشد محسوب می شود در حالی که معاملات فارکس بدون استراتژی منطقی مدیریت چیزی همانند قمار می باشد. دلیلی که معامله گران مبتدی در فارکس موفق نمی شوند عدم درک آن ها یا عدم استفاده از اصول اثبات شده مدیریت پول در تلاش های تجاری خود می باشد. بر این اساس تکنیک های مناسب مدیریت ریسک و پول باید توسط هر معامله گر فارکس که قصد افزایش حساب تجاری خود را دارد پابرجا بماند. در اصل مدیریت سرمایه در فارکس باید در معاملات ارزی بخشی کلیدی از استراتژی کلی مدیریت ریسک معامله گران فارکس باشد. همان گونه که از نامش پیداست مدیریت پول فارکس مستلزم استفاده مداوم از یک یا چند تکنیک استراتژیک می باشد تا سرمایه ریسک معامله گر ارزی بالاترین بازدهی را برای زیان احتمالی در این فرآیند متحمل شود.

 

معاملات موفق در فارکس

معاملات موفقیت آمیز در بازار فارکس به طور معمول به معنای افزایش حساب تجاری خود با مدیریت عاقلانه سود و زیان با استفاده از یک استراتژی مناسب مدیریت سرمایه در فارکس است. گرچه عقل به طور معمول با تجربه افزایش می یابد، اما بیشتر معامله گران ارز بر این باورند سودهای دریافتی باید بیشتر از ضررهای وارده باشد. در واقع معامله گر فارکس باید حساب معاملاتی خود را افزایش داده و سیستم مدیریت پول فارکس استفاده کند اهداف و نحوه مدیریت فعالیت های تجاری خود را مشخص کند، البته جزئیات واقعی هر برنامه معاملاتی با توجه به انتخاب ها، شخصیت و ترجیحات معامله گر متفاوت می باشد.

3.9/5 - (30 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *