مفهوم واگرایی | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

مفهوم واگرایی | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

 

دایورجنس یا واگرایی زمانی نمایان می شود که قیمت یک دارایی در خلاف جهت یک اندیکاتور تکنیکال، فرضا یک نوسان نما، یا بر خلاف سایر داده ها حرکت کند. در واقع این عامل هشدار می دهد که  قیمت حاضر احتمال دارد در حال ضعیف شدن باشد، و در بعضی موارد ممکن است به تغییر جهت قیمت منتهی شود.

دایورجنس ممکن است مثبت یا منفی باشد. واگرایی مثبت حاکی از امکان‌ حرکت قیمت دارایی به سمت قیمت بالاتر است. واگرایی منفی سیگنال های حرکت احتمالی قیمت دارایی به سمت پایین را نشان می دهد. این شاخص می تواند بین قیمت یک دارایی و تقریباً هر اندیکاتور یا اطلاعات تکنیکال یا بنیادی رخ دهد. با این حال، این شاخص غالباً توسط معامله گران تکنیکال هنگامی که قیمت در جهت مخالف یک اندیکاتور تکنیکال حرکت می کند، استفاده می شود.

مفهوم واگرایی | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها
معنی واگرایی | واگرایی چیست

معنی واگرایی مثبت و منفی

واگرایی مثبت سیگنال هایی مبنی بر اینکه قیمت ممکن است به زودی روند صعودی  خود را آغاز کند در اختیار می گذارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که قیمت در حال پایین آمدن است اما یک اندیکاتور تکنیکال حرکت رو به بالا داشته یا سیگنال های گاوی را نشان می دهد.  در عکس زیر حالت واگرایی مثبت را مشاهده کنید:

مفهوم واگرایی چیست؟ | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

 

واگرایی منفی با نزولی شدن قیمت ها در آینده مشخص می شود. این شرایط هنگامی رخ می دهد که بها دارایی بالاتر می رود اما یک اندیکاتور تکنیکال حرکت رو به پایین داشته، یا سیگنالهای خرسی را از خود بروز می دهد. در عکس زیر حالت واگرایی منفی را مشاهده کنید:

 

مفهوم واگرایی چیست؟ | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

 

نباید به این شاخص به صورت مجزا اعتماد کرد، زیرا سیگنال های تجاری به موقعی را از خود ارائه نمی دهد. این عامل می تواند مدتها مشاهده شود، بی آنکه معکوس شدن جهت قیمت رخ دهد. واگرایی در همه برگشت های عمده قیمت ظاهر نمی شود، فقط در برخی از آنها ظاهر می شود.

 

واگرایی در تحلیل تکنیکال

دایورجنس در تحلیل تکنیکال احتمال دارد یک حرکت کلی مثبت یا منفی را مشخص کند. واگرایی مثبت هنگامی رخ می دهد که بها یک دارایی یا سهام به کف تازه‌ای رسیده، در حالی که یک اندیکاتور مانند MFI  جهت صعودی را نشان دهد. برعکس، نوع منفی آن زمانی رخ می دهد که قیمت سقف جدیدی را نشان می دهد، اما اندیکاتور مورد تحلیل سقف پایین‌تری را نشان دهد.

 

آموزش واگرایی در اندیکاتورها

معامله گران برای ارزیابی مومنتوم نهفته قیمت دارایی و ارزیابی احتمال تغییر قیمت، از این شاخص استفاده می کنند. برای مثال سرمایه گذاران می توانند یک نوسان نما مانند اسیلاتور MACD را در نمودار قیمت ترسیم کنند. اگر سهام در حال صعود بوده و به سقف تازه ای برسد، در حالت ایده آل MACD نیز به سقف تازه ای رسیده است. اگر سهام در حال افزایش های جدید باشد و به سقف های بالاتری برسد، اما در همان حال MACD شروع به نشان دادن سقف های پایین تری کند ، این شرایط نشان می دهد که روند افزایشی قیمت امکان دارد در حال ضعیف شدن باشد. که این حالت را می توان واگرایی منفی دانست. در عکس زیر حالت واگرایی منفی را مشاهده کنید:

برای دریافت 15 درصد بونوس بر روی ثبت نام در آمارکتس کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید.

 

مفهوم واگرایی چیست؟ | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

 

سپس معامله گر می تواند تعیین کند که آیا می خواهد الآن از پوزیشن خارج شود، یا اینکه توقف زیان (stop loss) خود را به زمان شروع کاهش قیمت موکول کند.

واگرایی مثبت درست عکس حالت فوق است. تصور کنید قیمت یک سهام در حال پایین آمدن است در حالی که MACD با هر نوسان در قیمت سهام کف های بالاتری را نشان می دهد. در عکس زیر حالت واگرایی مثبت را مشاهده کنید:

 

مفهوم واگرایی چیست؟ | واگرایی چیست؟ انواع واگرایی ها

 

سرمایه گذار در این حالت ممکن است به این جمع‌ بندی برسد که سیر رو به پایین قیمت سهام در حال از دست دادن مومنتوم نزولی خود بوده  و این به زودی یک برگشت روند را به دنبال خواهد داشت. این شاخص یکی از کاربردهای مشترک بسیاری از اندیکاتورهای تکنیکال، و در درجه اول نوسان نماها است. استفاده از اندیکاتور تشخیص واگرایی خودکار نیز بسیار در بین معامله گران محبوب است.

 

تفاوت بین  دایورجنس و تأیید در چیست؟

دایورجنس زمانی است که قیمت و نشانگر دو چیز متفاوت را به معامله گر بیان می کنند. اما تأیید موقعی است که اندیکاتور و قیمت، و یا چند اندیکاتور همگی یک نتیجه را برای معامله گر به دست می دهند. معامله گران برای ورود یا باقی ماندن در معاملات، ترجیحا مایل به دریافت تأیید از اطلاعات و اندیکاتور ها هستند. اگر قیمت در حال افزایش باشد، آنها طبیعتاً می خواهند که اندیکاتورها ادامه حرکت قیمت را  سیگنال دهند.

 

در چه زمانی نمی توان از دایورجنس استفاده کرد

همانطور که در مورد همه اشکال تحلیل تکنیکال صدق می کند، سرمایه گذاران باید قبل از اینکه فقط بر اساس مشاهده دایورجنس تصمیم گیری و عمل کنند، ترکیبی از اندیکاتورها و تکنیک های تحلیل برای تأیید برگشت روند به کار بگیرند. این شاخص همه برگشت قیمت ها را پیش بینی نخواهد کرد، بنابراین اشکال دیگری از کنترل ریسک و تحلیل مورد نیاز خواهند بود تا همراه با واگرایی مورد استفاده قرار بگیرند.

در ضمن، زمانی که واگرایی رخ می دهد، به این معنا نیست که قیمت معکوس خواهد شد یا اینکه به زودی یک برگشت روند و قیمت اتفاق خواهد افتاد. این شاخص می تواند مدت نسبتاً زیادی ادامه یابد، بی‌آنکه هنوز تغییر محسوسی رخ داده باشد، بنابراین عمل کردن تنها بر اساس آن، بدون ظهور عکس العمل مورد انتظار در قیمت، می‌تواند زیان قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

محمود محمدیانمشاهده نوشته ها

Avatar for محمود محمدیان

سلام من محمود محمدیان هستم مدرس و تحلیلگر بازار فارکس ، 13 سال هست که دارم ترید میکنم ، با مقالاتی که توی سایت گوگل فارکس منتشر میکنم دوست دارم تجربیاتم رو با شما به اشتراک بگذارم تا در کنار هم درآمد دلاری کسب کنیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *