علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان

 علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان

علت جنگ روسیه و اکراین را می توان در موارد مختلفی جستجو کرد. از جمله مهمترین آن ها می توان موارد زیر را برشمرد:

  • بررسی پیشینه تاریخی جنگ و تنفر میان این کشورها
  • تلاش روس برای عدم عضویت اکراین به پیمان ناتو
  • دستیابی به قدرت و اقتصاد
  • انگیزه شخصی پوتین
  • و…

به طور کلی می توان علت جنگ روسیه و اکراین را منوط به همین عوامل دانست. عواملی که در نهایت تأثیر مخربی بر اقتصاد سراسر جهان گذاشت. اصلی ترین علت جنگ روسیه و اکراین، اصرار روسیه بر نپیوستن اکراین به پیمان ناتو است. اگر کشوری به عضویت این پیمان درآید؛ این حق به سایر هم پیمانان ناتو داده می شود تا به کمک کشوری درآیند که مورد حمله قرار گرفته است. اکراین در پی تهدیدهای روسیه، غیر رسمی عضو پیمان ناتو شد تا حساسیت روس ها تشدید شود. بنابراین یکی از راه های مقابله با این کار، حمله به اکراین بود تا عضویت ناتو را از اکراین سلب نماید.

علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان
تاثیر اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین

تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر اقتصاد آسیا و ایران

حال که علت جنگ روسیه و اکراین را خلاصه وار شرح دادیم؛ بهتر است به تبعات و تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر اقتصاد ایران و به طور کلی آسیا بپردازیم. باید دانست که اکراین تولیدکننده محصولاتی همچون: نیکل، گندم و غلات است. این کشور بخش قابل توجهی از این محصولات را به سراسر دنیا از جمله ایران و آسیا صادر می کند. تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر اقتصاد آسیا با کمبود این کالاها و افزایش چشمگیر قیمت ها نمود یافت. چرا که کشورهای آسیایی بیشترین وابستگی خود را به گندم های وارداتی اکراین و روسیه داشتند. بنابراین علت جنگ روسیه و اکراین هر چه بوده است روی اقتصاد آسیا و ایران تأثیر مخربی گذاشته است. چرا که اکراین، قطب صادرات غلات در دنیاست. حتی بنادر بارگیری غلات نیز قطع شده است. به همین جهت تأثیر مخربی بر تأمین مواد غذایی در آسیا و جهان وارد کرده است.

علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان
علت جنگ روسیه و اوکراین

تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر اقتصاد اروپا

همان طور که گفته شد؛ پس از تعیین علت جنگ روسیه و اکراین، وقوع حوادث سهمگین در اقتصاد دنیا مسئله ای غیر قابل کتمان است. چرا که تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر اقتصاد اروپا نیز نمود واضح و روشنی داشته است. کمبود برخی مواد غذایی، انرژی، فلزات و… سبب افزایش قیمت آن ها در سراسر اروپا شده است. در نتیجه به اقتصاد کشورهای بسیار زیادی در اروپا لطمه وارد کرده است. چرا که کشورهای اروپایی به گاز سیبری وابسته اند. جنگ روسیه و اکراین سبب افزایش قابل توجه قیمت نفت شده است. افزون بر آن افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی و کمبود آن ها در اروپا، فشار افزونی به مردمان کشورهای اروپایی و کل دنیا وارد نموده است. از طرفی دیگر قیمت کود نیز در مکزیک در پی جنگ روسیه و اکراین 300 درصد افزایش یافته است. چرا که سهم بالایی از کودهای وارد شده به مکزیک از کشور اکراین بوده است.

علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان
دلیل جنگ روسیه و اوکراین

تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر بازارهای مالی جهانی

علت جنگ روسیه و اکراین، تنها جنبه سیاسی نداشته است. چرا که در کنار هدف های سیاسی یا اغراض شخصی و هر دلیل دیگری، شاهد تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر بازارهای مالی بوده ایم. بازارهای مالی در سطح دنیا با یک رکود مواجه گردیده است. در پی جنگ روسیه و اکراین، تقاضا به سمت خرید یا تبدیل دارایی ها به طلا بیش از پیش شد. در نتیجه با افزایش تقاضا نسبت به طلا و نفت، شاهد افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی هستیم. با توجه به افزایش تحریم هایی که علیه روسیه پس از تبیین علت جنگ روسیه و اکراین و اعمال آن روشن گشت؛ بازارهای مالی با تغییراتی رو به رو شدند. کاهش صادرات نفت و گاز روسیه، سبب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت آن ها در بازارهای جهانی شده است. همچنین قیمت طلا، آلومینیوم و نیکل نیز در بازارهای جهانی روند صعودی در پیش گرفته است.

علت جنگ روسیه و اکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان
علت جنگ اوکراین و روسیه

تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر بازار فارکس

با کلیک بر روی بروکر امارکتس در بروکر قابل اعتماد ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

تاثیر جنگ روسیه و اکراین بر بازار فارکس نیز قابل توجه بوده و دو سناریو مثبت و منفی داشته است. اثر مثبت اینکه سبب استقبال مردم به بیت کوین و ارزهای دیجیتال شده است. اما از طرفی دیگر جنبه منفی هم وجود دارد که موجی از ناامیدی در خصوص سرمایه گذاری در این بازار به وجود آورده است. اینکه روسیه و دولت این کشور نمی تواند تحریم ها را دور بزند و اقدامی در جهت سرکوب بازار رمز ارزها انجام دهد. در بورس ایران نیز شاهد استقبال سهام های فرآورده های نفتی و پالایشی خواهیم بود. بنابراین به طور کلی علت جنگ روسیه و اکراین هر چه بوده است؛ در بازار فارکس، بورس و فرابورس هم تاثیرات خود را گذاشته است.

3/5 - (2 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *