تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس آموزش تحلیل فاندامنتال

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس | آموزش تحلیل فاندامنتال

در بامداد ۲۴ آبان ماه سال ۱۳۹۸ قیمت بنزین گران شد !

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس در صنایعی همچون سیمانی‌ها و فولادی ها وجود دارد. به دلیل اینکه با افزایش هزینه حمل و نقل، با افزایش نرخ مواجه می‌شوند.

گرانی بنزین می‌تواند به روی برخی از شرکت‌های شیمیایی که از بنزین به عنوان مواد مصرفی خود استفاده می‌کنند، تاثیر گذار باشد.

گرانی بنزین در صنعت پالایشی‌ها و روانکارها تاثیر مثبت میگذارد ؛. به دلیل وابسته بودن محصولات این صنایع به بنزین، در نتیجه با افزایش قیمت بنزین، شاهد افزایش نرخ این محصولات خواهیم بود.

شرکت‌هایی که مساله حمل و نقل روی آنها تاثیر گذار است، از این گرانی بنزین تاثیر می‌پذیرند.

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس آموزش تحلیل فاندامنتال
بیشترین تاثیر گرانی بنزین چیست؟

تاثیر گرانی بنزین بر بهای تمام شده کالاها

مشخصا قیمت بنزین، بر قیمت حمل‌ونقل اثرگذار خواهد بود. قیمت حمل‌ونقل هم بهای تمام شده کالاها را افزایش می‌دهد .شرکت‌های بزرگ که عمدتا از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه هزینه سوخت در خطوط راه آهن هزینه کمتری دارد، نسبت به جاده‌ای‌ها، تاثیر کمتری می‌پذیرند، اما در صنایع کوچکتر که تامین مواد اولیه آنها از طریق حمل و نقل جاده‌ای است، بهای تمام شده کالاها را افزایش می‌دهد .

« تنها در صورتی اتفاق خاصی در صنایع مختلف بورسی نخواهد افتاد که اگر واحدهای تولیدی بتوانند بهای تمام شده خود را متناسب با آن، افزایش دهند»

در برخی از شرکت‌های پتروشیمی  و پالایشی تا قبل از تولید هزینه حملی وجود ندارد ، چرا که عموما محصولات آنها به کمک خطوط لوله جابه‌جا می‌شود. بنابراین در برخی از شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی تاثیری نخواهیم دید، اما در صنایع پایین دستی آنها به دلیل حمل و نقل خارج از خطوط لوله، شاهد افزایش نرخ خواهیم بود.

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس در تولیدکنندگان محصولات نهایی فولاد و شمش وجود دارد ، چرا که حمل‌ونقل آنها چه به صورت ریلی و چه به صورت جاده‌ای، دچار افزایش قیمت می‌شو د.

جهت افتتاح حساب در بروکر قابل اعتماد با کلیک بر روی بروکر آمارکتس ثبت نام کنید و 15درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس در سال 1398
بیشترین تاثیر گرانی بنزین

بررسی مکانیسم های تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس

بازار بورس تحت تاثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و .. دستخوش تغییرات مثبت یا منفی می شود که آشنایی با آنها می تواند به آنالیز درست بازار و خرید سهام های پر سود کمک کند. تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس از جمله عواملی است که چند سال اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که افزایش قیمت بنزین، صعودی شدن روند بازار را به همراه خواهد داشت. علت این امر به مکانیسم های مشخص و قابل پیش بینی بازار بورس بر می گردد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

  • افزایش قیمت بنزین منجر به صرفه جویی در مصرف و در نتیجه کاهش مصرف داخلی می شود. هر چه میزان مصرف داخلی کمتر باشد مقدار صادرات آن بیشتر خواهد بود. افزایش صادرات نیز پیامدی جز افزایش درآمد دولت و شرکت های تولید کننده بنزین نخواهد داشت. با توجه به مطالب ذکر شده می توان افزایش بهای سهام های متکی بر انرژی را در اثر افزایش قیمت بنزین پیش بینی کرد.
  • بازار ارز از دیگر فاکتورهایی است که شاخص بورس را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش قیمت بنزین با افزایش قیمت ارز و صعودی شدن روند بورس همراه است. بدون شک در سهام های صنایع صادرات محور این افزایش بیشتر مشهود است.
  • با افزایش درآمد دولت در اثر افزایش قیمت بنزین، حمایت های دولتی از شرکت ها و گروه های تولیدی افزایش می یابد. این موضوع منجر به رونق بازار و در نتیجه بهبود شاخص بورس می شود.
تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس | آموزش تحلیل فاندامنتال
گرانی بنزین

 بازارهای متاثر از گرانی بنزین

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس متفاوت است. در وهله اول تمامی صنایع به دلیل وابسته بودن به صنعت حمل و نقل از این گرانی تاثیر می پذیرند.  به طور مثال صنایع فولاد و سیمان مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای حمل و نقل هستند. همچنین این گرانی می تواند شرکت ها شیمیایی که مواد اولیه آنها بنزین است را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش بهای بنزین با افزایش بهای صنایع پالایشی و روانکارها نیز همراه است.

با توجه به مطالب ذکر شده می توان گفت تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس خود را با افزایش قیمت تمامی کالاهای تولیدی نشان می دهد زیرا تمامی تولید کننده ها برای جبران افزایش قیمت حمل و نقل مواد، مجبور به افزایش قیمت محصولات خود هستند.  لازم به ذکر است در قیمت محصولات شرکت هایی که وابستگی کمی به حمل و نقل دارند یا بی نیاز از آن هستند، این تاثیر کمتر مشهود است.

تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس | آموزش تحلیل فاندامنتال
بیشترین تاثیر گرانی بنزین

سخن پایانی

گروه پالایشی، فولادی و سیمانی فعال در بازار بورس بیش از سایر بازارها از افزایش قیمت بنزین تاثیر می پذیرند. این افزایش قیمت منجر به افزایش نرخ محصولات می شود و از این طریق افزایش بهای حمل و نقل جبران می شود. به همین دلیل در ابتدا بازار این صنایع در سیر نزولی قرار خواهد گرفت؛ اما با گذر زمان می توان شاهد صعودی بودن سهام های آنها بود زیرا میزان درآمد و همچنین حمایت های دولتی از آنها افزایش خواهد یافت. این پیش بینی وجود دارد که تاثیر گرانی بنزین بر بازار بورس در برخی از سهام ها خود را به صورت سیر صعودی نشان دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *