آموزش اندیکاتورRSI | اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد | شاخص RSI چیست

آموزش اندیکاتورRSI |  اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد |  شاخص RSI چیست

یکی از روشهای تحلیل بورس و تحلیل بازار فارکس ؛ استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتور و اسیلاتورها میباشد. در میان اندیکاتورهای مختلفی که در متاتریدر وجود دارد ؛ اندیکاتور میانگین متحرکMACD و اندیکاتور شاخص rsi  محبوبیت زیادی برای تریدرها دارند.

شاخص rsi چیست

اندیکاتور RSI مخفف کلمه Relative Strength Index به معنای شاخص قدرت نسبی می باشد. این اندیکاتور نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را نشان میدهد.

دامنه حرکت و نوسان این اندیکاتور بین دو سطح 0 و 100 می باشد. همچنین، دو سطح اصلی 30 و 70 در این اندیکاتور وجود دارد که سطح 30 به عنوان سطح اشباع فروش و سطح 70 به عنوان سطح اشباع خرید در نظر گرفته میشود.

بنابراین هر گاه مقدار شاخص rsi از عدد 30 کمتر شود به این معنی است که مقدار فروش به اشباع رسیده است و در نتیجه احتمال صعود قیمت وجود دارد. بر عکس، هر گاه مقدار اندیکاتور rsi از عدد 70 بیشتر شود به این معنی است که مقدار خرید به اشباع رسیده است و در نتیجه احتمال نزول قیمت وجود دارد.

شما میتوانید بازار فارکس را با 15% شارژ هدیه ی اضافی شروع کنید ، جهت ثبت نام در بروکر مورد اطمینان ا مارکت کلیک نمایید

مطابق عکس زیر جفت ارز GBPUSD را در تایم فریم 4 ساعته مشاهده میکنیم که اندیکاتور RSI نقاط برگشتی و اشباع قیمت در سقف و کف را نشان میدهد:

آموزش اندیکاتورRSI  اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد  شاخص RSI چیست

نکته :

توجه داشته باشید که اندیکاتور RSI فقط احتمال اشباع قیمت را نشان میدهد و نـباید صرفا به محض دیدن اشباع در اندیکاتور RSI اقدام به گرفتن معامله کنید! این تنها یک سیگنال و فاکتور هشداری است که میبایست به آن توجه شود. این اندیکاتور معمولا در تایم فریم های بالاتر صحت اطلاعات بهتری را نشان میدهد.

اندیکاتور RSI + هشدار (ALERT) نقاط اشباع قیمت

آموزش اندیکاتورRSI  اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد  شاخص RSI چیست

با اجرای اندیکاتور زیر در متاتریدر خود می‌توانید نقاط اشباع قیمت را به صورت هشدار(ALERT) مشاهده فرمایید :

لینک دانلود اندیکاتور RSI + هشدار (ALERT) نقاط اشباع قیمت :

https://googleforex.org/wp-content/uploads/2019/12/ALERT-RSI.rar

آموزش اندیکاتورRSI | اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد | شاخص RSI چیست
rsi چیست

نکته

تحلیلگران تکنیکال، از ابزار ها و استراتژی های زیادی برای کسب سود و پیش بینی روند استفاده می کنند. اندیکاتور RSI، از جمله ابزار هایی می باشد که این دسته از تحلیلگران از آن استفاده کرده تا بتوانند قدرت نسبی موجود در دارایی را شناسایی کنند. در واقع RSI اندیکاتور شاخص قدرت نسبی می باشد.

اندیکاتور RSI بین دو عدد یک و صفر نوسان می کند و می تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با قدرت، روند و محدوده های اشباع خرید و فروش را به تحلیلگر ارائه کند. غیر از عدد صفر و یک، عدد های هفتاد و سی ( 70 و 30 ) نیز برای این اندیکاتور مهم قلمداد می شوند. تحلیلگران بر این باورند که با رسیدن شاخص RSI به عدد 70، در محدود اشباع خرید می باشیم و می توانیم انتظار کاهش قیمت داشته باشیم. همچنین با رسیدن این شاخص به عدد 30، به اشباع فروش می رسیم و انتظار افزایش قیمت را خواهیم داشت. البته حتما باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که در نظر گرفتن یک اندیکاتور به تنهایی قطعا استراتژی مناسبی برای کسب سود نمی باشد و تحلیلگر باید این ابزار را در کنار سایر ابزار های در دسترس خود برای تحلیل در نظر بگیرد.

آموزش اندیکاتورRSI  اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد  شاخص RSI چیست
نحوه کار با اندیکاتور RSI

 

نحوه کار با اندیکاتور RSI به چه صورتی می باشد؟

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، برای بررسی چگونگی حرکت اندیکاتور RSI، می توانیم به 4 عدد مهم صفر، 0.3، 0.7 . یک استناد کنیم. عدد صفر و یک به عنوان بالاترین و کمترین مقدار در نظر گرفته می شود. اعداد 0.3 و 0.7 نیز به عنوان مهم ترین اعداد اشباع قیمت می باشند که در این اندیکاتور بررسی شده و در معاملات کاربرد دارند. در واقع تحلیلگران اعتقاد دارند محدوده 0.3 در RSI منطقه حمایتی و 0.7 منطقی مقاومتی می باشد و می تواند روی روند حرکتی چارت قیمتی، تاثیر بسزایی داشته باشند. بنابراین می توان بدین صورت در نظر گرفت که در صورت ورود اندیکاتور RSI به محدوده 30، می توانیم انتظار روند صعودی و در صورت ورود اندیکاتور به محدوده 70، انتظار روند نزولی را داشته باشیم.

آموزش اندیکاتورRSI اندیکاتور RSI چیست و چه کاربردی دارد شاخص RSI چیست

علاوه بر این، مواردی همچون واگرایی و شکست روند نیز در اندیکاتور RSI رخ می دهد. در واقع اگر این اندیکاتور روند صعودی و چارت قیمتی روند نزولی داشته باشد یا بالعکس، می توانیم به موضوع مهمی به نام واگرایی پی ببریم. همچنین خط روند های ترسیم شده در این اندیکاتور نیز مانند یک تحلیل تکنیکال، می تواند اطلاعات مفیدی را به تحلیلگر ارائه کند.

 

جمع بندی نهایی

این اندیکاتور از مهم ترین ابزار یک تحلیلگر تکنیکال می باشد و می توان با آن، اطلاعات مناسب و مفیدی را درباره چارت و قیمت یک دارایی، بدست آورد. آموزش اندیکاتور آر اس آی می تواند از مهم ترین مباحثی باشد که یک تحلیلگر تکنیکال می توان آن را پیگیری نماید.

4.7/5 - (38 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *