آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس

اولین قدم برای آنالیز و شناسایی روند سهام یا تشخیص روند بازار فارکس ؛ یادگیری تحلیل تکنیکال میباشد. با تغییر رویکردهای اقتصادی، توجه به  Financial Marketنیز افزایش پیدا کرد. به همین دلیل صاحبان سرمایه تصمیم گرفتند بخش قابل توجهی از دارایی خود را وارد بازارهای مالی نمایند. پس از گذشت مدتی کسب آموزش در این حوزه و تشخیص روند بازار ارز در اولویت معامله ‎گران قرار گرفت. انجام ترید در بازارهای مالی نیازمند دقت و صبر و حوصله زیادی خواهد بود و اطلاع از روش های تشخیص روند بازار ارز می تواند انجام فرآیند ترید را تسهیل نماید. بر این اساس در این مطلب مفهوم روند را بررسی می کنیم. سپس به اصلی ترین راهکارهای تشخیص روند نزولی و صعودی بازار اشاره می کنیم.

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس
آموزش تحلیل تکنیکال فارکس

 

روند یا ترند Trend چیست؟ | نحوه تشخیص روند بازار ارز

روند در بازارهای مالی نشان دهنده ی جهت حرکت قیمت نمودار می باشد. با تشخیص زوند بازار است که یک معاله گر میتواند تصمیم بگیرد که چه زمانی باید اقدام به گرفتن پوزیشن کند. به جهت کلی بازار، روند یا ترند Trend گفته می شود. روند بازار می تواند به 3 حالت صعودی یا نزولی یا خنثی بوده و در بازارهای مختلف جهانی رخ دهد. بر این اساس تشخیص روند بازار با تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین فعالیت های یک معامله‎گر می باشد. شناخت روند می تواند موجب تسریع در فرآیند تحلیل شود. بنابراین ترید نمودن در جهت روند بازار یکی از اصول پایه معامله‎ گران مبتدی و حرفه ای محسوب خواهد شد. امروزه ابزارهای مختلفی مانند سطوح حمایت و مقاومت، اندیکاتورها، اسیلاتورها، الگوها و… برای تشخیص و اندازه ‎گیری روند قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. با تکیه بر نکات مهم تحلیل تکنیکال می توان روند بازار ارز را تشخیص داد. علاوه بر این امکان تشخیص روند ضعیف و قوی نیز وجود خواهد داشت. در روند ضعیف قیمت پس از شکست یک سقف، معمولا به سقف موج قبلی خود نفوذ خواهد کرد. علاوه بر این شیب روند کاهشی است. این در حالی است که در روند قوی، عمق اصلاح کم بوده و شیب کندل ها روند افزایشی خواهد داشت.

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس
آموزش تحلیل تکنیکال

 

انواع روندها در تحلیل تکنیکال کدام است؟

به طور کلی انواع روندها در تحلیل تکنیکال  به 3 دسته تقسیم بندی میشوند :

1- روند صعودی . (این روندBullish  یا گاوی است)

2- روند نزولی . ( این روند Bearish یا خرسی است)

3- روند خنثی . ( این روند رنج یا سوینگ است)

 

چگونه روند صعودی را تشخیص دهیم؟

روند صعودی :

به روندی گفته میشود که در آن قیمتِ هر قله بالاتر از قله قبل و هر دره بالاتر از دره قبل تشکیل شود. در روند صعودی از معاملات خرید BUY استفاده میشود.

در روند صعودی خط روند چگونه رسم می شود؟

برای ترسیم خط روند صعودی میبایست کف یا دره های قیمت را با یک خط به یکدیگر متصل کنیم. خط روندی معتبر است که حداقل 3بار قیمت آن را لمس کرده باشد و شیب خط نزدیک به 45 درجه باشد.

عکس زیر یک روندBullish  یا گاوی را در تایم فریم روزانه نشان میدهد :

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس

چگونه روند نزولی را تشخیص دهیم؟

روند نزولی :

به روندی گفته میشود که در آن قیمتِ هر دره پایین تر از دره قبل و هر قله پایین تر از قله قبل تشکیل شود. . در روند نزولی از معاملات فروش SELL استفاده میشود.

در روند نزولی خط روند چگونه رسم می شود؟

برای ترسیم خط روند نزولی میبایست سقف یا قله های قیمت را با یک خط به یکدیگر متصل کنیم. خط روندی معتبر است که حداقل 3بار قیمت آن را لمس کرده باشد و شیب خط نزدیک به 45 درجه باشد.

شما میتوانید بازار فارکس را با 20% شارژ هدیه ی اضافی شروع کنید ، جهت ثبت نام در بروکر ا مارکت کلیک نمایید.

عکس زیر یک روند Bearish یا خرسی را در تایم فریم روزانه نشان میدهد :

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس

روند خنثی :

به روندی گفته میشود که قیمت نمودار در یک محدوده ی حمایت و مقاومتِ مشخص محصور شده و در حال نوسان است. عکس زیر یک روند رنج یا سوینگ را در تایم فریم روزانه نشان میدهد :

آموزش تحلیل تکنیکال | تشخیص روند بازار بورس و فارکس

 

اندیکاتور تشخیص روند بازار

جهت تشخیص روند بازار بورس یا بازار فارکس میتوانید پس از تشخیص روند اصلی بازار ؛ از اندیکاتورها نیز کمک بگیرید. بهترین اندیکاتور تشخیص روند به انتخاب بسیاری از تریدرهای تکنیکالیست ، اندیکاتور moving average میباشد  که به نوعی خط روند داینامیک بازار محسوب میشود.  سایر اندیکاتورهایی که میتوان از آنها جهت نحوه تشخیص روند بازار کمک گرفت عبارت است از : Bollinger band  ؛  Envelopes  ؛ ایچیموکو.

 

نکته

بهتر است همیشه تحلیل بنیادی را در کنار تجزیه و تحلیل فنی یا تکنیکال به کار ببریم. وقتی یک معامله تکنیکال و فنی همراه با یافته های تجزیه و تحلیل بنیادی مطابقت داشته باشد، معامله شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. در نهایت، ما به همه معامله گران توصیه می کنیم از تکنیک های دقیق مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه استفاده کنند زیرا مدیریت ریسک کلید معاملات موفق است

5/5 - (9 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *