تاثیر بازار سهام بر بازار فارکس

تاثیر بازار سهام بر بازار فارکس

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان محسوب می شود که برای سودآوری و سرمایه گذاری به واسطه تغییر نرخ ارزها، مورد استفاده قرار می گیرد. یک سوال مهم که در این حوزه مطرح می شود این است که چگونه بازار سهام بر بازار فارکس تاثیر می گذارد؟ در بررسی پیش رو متوجه خواهید شد که کدام یک از آنها بر دیگری پیشی گرفته و تاثیر خواهد داشت.

در مبحث عرضه و تقاضا زمانی که بازار سهام یک کشور رشد می کند با ورود سرمایه از جانب سرمایه گذاران روبرو می شود. علاوه بر این ممکن است سرمایه گذاران خارجی نیز در این فرایند شرکت کرده و تقاضا برای ارز ملی افزایش پیدا کند. این در حالی است که با افت بازار سهام، بسیاری از سرمایه داران حقیقی و حقوقی اعتماد خود را به این بازار از دست داده و سرمایه خود را از آن خارج می کنند.

معامله در بازار فارکس
معامله در بازار فارکس

تاثیرگذاری بازار سهام بر بازار فارکس

شاخص بازار سهام مجموعه گلچین شده ای از نمادهای خاص می باشد که با بررسی آنها می توان متوجه سیر صعودی یا نزولی بازار شد. به عنوان مثال با بررسی شاخص سهام بازار آمریکا، عملکرد و فعالیت های سی شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این با بررسی شاخص نیکی می توان عملکرد 225 شرکت ژاپنی را مورد بررسی قرار داد.

 

ارتباط بازار سهام و بازار فارکس چیست؟

در طی چند سال اخیر رابطه بین سهام و فارکس برای معامله گران چالش برانگیز شده است. نزدیک به دو دهه گذشته و پیش از آغاز رکود جهانی،  رابطه معکوس Nikkei و USD/JPY مورد بررسی سهامداران قرار گرفت. بنابراین سهامداران نتیجه گرفتند که عملکرد بازار سرمایه ژاپن متاثر از وضعیت اقتصادی ژاپن می باشد. ماحصل افزایش قیمت ها، بالا رفتن ارزش ین بود که در اقتصاد این کشور نیز تاثیر زیادی گذاشت. با این وجود با آغاز بحران مالی این ارتباط به طرز ناباورانه ای تغییر کرد.

پس از این دوره Nikkei و USD/JPY هم جهت با یکدیگر حرکت می کردند و همین موضوع این شک را به یقین تبدیل کرد که بازار سهام و بازار فارکس ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. همین مثال مصداق بارزی از ارتباط بین USD/JPY و Dow نیز می باشد که بر روی ضعف یا قدرت دلار تاثیر می گذارد. به عنوان نمونه افزایش قیمت دلار زنگ خطر مهمی برای شرکت های صادر کننده محسوب می شود چرا که با افزایش قیمت، میزان تقاضا کمتر خواهد شد. این دیدگاه باعث می شود همبستگی زیادی را بین USD/JPY و Dow در نظر بگیرید. در حالی که با بررسی دقیق نمودارهای آنها شاهد همبستگی قوی و نزدیکی نخواهیم بود.

ترید در بازار سرمایه
ترید در بازار سرمایه

تاثیر بازده اوراق قرضه بر نوسانات فارکس

به هر میزان که بازدهی اوراق قرضه افزایش پیدا کند ارزش دلار نیز افزایش پیدا می کند. در وهله اول باید بدانید که نرخ اوراق قرضه متفاوت می باشد. بنابراین این نرخ از چند ماه تا چند سال متغیر خواهد بود. با این وجود یکی از مهمترین مسائلی که در این زمینه مطرح می شود این است که اولویت بندی معاملات فارکس تا چه میزان اهمیت خواهد داشت. در یک بررسی کلی می توان گفت که تهیه اوراق قرضه با سررسید 10 ساله را باید در اولویت قرار داد. بنابراین در صورت افزایش بازدهی اوراق قرضه در طی 10 سال آینده ارزش دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این با افزایش میزان بازدهی اوراق قرضه می توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی نیز میزان بهره بانکی را افزایش خواهد داد.

با کلیک بر روی a market بروکر در بروکر قابل اعتماد ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

تاثیر بازار سهام بر بازار فارکس

 

بررسی لیست سهام های قابل معامله در فارکس

وجود تنوع در لیست سهام های قابل معامله در فارکس و نقدینگی بالای آن از مهمترین ویژگی های این بازار جهانی محسوب می شود که به دلیل حضور گسترده شخصیت های حقوقی و حقیقی می باشد. بر این اساس شرکت ها، بانک ها، موسسات و… بسیاری در این بازار فعالیت می کنند و تنوع سهام در این بازار دور از انتظار نیست. با بررسی حجم معاملات در این بازار می توان گفت که بخش قابل توجهی از معاملات این بازار مختص به جفت ارزها می باشد. بنابراین نوسانات این بازار نرخ ارز را مشخص کرده و برای کشورهای مختلف اهمیت زیادی دارد. دارایی های قابل معاله در فارکس 7 دسته میباشند:

  • 1- جفت ارزها :
  • در سه دسته مینور، ماژور و اگزوتیک قرار می گیرند و حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص می دهند.
  • 2- فلزات :
  • طلا، نقره و سایر فلزات در لیست نمادهای پرطرفدار قرار می گیرند.
  • 3- ارزهای رمزپایه :
  • شامل بیتکوین ، اتریوم ، ریپل ، لایت کوین ، ترون و غیره.
  • 4- اوراق قرضه :
  • نظیر BUND10Y و TNOTE
  • 5- کالاها :
  • از جمله : شکر ، ذرت ، قهوه و غیره.
  • 6- شاخص ها :
  • شاخص های مهمی مانند داوجونز، نزدک و غیره. علاوه بر این از شاخص های معروف انرژی نیز می توان به نفت و گاز اشاره نمود که Brent Crude بیشترین معاملات را در کارنامه خود ثبت کرده است.
  • 7- سهام :
  • سهام شرکتهای بزرگ مثل تسلا، اپل ، گوگل ، آمازون و غیره.
به این نوشته امتیاز دهید

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *