منظور از EPS چیست و چه فرقی با DPS دارد؟

منظور از EPS چیست  و چه فرقی با DPS دارد؟

شناخت اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با بورس می‌تواند برای تمام افرادی که به‌قصد سرمایه گذاری وارد بورس می‌شوند اهمیت بسیاری داشته باشد. در این مقاله به معرفی دو مفهوم EPS و DPS و تفاوت آنها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

EPS چیست؟

EPS در معنا حروف اول عبارت Earning per Share به معنای درآمد به ازای هر سهم می‌باشد. به طور کلی شرکت‌ها در پایان هر سال مالی، درآمد کلی شرکت را به صورت سود خالص البته پس از کسر مالیات محاسبه می‌کنند. اگر درآمد کل شرکت فرضی را بر تعداد کل سهام‌های موجود در شرکت تقسیم نماییم، درآمد هر یک از این سهم‌ها با عبارت EPS مشخص خواهد شد.

به زبان ساده، درآمد به ازای هر سهم یک کمپانی میزان سوددهی است که شرکت به ازای هر یک سهم‌های خود به دست آورده است. درآمد به ازای هر سهم به‌جرئت یکی از موضوعات حائز اهمیت است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی قیمت سهام شرکت‌های مختلف در بازار تأثیر بگذارد. پس تأثیر EPS بر قیمت سهام موضوعی است که می‌بایست در زمان کار در بازار بورس به آن توجه داشته باشید.

منظور از EPS چیست  و چه فرقی با DPS دارد؟
مفهوم dps و eps چیست

انواع EPS در بورس

تحقق یافته

همان‌طور که اشاره کردیم با پایان سال مالی، اطلاعات کاملی در دسترس مدیران شرکت قرار خواهد گرفت. این اطلاعات توسط مدیران شرکت باعث می‌شود تا آنها بتوانند نگاه درستی از وقایع طول سال مالی شرکت خود داشته باشند. این اطلاعات باعث می‌شود تا آنها بتوانند درآمد، هزینه‌های شرکت و مقدار سود هر سهم را به صورت کلی بررسی نمایند. این سود به عنوان درآمد به ازای هر سهم تحقق یافته در میان متخصصان مالی شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که درآمد به ازای هر سهم تحقق یافته اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خواهد داشت. به طور معمول در نسبت P/E بازار بورس از فاکتور EPS استفاده می‌شود. این فاکتور نشان‌دهنده سوددهی واقعی شرکت خواهد بود. کاربرد EPS ‌در بورس چیست؟ نیز سؤالی است که شاید از خود بپرسید. درآمد به ازای هر سهم تحقق یافته در قیمت سهام لحاظ شده است و به همین دلیل نیز مورد توجه طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران می‌باشد.

منظور از EPS چیست  و چه فرقی با DPS دارد؟
eps چیست

 تعدیل شده

از نظر قانونی مقدار EPS باید در صورت‌های سود و زیان دوره‌ای شرکت به صورت کامل ارائه می‌شود کاملاً لحاظ شود. مشخصاً شرایط اقتصادی، سیاسی و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند سود محقق شده دوره را در هر زمان با تغییر مواجه کند. ازاین‌رو سود هر سهم از شرکت که در هر دوره با تغییرات محاسبه شود، درآمد به ازای هر سهم تعدیل شده نامیده می‌شود. به طور کلی با نزدیک شدن به انتهای سال مالی، شرکت‌ها تلاش می‌کنند که مقدار EPS تعدیلی را به سود تحققی هر سهم نزدیک کنند. این موضوع به این دلیل است که در این شرایط داده‌ها نتایج نزدیک به واقعیت بیشتری را نمایان کرده و برآورد درآمد به ازای هر سهم را ساده‌تر خواهند کرد.

پیش‌بینی شده

همان‌طور که اشاره کردیم در گذشته شرکت‌ها از نظر قانونی موظف بودند که سود منتهی به پایان سال مالی خود را اعلام کنند. به این میزان سود گزارش شده توسط شرکت‌ها درآمد به ازای هر سهم پیش‌بینی شده گفته می‌شد. این میزان درآمد پیش‌بینی شده به طور معمول بر اساس عملکرد گذشته و نظر مدیران و کارشناسان شرکت محاسبه می‌شد.

به همین دلیل و وجود فاکتورهای متغیر بسیار همچون عملکرد بهتر یا بدتر شرکت باعث می‌شد تا این فاکتور با EPS نهایی تفاوت بسیار داشته باشد. ازاین‌رو EPS پیش‌بینی شده اعتبار خود را در میان متخصصان از دست داد. اما همچنان می‌توان EPS پیش‌بینی شده بسیاری از شرکت‌ها را در گزارش‌های مالی آنها مشاهده نمود.

منظور از EPS چیست  و چه فرقی با DPS دارد؟
eps تحقق‌یافته به چه معنا است؟

 

DPS چیست؟

منظور از EPS چیست و چه فرقی با DPS دارد؟ برای پاسخ به این پرسش می‌بایست نگاهی به معنای DPS نیز بیندازیم. DPS در واقع حروف اولیه عبارت Dividends Per Share به معنای درصد از سود خالص شرکت است. این میزان سود به طور معمول در پایان هر سال مالی به‌حساب هر سهام‌دار واریز خواهد شد. به زبان ساده و سریع می‌توان گفت که در واقع درصدی از درآمد به ازای هر سهم که میان سهام‌داران یک شرکت تقسیم می‌شود را DPS می‌نامند.

نحوه محاسبه این فاکتور در میان شرکت‌های مختلف متفاوت است. زیرا شرکت‌ها شیوه‌ها و سیاست‌های مختلفی برای تقسیم سود را اجرا می‌کنند. به طور کلی برخی از شرکت‌ها بخش زیادی از سود سهام خود را میان سهام‌داران خود تقسیم و بعضی دیگر درصد پایینی را بین سهام‌داران خود تقسیم می‌کنند. در نمونه دوم بسیاری از این میزان سود به‌دست‌آمده برای تأمین نقدینگی و دیگر طرح‌های مرتبط با توسعه شرکت صرف خواهد شد.

منظور از EPS چیست  و چه فرقی با DPS دارد؟
dps چیست

 

تفاوت  EPSو DPS چیست؟

جهت افتتاح حساب در بروکر دارای اعتبار با کلیک بر روی بروکر amarkets  ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

چگونه بهترین EPS را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ دادن به این پرسش می‌بایست نگاهی به تفاوت EPS و DPS داشته باشیم. حال که با تعریف درآمد به ازای هر سهم و DPS آشنا شدیم به تفاوت آنها خواهیم پرداخت. از آن جایی که سود تقسیم شده به ازای هر سهم در واقع بخشی از سود کلی شرکت می‌باشد.

اگر شرکتی در یک سال حتی حداقل سود آوری را داشته باشد می‌بایست در کمترین حالت میزان ۱۰% از سود هر سهم را به سهام‌داران شرکت خود پرداخت نماید. در واقع DPS بخشی از همان درآمد به ازای هر سهم است که به هر سهام‌دار شرکت پرداخت خواهد شد. میزان سود باقی‌مانده نیز همان‌طور که اشاره کردیم معمولاً برای تأمین نقدینگی و طرح‌های توسعه‌ شرکت کنار گذاشته خواهد شد.

به این نوشته امتیاز دهید

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *