تاثیر سیاست های پولی کشورها بر بازار فارکس

تاثیر سیاست های پولی کشورها بر بازار فارکس

وقتی صحبت از عوامل موثر بر بازار فارکس میشود، می توان گفت که تاثیر سیاست های پولی کشور ها بر بازار فارکس یکی از مهمترین محرک های این بازار است. حتماً می‌پرسید که چگونه چنین چیزی ممکن است؟ باید بگوییم که کشورهای مختلف با تاثیرگذاری بر ارزهای در گردش در جهان می توانند بر این بازار تاثیر بگذارند. مهمترین مسائل آن را می‌توان در اعلام فدرال رزرو آمریکا دانست که با مهار تورم تصمیم به افزایش نرخ بهره دلار آمریکا گرفت. این امر باعث شد تا ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای جهان بالاتر برود. این نهاد در سال ۲۰۲۲ در مجموع هفت بار نرخ بهره فدرال را افزایش داده است که باعث شد تا در سال ۲۰۲۲ بهترین وضعیت دلار آمریکا را پس از سال ۲۰۱۶ شاهد باشیم.

با این وجود، روند افزایشی در بازار فارکس در سال جاری به نسبت سال قبل تکرار نشده و علت آن را می‌توان تصمیم فدرال رزرو برای افزایش کمتر نرخ بهره دانست. چنین شرایطی نشان دهنده اهمیت نرخ بهره بر روی فارکس است. بیایید نگاه دقیق تری به تاثیر سیاست های پولی کشور ها بر بازار فارکس انداخته و این وضعیت را برای شما روشن تر کنیم.

تاثیر سیاست های پولی بر بازار فارکس
تاثیر سیاست های پولی بر بازار فارکس

سیاست پولی چیست؟

وقتی صحبت از سیاست پولی می شود، با مهمترین ابزار بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مواجه هستیم که برای تنظیم ارزهای در گردش در کشور و بازار فارکس به کار می رود. این سیاست های پولی پیامد های مفیدی برای رشد اقتصادی، کنترل سطح تورم، اشتغال زایی و رشد بازار فارکس خواهند داشت. جالب است بدانید که بانک مرکزی آمریکا کل مقادیر دلار در گردش در جهان را کنترل می کنند. به روشی مشابه بانک مرکزی اروپا «ECB»، همین کار را برای یورو و بانک مرکزی انگلستان برای پوند انجام می‌دهند.

بانک های مرکزی در سراسر جهان ابزار های متعددی را برای کنترل عرضه ارز و پول در بازار فارکس استفاده می کنند. رایج ترین ابزار بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای کنترل عرضه پول، نرخ وجوه فدرال است. از جمله سایر ابزارهای موجود می توان به اوراق قرضه دولتی و عملیات بازار باز بانکی اشاره نمود.

بازار فارکس
بازار فارکس

انواع سیاست های پولی

بانک‌های مرکزی از ابزارهای سیاست پولی برای افزایش، کاهش یا حفظ عرضه ارز در بازار فارکس برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده یا مقابله با جریان های مخالف اقتصاد استفاده می‌کنند. به طور کلی چهار نوع سیاست پولی در جهان وجود دارند:

سیاست پولی محدود یا انقباضی: این سیاست زمانی اجرا می‌شود که هدف بانک مرکزی کاهش میزان ارز در گردش در کشور و بازار فارکس باشد. افزایش نرخ بهره، معیاری است که برای سیاست‌های پولی انقباضی اجرا می‌شود. این کار میانگین هزینه های استقراض را در یک کشور افزایش می دهد و در نتیجه کسب و کارها و سرمایه گذاران را تشویق می کند تا عملیات خود را کاهش دهند.

سیاست پولی انبساطی: با سیاست های انبساطی، بانک های مرکزی کل عرضه پول را برای ارتقای رشد اقتصادی افزایش می دهند. وام گرفتن تحت این سیاست، آسان تر می شود و مردم را تشویق می کند تا بیشتر خرج کنند. در نتیجه، تقاضای کلی افزایش می یابد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) می شود.

سیاست پولی تطبیقی: زمانی به کار می رود که بانک‌های مرکزی، کل عرضه پول در اقتصاد را افزایش می‌دهند تا از رکود برای تقویت رشد اقتصادی جلوگیری کنند. این کار شبیه به سیاست پولی انبساطی است، زیرا بانک ها از ابزارهای مشابه برای اعمال یک سیاست تطبیقی ​​استفاده می کنند.

سیاست پولی خنثی: وقتی یک اقتصاد با سرعت عالی رشد می کند، بانک مرکزی برای حفظ تعادل، سیاست های پولی خنثی را دنبال می کند. از نظر تئوری، کشوری امکان استفاده از یک سیاست پولی خنثی را خواهد داشت که بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، کمترین تورم و نرخ بیکاری عادی را داشته باشد.

تاثیر بانک‌های مرکزی بر بازار فارکس

چگونه بانک های مرکزی با نمایندگی دولت ها به اهداف سیاست های پولی در بازار فارکس دست می یابند؟ آنها ابزارهای متعددی در اختیار دارند که سه ابزار اصلی عبارتند از تغییر نرخ بهره، تسهیل کمی و تغییر الزامات ذخیره بانکی. نحوه ی تاثیر گذاری این سه عامل به شرح زیر است:

  • نرخ بهره. ابزار اصلی تاثیر سیاست های پولی کشورها بر بازار فارکس، تغییر نرخ بهره است. تغییر این نرخ سود، اغلب بر نرخ بهره بانک ها تأثیر می گذارد.
  • کاهش کمی. ابزار دیگری که برای تاثیر سیاست های پولی کشورها بر بازار فارکس در قرن 21 رایج شده است، تسهیل کمی نام دارد. در این روش، بانک مرکزی با خرید و فروش دارایی در بازار اوراق قرضه کار می کند. با این کار پول را به سیستم بانکی تزریق می کند.
  • تغییر الزامات ذخیره سپرده بانکی. الزامات ذخیره، مقدار پول نقدی را که یک بانک باید در دسترس داشته باشد، مشخص می کند تا برداشت های ناگهانی را بتواند پوشش دهد.

با کلیک بر روی a market بروکر در بروکر قابل اعتماد ثبت نام کنید و 15 درصد شارژ هدیه ی اضافی دریافت نمایید.

سیاست های پولی
سیاست های پولی

تأثیر واقعی سیاست های پولی بر معامله گران فارکس چیست؟

به طور معمول، زمانی که یک بانک مرکزی که سیاست پولی انقباضی را اجرا می کند، ارز مربوطه تقویت و باعث افزایش نرخ ارز مرتبط می شود. برای توضیح با یک مثال، نرخ تبدیل 1USD = 100 JPY (ین ژاپن) را در نظر بگیرید. اگر ارزش دلار آمریکا افزایش یابد، آنگاه 1 واحد دلار می تواند واحدهای بیشتری از ین ژاپن را خریداری کند. بنابراین، نرخ جدید بازار فارکس می تواند   USD = 103 JPY1 باشد.

با این حال، اگر بازار فارکس انتظار داشته باشد که سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آینده کاهش یابد، ممکن است نرخ ارز کاهش پیدا کند. اخیراً، از آنجایی که فدرال رزرو در اوایل این ماه تنها 25 واحد نرخ بهره را افزایش داد، شاخص دلار آمریکا نسبت به سال گذشته به میزان اندکی کاهش یافت.

 

جمع بندی مطلب

تاثیر مداخلات ارزی بر بازار فارکس چیست؟
مداخلات ارزی زمانی اتفاق می افتد که بانک مرکزی کشورها تصمیم بگیرند پول ملی خود را در بازار ارز خریداری یا بفروشند با این هدف که بر ارزش آن پول تأثیر بگذارند. بانک مرکزی کشورها می‌توانند با مصوبه، نرخ پول ملی خود را تثبیت یا تعدیل کنند. هدف اقدامات سیاست پولی کشورها برای کنترل و مدیریت عرضه پول، نرخ بهره و شرایط اعتبار در اقتصاد میباشد. که در نتیجه دستاوردی مثل ثبات قیمت، تورم پایین و رشد اقتصادی پایدار خواهد داشت.

بیشترین تاثیرات بانکهای مرکزی کشورها بر بازار فارکس عبارتند از:

تعدیل نرخ‌های بهره

اجرای مداخلات ارزی

انجام عملیات بازار باز

به این نوشته امتیاز دهید

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

نظری یافت نشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *