نکاتی برای معامله گران تازه کار فارکس

نکاتی برای معامله گران تازه کار فارکس

برای هر تریدر تازه کاری ضروری است که اصول اولیه بازار فارکس را بیاموزد: قبل از شروع سرمایه گذاری، مهم است که اصول تجارت فارکس را بدانید. درباره ی نحوه ی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، روانشناسی معاملات، استراتژی های مختلف معاملاتی و… به خوبی مطالعه کنید و حرفه ای شوید. منابع زیادی وجود دارد که می توانید دانش فارکس خود را تقویت کنید و اطلاعات کسب کنید. برخی از معتبرترین منابع یادگیری عبارتند از:

دوره های آنلاین: دوره های آنلاین برخی از وبسایتهای محبوب مثل Udemy ، Coursera  و Babypips

کتاب ها: برخی از کتاب‌های معروف عبارتند از: «تجارت در منطقه» نوشته مارک داگلاس، «تجارت ارز برای آدمک‌ها» نوشته کاتلین بروکس و برایان دولان، و «کتاب سیاه تجارت فارکس» اثر پل لنگر.

در ادامه ی مطلب مهمترین نکاتی که معامله گران تازه کار فارکس به آن نیاز دارند را معرفی کرده ایم:

 

طراحی استراتژی معاملاتی سودده

مهمترین نکته : تا هنگامیکه استراتژی تست شده ندارید سرمایه گذاری اشتباه است. هر معامله گر باید استراتژی مخصوص خود را برای معامله در بازار فارکس طراحی کند. معامله گران تازه کار فارکس در ابتدا باید برای خود استراتژی مشخصی را که با زمان و روحیه معاملاتی آن ها سازگاری دارد انتخاب کنند. داشتن استراتژی به معامله گر کمک می‌کند تا به هنگام معامله دلیل سود و ضررهایش را بداند و استرس نداشته باشد.

 

بک تست با حساب دمو یا حساب آزمایشی فارکس

در حساب دمو یا آزمایشی فارکس باید استراتژی خود را در بازار ، بدون از دست دادن سرمایه واقعی امتحان و نتیجه گیری کنید. همچنین نیاز است استراتژی های جدید را یاد گرفته و بر روی این حساب آن را آزمایش و تمرین کنید. به عبارت دیگر، زمانی که شما در این محیط به آزمایش استراتژی های مختلف می‌پردازید و نتیجه مثبتی می‌گیرید، می‌توانید به این امیدوار باشید که در حساب واقعی فارکس نیز می‌توانید همین نتیجه را بگیرید. افتتاح حساب آزمایشی در بروکر های مختلف متفاوت است. اما در حالت کلی می‌توانید با استفاده از یک ایمیل، یک حساب کاربری دمو برای خود افتتاح کنید و با اصول کار با بازار آشنا شوید.

حساب دمو برای ارزیابی برایند استراتژی طراحی شده است
حساب دمو برای ارزیابی برایند استراتژی طراحی شده است

 

اهمیت روانشناسی بازار فارکس

ورود به بازار های مالی باید طبق اصول و یادگیری اساسی تکنیک های بازار باشد. معامله گران تازه کار فارکس ممکن است که کاملا هیجانی به این موضوع نگاه کنند و در آخر سال، کارنامه معاملاتی خوبی را برای خود نسازند. این اتفاقات نیز زمانی رخ می‌دهد که فرد معامله گر با روانشناسی بازار مالی آشنایی نداشته باشد. در روانشناسی بازار ممکن است بسیاری سود برده و بسیاری نیز ضرر کرده باشند. همین نیز به دلیل عدم آشنایی کافی با روانشناسی بازار است. برای این که درک صحیحی از رفتار این بازار داشته باشید باید دید خود را وسیع تر کنید. ترس و طمع، غریزه، هیجان ، احساسات ، غرور و … از جمله موارد روانشناسی فردی هستند که نیاز است با علم روانشناسی بازار فارکس کنترل شود. ممکن است که در بازار به صورت تکنیکال تحلیل کرده باشید و پس از انجام معامله سود نکرده باشید. سپس سعی می‌کنید که دوباره با نگاه تکنیکالی، با حجم بیشتری وارد شوید و ضرر خود را جبران نمایید اما دوباره دچار ضرر می‌شود. این پروسه تا از دست رفتن بخش بزرگی از حساب شما ادامه دارد. در صورتی که این اتفاق برای شما می‌افتد به این معنی است که شما با روانشناسی بازار آشنا نیستید!

کتاب‌های زیادی برای یادگیری روانشناسی بازار فارکس وجود دارد، از جمله :

«روان‌شناسی سرمایه‌گذاری» نوشته جان آر. نوفسینگر،

«تفکر، سریع و آهسته» نوشته دانیل کانمن،

«سرمایه‌گذار رفتاری» نوشته دانیل کراسبی.

 

ژورنال معاملات فارکس

یک دفترچه معاملات فارکس درست کنید. ژورنال معاملات فارکس یک گزارش مکتوب از معاملات یک معامله گر و تجزیه و تحلیل معاملات آنها در بازار ارز است. این ابزار به عنوان ابزاری برای ردیابی و تجزیه و تحلیل معاملات عمل می کند و شامل جزئیات هر معامله، مانند نقاط ورود و خروج، دلایل انجام معامله و نتیجه معامله است. اهمیت حفظ دفتر معاملات فارکس این است که به معامله گران اجازه می دهد تا عملکرد خود را ارزیابی کنند، الگوها و روند معاملات خود را شناسایی کنند و استراتژی های معاملاتی خود را اصلاح کنند. معامله‌گران می‌توانند با نگه‌داشتن یک ژورنال معاملاتی، مناطقی را که به طور مداوم در آن سود یا زیان می‌کنند شناسایی کرده و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. همچنین به معامله‌گران کمک می‌کند تا با ارائه گزارشی از معاملات خود بر تعصبات روانی غلبه کنند، که می‌تواند برای تصمیم‌گیری عینی به جای تکیه بر احساسات یا شهود استفاده شود. به طور خلاصه، دفترچه معاملات فارکس یک ابزار ضروری برای معامله گرانی است که می خواهند عملکرد خود را بهبود بخشند و در بازار ارز به موفقیت دست یابند.

ارزیابی علت سود و ضرر با تهیه دفترچه معاملات فارکس ممکن میشود
ارزیابی علت سود و ضرر با تهیه دفترچه معاملات فارکس ممکن میشود

 

توجه به تحلیل تکنیکال

همان طور که می‌دانید، بازار های مالی یکی از حساس ترین مکان هایی هستند که معامله گران تازه کار فارکس باید مراقب سرمایه خود در آن ها باشند. نداشتن اطلاعات کافی و نداشتن دانش تحلیل می‌تواند سرمایه آن ها را نابود کند. یکی از مهم ترین و اساسی ترین مطالبی که باید هر تحلیل‌گری آن را بلد باشد، تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزار های موجود و در دسترس بازار، می‌توان فرصت های سودمند، محل های پر خطر و پر سود را تشخیص داد. در تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار ها و کندل هایی که در بازار وجود دارد می‌توان رویکرد بازار را تشخیص داد. منظور از رویکرد بازار، رفتار بازار به سمت مثبت یا منفی است.

در صورتی که رویکرد بازار بالا به پایین باشد سرمایه گذاران و معامله گران به سمت کسب سود های کوتاه مدت می‌روند. اما در رویکرد پایین به بالا سرمایه گذاران به دنبال نقطه های ورود و خروج مناسب هستند. در تحلیل تکنیکال سه اصل مهم وجود دارد. این سه اصل عبارتند از:

1- هر چیزی در قیمت بیان می‌شود.

2- قیمت در تغییر روند عوض می‌شود.

3- تاریخ تکرار می‌شود.

مهم ترین ابزار هایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند شامل خطوط فیبوناچی، پرایس اکشن، امواج الیوت، الگوهای قیمتی، اسیلاتور و اندیکاتور ها و … می‌باشند که یادگیری آنها برای هر معامله گری ضروری است.

 

اهمیت تحلیل فاندامنتال

یکی دیگر از روش های تحلیلی که معامله گران تازه کار فارکس باید با آن آشنا باشند، تحلیل فاندامنتال است. تحلیل فاندامنتال به نوعی بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی رشد و یا افول شرکت ها، ارز ها و سهام می‌باشد. تحلیل های بنیادی یا همان فاندامنتال می‌تواند با استفاده از بررسی عرضه و تقاضا، اخبار میدانی و … انجام بگیرد. پارامتر هایی که در تحلیل فاندامنتال از اهمیت ویژه ای برخوردار اند شامل وضعیت اقتصادی کشور، بررسی صنعت مورد نظر و حجم معاملاتی یک سهم می‌باشند. بسیاری از افراد به تحلیل فاندامنتال اهمیتی نمی‌دهند و حتی آن را قبول ندارند. اما جالب است بدانید که ارزش حقیقی یک سهام یا ارز با استفاده از تحلیل فاندامنتال مشخص می‌‌شود. بنابراین می‌توان با استفاده از تحلیل بنیادی بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش یک سهام گرفت.

 

داشتن مقدار ریسک منطقی و مدیریت سرمایه

یکی از مشکلات معامله گران تازه کار فارکس، عدم آشنایی با روش های مدیریت ریسک و سرمایه است. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شکست های بزرگی را تجربه کنند. در مدیریت سرمایه و ریسک باید میزان سرمایه ورودی به معامله و ریسک شکست را بررسی کنیم و تصمیم درستی را در جهت انجام معامله آن ارز یا سهم بگیریم. در حالت کلی، اگر معامله ما بازدهی کمی دارد و حد سود ما کوچک است،  نباید ریسک زیادی را بپذیریم و مقدار حد ضرر بزرگی را انتخاب کنیم. به اصطلاح ما باید ریسک خنثی باشیم.

برای دریافت 15 درصد بونوس بر روی ا مارکت کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید.

تعیین ریسک به ریوارد امری ضروری است
تعیین ریسک به ریوارد امری ضروری است

 سوالات متداول

+مهمترین توصیه برای معامله گران تازه کار فارکس چیست؟

معامله گران باید از اشتباهات رایج مانند معاملات بیش از حد، نداشتن برنامه معاملاتی، نادیده گرفتن استراتژی های مدیریت ریسک و اجازه دادن به احساسات بر تصمیمات معاملاتی خودداری کنند.

+چرا روانشناسی بازار فارکس مهم است؟

روانشناسی بازار فارکس به احساسات و حالات ذهنی تمرکز دارد که می تواند بر تصمیمات معاملاتی تأثیر مستقیم بگذارد. برای معامله گران مهم است که بتوانند احساساتی مانند ترس، طمع و بی حوصلگی را مدیریت کنند.

+حساب آزمایشی فارکس چه اهمیتی دارد؟

بک تست با یک حساب آزمایشی  به معامله گران این امکان را می دهد تا استراتژی های معاملاتی خود را در محیطی بدون ریسک قبل از سرمایه گذاری واقعی در بازار آزمایش کنند.

+چگونه یک استراتژی معاملاتی سودآور طراحی کنم؟

برای طراحی یک استراتژی معاملاتی سودآور، شناسایی سبک معاملاتی، تعیین قوانین ورود و خروج واضح و استفاده از ترکیبی از تحلیل تکنیکال و بنیادی نیاز است.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *