تفاوت متاتریدر 4 و 5 مقایسه MT4 و MT5

متاتریدر 4 و متاتریدر 5

همانطور که میدانید جهت دسترسی معامله گران  به بازار فارکس و برای انجام معاملات خرید و فروش ، از نرم افزار معاملاتی متاتریدر MetaTrader   استفاده میشود. که در این میان متاتریدر4 و متاتریدر5 محبوبیت زیادی در بین تریدرها دارند. پیشنهاد میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماهیت متاتریدر؛ مطلب آموزشی«متاتریدر چیست» را در سایت گوگل فارکس مطالعه فرمایید.

تفاوت متاتریدر 4 و 5

این موضوع واضح است که به لحاظ کاربری و محبوبیت متاتریدر 4 رتبه ی بهتری دارد. در مقابل متاتریدر 5 نیز یکسری مزیت دارد که با آنها آشنا میشویم.

در ادامه با «5 تفاوت» اصلی این 2 متاتریدر آشنا میشویم :

1- تفاوت عمده ی بین متاتریدر 4 و 5 به لحاظ زیر ساخت برنامه نویسی و بهینه سازی (کدنویسی) میباشد. در واقع تفاوت این 2 متاتریدر فقط از نظر برنامه نویسی بسیار زیاد است. متاتریدر 5 برای افراد برنامه نویس MQL و افرادی که از اکسپرت استفاده میکنند مناسب تر است. حال افرادی که بصورت دستی معامله میکنند تفاوت چندانی را بین متاتریدر 4 و 5  احساس نمی‌کنند.

2- دیگر تفاوت متاتریدر 4 و 5 در «معاملات الگوریتمی» است . یعنی در گرفتن بک تست و فوروارد تست (Back Test & Forward Test) نتیجه صحت اطلاعات متفاوت خواهد بود.

 

برای دریافت 20 درصد بونوس بر روی آمارکتس کلیک کنید و در بروکر رگوله شده ثبت نام نمایید . در ادامه همچنین با دانلود رایگان متاتریدر 4 و 5 با تفاوت آنها آشنا شوید.

بروکر amarkets

 

بک تست در متاتریدر 4 و 5

ابتدا بیایید بدانیم بک تست (Back Test) چیست؟ بک تست در متاتریدر به معنای بررسی عملکرد استراتژی معاملاتی است تا متوجه شویم که استراتژی ما درگذشته ی بازار چه برآیندی داشته است. بک تست چه اطلاعاتی به ما میدهد؟ Back Test مقادیر : معاملات سودده ، معاملات زیان ده، درصد معاملات سود نسبت به ضرر ، مقدار سود و ضرر در هر پوزیشن و حداکثر مقدار افت حساب در طول مدت زمان تست را به ما نشان میدهد. پر واضح است برای اینکه متوجه شویم آیا استراتژی فارکس ما سود ده است یا خیر ؛ ابتدا باید عملکرد آن استراتژی را درگذشته ی بازار مورد بررسی قرار دهیم. بررسی برایند یک استراتژی بصورت دستی زمان بسیار زیادی میخواهد به علاوه ی اینکه امکان خطا وجود دارد.

برای بک تست در پلتفرم متاتریدر 4 و 5 ابزاری به نامStrategy Tester  وجود دارد که با آن می‌توان کد استراتژی معاملاتی را درگذشته ی بازار بررسی کرد. Strategy Tester عملکرد کلی استراتژی را در یک مدت زمان مشخص به ما نشان میدهد.

«متاتریدر5» دقت بالاتری در ذخیره‌سازی دیتا دارد. بنابراین آمار بدست آمده از «بک تست» یک استراتژی در متاتریدر5 صحت بیشتری دارد. و همچنین در زمان گرفتن بک تست سرعت بسیار بالاتری دارد.

اگر هنوز متاترید خود را نصب و راه اندازی نکرده‌اید توصیه میکنیم سری به آموزش دانلود متاتریدر 4 و 5 به همراه آموزش کار با آن بزنید.

بک تست استراتژی تستر در متاتریدر
بک تست استراتژی تستر در متاتریدر

فوروارد تست :

متاتریدر 5 امکان فوروارد تست را دارد اما متاتریدر 4 ، این امکان را ندارد.

3- گاهی بعضی از محصولات و اندیکاتورها فقط برای متاتریدر 4 نوشته‌شده‌اند و مشابه آن در متاتریدر 5 نیست.  دقیقا برعکس این موضوع نیز صادق است یعنی گاهی بعضی از محصولات و اندیکاتورها فقط برای متاتریدر 5 نوشته‌شده‌اند و مشابه آن در متاتریدر 4 نیست. به طور مثال در متاتریدر 4 امکان مشاهده 9 تایم فریم وجود دارد اما در متاتریدر 5 امکان مشاهده 21 تایم فریم فراهم است. همچنین در متاتریدر 4 تعداد 30 اندیکاتور تکنیکال وجود دارد اما در متاتریدر5 تعداد 38 اندیکاتور تکنیکال وجود دارد. همچنین برخی از بروکرها بعضی از محصولات خود را فقط روی نسخه‌های خاصی از متاتریدر ارائه می‌کنند.

4- گاها هزینه معاملات (spread یا Commission) روی متاتریدر 4 با متاتریدر5 تفاوت دارد. زیرا حسابهای تجاری متاتریدر 4 با 5 با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال اکثر حسابهای ECN فقط بر روی متاتریدر 5 قابلیت اجرا دارد که در بین سایر حسابها اسپرد کمتری دارد.

5- متاتریدر 5 یک سیستم multi thread و 64 بیتی است و متاتریدر 4 سیستم single thread و 32 بیتی میباشد. این موضوع باعث سرعت بسیار بالاتر متاتریدر 5 میباشد.

تفاوت متاتریدر 4 و 5 مقایسه MT4 و MT5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5

در لینک زیر جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5 قابل مشاهده است:

کدام متاتریدر برای ما مناسب تر است؟

حال که مطلب بالا را مطالعه کردید برای شما متاتریدر 4 بهتر است یا 5؟
پاسخ واضح است. اگر شما معامله گری هستید که با اکسپرت و بک تست استراتژی سرو کار دارید و یا در معاملات سهام و کالا فعالیت بیشتری دارید ؛ پلتفرم متاتریدر ۵ گزینه مناسب تری برای شما میباشد .  اما اگر معامله گری هستید که بصورت دستی معامله میکنید و نیازی به ربات معامله گر ندارید برای شما هم متاتریدر 4 مناسب است و هم متاتریدر 5 زیرا تفاوت چندانی را بین متاتریدر 4 و 5  احساس نمی‌کنید.

ناگفته نماند متاتریدر5 دید گسترده تری را به شما نشان میدهد چراکه 21 تایم فریم را میتوانید در آن مشاهده کنید این در حالی است که  تایم فریم در متاتریدر4 تعدادش 9 عدد میباشد. در مقابل به لحاظ کاربری و محبوبیت متاتریدر 4 رتبه ی بهتری دارد.

پیشنهاد میکنیم مطلب پر طرفدار « استراتژی اسکالپ با پرایس اکشن » را نیز در سایت گوگل فارکس مطالعه فرمایید.

Gif Broker Amarkets - GoogleForex

متاتریدر 4 بهتر است یا متاتریدر 5 ؟

اکثر تریدرها تصور می کنند که میان این دو متاتریدر فارکس هیچ تفاوتی وجود ندارد و متاتریدر 5 فقط نسخه جدیدتر متاتریدر 4 است. اما باید بگوییم تفاوت هایی که میان این دو متاتریدر وجود دارد، توسط برنامه نویسان به خوبی مشاهده می شود و از حساسیت قابل توجهی برخوردار است.

با مقایسه متاتریدر 4 و متاتریدر 5 می توانید مشاهده نمایید که در متاتریدر 5 اندیکاتورهای جدیدتری وجود دارد. حتی تفاوت هایی که در متاتریدر 4 و 5 وجود دارد، منجر شده است تا بسیاری از معامله گران استفاده از تریدر 4 را به یکدیگر توصیه نکنند. اما مهمترین تفاوت های این دو پلتفرم چیست؟

یک مرد تریدر با قهوه به دست

دانلود رایگان کتاب تجربیات 5 سال ترید در فارکس + استراتژی های سود آور

فرقی نمی‌کند که تازه کار هستید یا سال های سال در حال ترید در بازار فارکس هستید. ما در گوگل فارکس برای شما عزیزان یک کتاب حاصل از تجربیات 5 سال ترید در بازار فارکس تدارک دیده ایم. همین حالا این کتاب را به همراه استراتژی های سود آور به رایگان دانلود کنید!

وجه تمایز نسخه متاتریدر 4 و 5 

شاید مهمترین دلیل ارائه نسخه متاتریدر 5، به روز رسانی و ارائه قابلیت های جدید در نسخه جدید برای بهبود نسخه قبل بود. اما باید بگوییم میان این دو نسخه از متاتریدر، تفاوت مهمی وجود دارد. آن هم زبان متاتریدرهای 4 و 5 است. زبان MetaQuotes استفاده شده در متاتریدر 5، MQL5 است. در حالی که زبان نسخه متاتریدر 4، MQL4 است. متاتریدر 5 اندیکاتورهای بیشتر و خاص تری را برای استفاده توسط معامله گران نشان میدهد.

تعداد اندیکاتورهای متاتریدر 5، 38 و تعداد اندیکاتورهای متاتریدر 4، 30 تا است. استفاده از متاتریدر 5 به دلیل 68 ابزار تحلیلی که دارد، نسبت به متاتریدر 4 کمی دشوار است. با این حال مقایسه MT4 و MT5 نشان می دهد که هر معامله گری بسته به توانایی و دانشی که دارد، باید از متاتریدر 4 یا 5 استفاده کند.

وجه تمایز نسخه متاتریدر 4 و 5 
وجه تمایز نسخه متاتریدر 4 و 5

جمع بندی مقایسه متاتریدر 4 و متاتریدر 5 

متاتریدر 4 و 5 هر یک از مزایای خاص خود برخوردار هستند، که امکان استفاده به معامله گران می دهند. ما در این مطلب به چند مورد از مزایای متاتریدر 5 و چند مورد از مزایای متاتریدر 4 اشاره خواهیم کرد.

از جمله مزایای متاتریدر 5 باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پشتیبانی بیش از 68 ابزار تحلیلی بازار معاملاتی
  • برتری متاتریدر 5 در فرایند بهینه سازی کدها
  • امکان ایجاد آزمونگر استراتژی چند ارزی
  • پشتیبانی بیش از 38 اندیکاتور تحلیل بازار

از جمله مزایای متاتریدر 4 نیز باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سادگی استفاده از پلتفرم متاتریدر 4
  • قابلیت دسترسی بهتر به متاتریدر 4 در بروکرها
  • محبوبیت بالای متاتریدر 4 نسبت به متاتریدر 5

 

جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5

جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5
جدول تفاوت متاتریدر 4 و 5

 

 

15 سوال متداول متاتریدر:

1- متاتریدر فارسی هم وجود دارد؟

پس از نصب متاتریدر از سربرگ view گزینه ی language را انتخاب کنید و سپس زبان persian را کلیک کنید تا متاتریدر فارسی شود.

2- نماد داوجونز در متاتریدر 4 چیست؟

در برخی بروکرها بصورت Dow Jones و در برخی بروکرها با نماد DJI نامگذاری شده است.

3- نصب همزمان دو متاتریدر ممکن است؟

بلی ، امکان نصب دو نسخه دسکتاپ وجود دارد.

4- برداشت پول از متاتریدر چگونه است؟

ابتدا وارد کابینت بروکر خود شوید گزینه ی internal transfer را انتخاب کنید و مبلغ را از متاتریدر خود به ولت (کیف پول) انتقال دهید.

5- نحوه خرید و فروش در متاتریدر 5 چه تفاوتی با متاتریدر4 دارد؟

در معاملات دستی تفاوتی ندارد. در متاتریدر5 امکانات کاملتری برای معاملات pending order لحاظ شده است.

6- اندیکاتورهای متاتریدر 5 بهتر است یا متاتریدر4؟

در متاتریدر5 تعداد بیشتری اندیکاتور وجود دارد. 90 درصد اندیکاتورهای متاتریدر4 و 5 مشترک هستند.

7- شاخص دلار در متاتریدر 4 چیست؟

نماد usd مربوط به دلار امریکا میباشد.

8- نماد طلا در متاتریدر(نماد اونس در متاتریدر) چیست؟

نماد طلا در متاتریدر 4 بصورت XAUUSD مشخص است.

9- نماد نفت در متاتریدر 4 چیست؟

سهام نفت بصورت BRENT و WTI مشخص است.

10-نماد بیت کوین در متاتریدر چیست؟

چارت بیت کوین در متاتریدر با نماد BTCUSD نامگذاری شده است.

11- امکان معامله ی بیت کوین در متاتریدر 4 وجود دارد؟

بلی امکان معامله ی بیت کوین در متاتریدر حتی در روزهای تعطیل فراهم است.

12- اندیکاتور امواج الیوت برای متاتریدر 5 هم وجود دارد؟

بلی. اندیکاتور امواج الیوت هم در متاتریدر5 و هم در متاتریدر4 وجود دارد.

13- deviation در متاتریدر چیست؟ (انحراف در متاتریدر چیست)

به تفریق تفاوت میان «مقدار قیمت نهایی» با «مقدار میانگین قیمت نهایی» deviation گفته میشود.

14- برنامه نویسی متاتریدر 4 چه تفاوتی با متاتریدر5 دارد؟

زبان برنامه نویسی متاتریدر 4 ، MQL4  است. در حالی که زبان نسخه متاتریدر 5، MQL5 میباشد.

15- اندیکاتور فیبوناچی در متاتریدر 4 چگونه اجرا میشود؟

وارد برنامه متاتریدر شوید. ابتدا سربرگ insert را انتخاب کنید سپس گزینه Fibonacci را کلیک کنید. از دسته ی Fibonacci میتوانید بر روی فیبوناچی مدنظرتان کلیک و آن را به چارت خود بیافزایید:

insert >> Fibonacci

دیگر مقالات متاتریدر را نیز بخوانید:

انواع نمودار فارکس و کاربرد آنها | نمودار میله ایی | نمودار خطی | نمودار شمعی

 

آموزش ویدیویی سوالات متداول پلتفرم معاملاتی

4.2/5 - (5 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

75 دیدگاه ها

  • متاتریدر پنج الپاری امکان استفاده از نشانگرها (indicators) و ابزارهای سفارشی (custom tools) را برای معاملات کاربر فراهم می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *