سرمایه ریسک پذیر چیست و چرا در معاملات اهمیت دارد؟

سرمایه ریسک پذیر چیست و چرا در معاملات اهمیت دارد؟

سرمایه ریسک پذیر و مفهوم آن

سرمایه‌ ریسک پذیر یا سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر یا جسورانه، به نوعی سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که در آن سرمایه‌گذاران به دنبال کسب بازده بالا هستند. سرمایه گذاران برای این منظور، آمادگی خود را برای پذیرش خطرات بیشتر نسبت به سایر افراد نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاری‌های جسورانه عموماً در بازراهای مالی، و یا استارت آپ های با پتانسیل بالا، انجام می‌شود و بازدهی بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک تر، مانند صندوقهای سرمایه، دارند. سرمایه‌گذاران ریسک پذیر عموماً شخصیتی جسورانه دارند و به دنبال چالش‌های جدید هستند. آن‌ها به خرید و فروش سهام به عنوان یک شغل هیجان‌انگیز نگاه می‌کنند و برای کسب بازدهی بالا، تمایل دارند به ریسک‌پذیری بیشتری بپردازند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران ریسک پذیر معمولاً دارای آگاهی فراوانی از بازار سرمایه هستند و از تحلیل‌های فنی و اساسی برای انتخاب سهام و پیش‌بینی قیمت آن‌ها استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، سرمایه‌ ریسک پذیر در بورس ممکن است سرمایه ای باشد که بیشتر به سمت و سوی شرکت های کوچک می‌رود. این نوع شرکت ها و سهامشان معمولا کمتر شناخته شده هستند و نیاز است تا سرمایه گذاران، تحقیقات لازم را خودشان انجام دهند.

اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارید، باید با مفهوم سرمایه ریسک پذیر آشنا باشید.
اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارید، باید با مفهوم سرمایه ریسک پذیر آشنا باشید.

 

ریسک و بازده

برای استفاده درست از سرمایه ریسک پذیر، باید با مفهوم ریسک و بازده در سرمایه گذاری آشنا شوید. مفهوم بازدهی در سرمایه گذاری به میزان سودی اشاره دارد که یک سرمایه گذار از سرمایه گذاری خود دریافت می کند. از دیدگاه سرمایه گذار، بازدهی از جمله اصلی ترین عوامل در نظر گرفتن یک سرمایه گذاری است. بازدهی بالا به معنای بالا بودن سود سرمایه گذاری است. در مقابل، ریسک در سرمایه گذاری به احتمال افتادن ضرر در سرمایه گذاری اشاره دارد. در واقع، ریسک به میزان تغییر قیمت و بازدهی سرمایه گذاری در بازارهای مالی وابسته است. اگر بازارهای مالی در شرایط بحرانی باشند و قیمت سهام کاهش یابد، سرمایه گذار خطر افتادن ضرر را تجربه می کند.

هرچند که ریسک و بازدهی در سرمایه گذاری به طور مستقیم به هم وابسته هستند، اما به هیچ وجه نمی توان در جهت کاهش ریسک، بازدهی را از دست داد. همیشه باید با توجه به تمایلات و اهداف سرمایه‌گذار، تعادل بین ریسک و بازدهی را در سرمایه‌گذاری خود حفظ کرد. برای مثال، اگر سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بالا و بازدهی بالا اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کند، باید آمادگی داشته باشد که با خطرات و نوسانات بالای بازار سرمایه مواجه شود و در برخی مواقع، سود ناچیز یا حتی زیان ببیند.

استفاده درست از سرمایه ریسک پذیر می تواند سود زیادی به دنبال داشته باشد.
استفاده درست از سرمایه ریسک پذیر می تواند سود زیادی به دنبال داشته باشد.

ریسک چیست و انواع ریسک سرمایه گذاری کدامند؟

برای درک بهتر مفهوم سرمایه ریسک پذیر، لازم است تا با مفهوم ریسک در سرمایه‌گذاری و درجات ریسک پذیری و گزینه های سرمایه گذاری آشنا شوید. ریسک در سرمایه گذاری به معنای احتمال اتفاقات ناخواسته و خسارت زایی برای سرمایه‌گذار است. به طور کلی، درجات ریسک پذیری به این معناست که چقدر سرمایه‌گذاران آماده هستند به خطرات سرمایه‌گذاری متفاوت پایبند باشند. به طور کلی ریسک سرمایه‌گذاری به دو نوع سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم می شود.

«ریسک سیستماتیک» ریسکی است که با شرایط اقتصادی و بازار مرتبط است و همه‌ی شرکت‌ها و صنایع را در بر می‌گیرد. مثال‌هایی از ریسک سیستماتیک شامل نوسانات نرخ ارز، تورم، بحران اقتصادی و حتی جنگ و منازعات بین‌المللی هستند. ریسک سیستماتیک قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان آن را کاهش داد. اما با انتخاب گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، می‌توان از آثار آن کاست.

«ریسک غیر سیستماتیک» ریسکی است که با شرایط داخلی شرکت مرتبط است. این نوع ریسک، شامل مسائلی مانند عملکرد شرکت، مدیریت ناکارآمد، مسائل حقوقی و حتی حوادث غیرمنتظره مانند آتش‌سوزی یا زلزله است. ریسک غیر سیستماتیک، قابل پیش‌بینی و قابل کاهش است و با انتخاب گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، می‌توان آثار آن را کاهش داد.

برای استفاده از سرمایه ریسک پذیر، باید با مفهوم ریسک آشنا باشید.
برای استفاده از سرمایه ریسک پذیر، باید با مفهوم ریسک آشنا باشید.

به فارکس علاقه دارید؟ این را هم ببینید:   حداقل سرمایه برای فارکس در سال 2024 چقدر است؟

نحوه محاسبه میزان ریسک پذیری در سرمایه ریسک پذیر

برای استفاده درست از سرمایه ریسک پذیر لازم است تا بدانید میزان ریسک پذیری چطور محاسبه می شود. سرمایه گذاران معمولاً برای کاهش ریسک سرمایه خود از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. اما در مورد سرمایه گذاران ریسک پذیر، میزان ریسک پذیری در سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افرادی که سرمایه گذاری ریسک پذیری دارند، تمایل دارند برای کسب سود بیشتر خطر بیشتری را بپذیرند. محاسبه میزان ریسک پذیری در سرمایه گذاری بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می توان به سن، وضعیت مالی، تحصیلات، تجربه سرمایه گذاری و هدف سرمایه گذاری اشاره کرد. میزان ریسک پذیری در سرمایه گذاری معمولاً با استفاده از پرسشنامه های مخصوصی که توسط متخصصین بازار سرمایه طراحی شده اند، اندازه گیری می شود. این پرسشنامه ها به سرمایه گذاران کمک می کنند تا درک بهتری از میزان ریسک پذیری خود داشته باشند و سبک سرمایه گذاری خود را تنظیم کنند.

با کلیک بر روی a market بروکر در بروکر قابل اعتماد ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

سوالات متداول

+مقدار ریسک منطقی چقدر است؟

ریسک پذیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به شرایط فردی سرمایه گذار، اهداف مالی، تحمل ریسک و استراتژی شخص بستگی دارد.

+سایتهای مفید حوزه ی کسب و کار ریسک پذیر چیست؟
سایتهایی از جمله: AngelList ، CB Insights ، Crunchbase ، PitchBook ، TechCrunch ، VentureBeat ، Y Combinator

+میزان سود معقول چقدر است؟

میزان سود با توجه به فاکتورهایی مانند شرایط بازار، سطح مهارت معامله گر، مدیریت ریسک و استراتژی سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود.

4/5 - (1 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *