آموزش تکنو پرایس اکشن | آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تکنو پرایس اکشن | آموزش تحلیل تکنیکال

حتما تا به حال با این سوال مواجه شده اید که روند های پر قدرت ، سوئینگ ها Swings ، چگونه در بازار بوجود می آیند و چطور میشود از این روند ها استفاده کرد ؟

همانطور که در مقاله آموزش تحلیل فاندامنتال توضیح دادیم ، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو روی سکه بازار فارکس هستند و معامله گر باید بر هر دو تسلط قابل قبولی داشته باشد. اما این تمام ماجرا نیست و بازار به دلیل گستردگی و تعداد بالای معامله گران تاثیر پذیر از عواملی مانند روانشناسی بازار احساسات بازار Sentiment و عرضه و تقاضا است .بسیاری از معامله گران تازه کار به این موارد توجهی ندارند و اغلب دچار ضرر میشوند. برای تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ایی و رسیدن به درآمد مستمر در بازار فارکس باید توانایی تحلیل بازار را در تمام جنبه ها داشته باشید.

در این مقاله با روش هایی برای تحلیل بازار، با استفاده از متود Techno Price Action آشنا خواهید شد.

1.آشنایی با تاریخچه قیمت در تکنو پرایس اکشن

ابتدا و قبل از هر کاری میبایست چارت قیمت را مقابل خود قرار داده و نقاط حمایت و مقاومت را از تایم فریم Time Frame بالاتر به تایم فریم پایین تر پیدا کنیم.

روند های پرقدرت و سوئینگ ها را شناسایی و عوامل شروع کننده و تمام کننده شان را بیابیم.ممکن است این عوامل اخبار اقتصادی ، احساسات ، نقاط عرضه و تقاضا یا فقط دلایل تکنیکال باشد. سپس نقاط عرضه و تقاضا را میابیم. نقاط عرضه و تقاضا بسیار شبیه به نقاط حمایت و مقاومت میباشند با این تفاوت که در این نقاط با فعال شدن دستورات حد ضرر و خروج از معامله ی به جا مانده از معاملات باعث شروع روند یا توقف آن میشوند.

برای یافتن محدوده عرضه کافیست ناحیه بین قیمت باز شدن و بالاترین قیمت آخرین کندل صعودی در اوج های قبل را پیدا کنیم و بالعکس برای یافتن محدوده تقاضا کافیست ناحیه بین قیمت باز شدن و پایین ترین قیمت آخرین کندل نزولی در کف های  قبل را پیدا کنیم .

جهت ثبت نام در بروکر amarket  کلیک کنید و 15% بونوس هدیه دریافت نمایید.

آموزش تکنو پرایس اکشن

به عنوان مثال در شکل بالا و در اوج 1 ، آخرین کندل صعودی را پیدا میکنیم و ناحیه بین قیمت باز شدن و بالاترین قیمت این کندل را به عنوان محدوده عرضه در نظر میگیریم. که مشاهده میشود با گذشت زمان ، قیمت با ورود به این ناحیه در اوج 2 ، با حجم قابل توجهی از عرضه مواجه میشود که منجر به سقوط دوباره قیمت میشود.

2.بررسی تایم فریم های متفاوت

شاید تا به حال متوجه شده باشید که بسیاری از الگو های قیمتی در تایم فریم های بالاتر به صورت الگوهای Candle Stick پدیدار میشوند و یا بالعکس ، بنابراین زیر نظر داشتن تایم فریم های متفاوت میتواند فرصت های معاملاتی بیشتری را در اختیارتان قرار دهد.

آموزش تکنو پرایس اکشن

آموزش تکنو پرایس اکشن

همانطور که در شکل بالا مشاهده میشود ، در تایم فریم 30 دقیقه در کف قیمتی دو کندل نزولی و صعودی تشکیل شده که کندل دوم تلاش کندل اول را خنثی کرده و با مراجعه به تایم فریم 1 ساعته ، دوبرابر تایم فریم قبل ، دو کندل باهم ادغام شده و به صورت کندل پین بار صعودی نمایش داده میشوند که سیگنالی از شروع روند صعودی است.

3.اندیکاتور های مورد استفاده در تکنو پرایس اکشن

بسیاری از معامله گران تعداد زیادی از اندیکاتور ها را همزمان با یکدیگر استفاده میکنند که فقط باعث سردرگمی بیشتر و از دست دادن فرصت ها میشوند.بسیاری از معامله گران حتی اندیکاتور هایی را همزمان استفاده میکنند که اطلاعات یکسانی را در اختیار معامله گر قرار میدهند. به عنوان مثال اندیکاتور RSI ، MACD ، ADMX ، Stochastic با تمام تفاوت هایی که در نحوه نمایش اطلاعات دارند اما همه اطلاعات یکسانی از قدرت روند در اختیار قرار میدهند یا به عنوان مثال اندیکاتور های Bollinger Bands ، Envelopes ، Ichimoku Cloud ، Moving Average همه ، محدوده تقریبی نوسان قیمت را نمایش میدهند . بنابراین استفاده از تعداد زیادی اندیکاتور که همه اطلاعات یکسانی نمایش میدهند کاری از پیش نخواهد برد و فقط باعث سردرگمی میشود.

در این میان اندیکاتور هایی  که حجم معاملات را نشان میدهند مانند OBV ، Accumulations و volumes توسط معامله گران تازه کار نادیده گرفته میشوند. به کار گرفتن دو الی سه اندیکاتور با اطلاعات متفاوت میتواند بسیار مفید تر واقع شود.

4.ورود به معامله | حد ضرر Stop Loss | حد سود Take Profit | مدیریت Position

پس از مشخص کردن نقاط حمایت و مقاومت ، عرضه و تقاضا و با زیر نظر داشتن تایم فریم های مختلف و تایید سیگنال توسط اندیکاتور ها ، برای ورود به معامله آماده میشویم.

به عنوان مثال در شکل زیر قیمت با رسیدن به محدوده عرضه یک کندل پین بار نزولی تشکیل داده که نشان دهنده یک روند نزولی در آینده نزدیک است ، اندیکاتور RSI  نیز با خروج از منطقه اشباع خرید این ایده را تایید میکند. اندیکاتور OBV نیز نشان میدهد که با بالا رفتن حجم معاملات ، قیمت نتوانسته از اوج قبل خود فراتر رود و به عبارتی دیگر واگرایی تشکیل داده است که مهر تایید دیگری است از شروع روند نزولی. پس از تاییدیه گرفتن ، نقاط حد ضرر و حد سود را مشخص میکنیم . در استراتژی معاملاتی با کندل پین بار معمولا انتهای سایه کندل به عنوان حد ضرر در نظر گرفته میشود. حد سود را هم حمایت اول در نظر میگیریم. با ورود به معامله در قیمت بسته شدن کندل پین بار شاهد نزول قیمت و برخورد آن با حمایت اول و حد سود هستیم .

در اینجا یک معامله  گر حرفه ایی به دنبال کسب سود بیشتر با استفاده از مدیریت Position خواهد بود به این صورت که پس از آن که قیمت کمی از نقطه ورود فاصله گرفت ، دستور حد ضرر را به نقطه ورود و دستور حد سود را به حمایت دوم منتقل میکند. بنابراین چنانچه روند معکوس شود ، در بدترین حالت ، بدون ضرر از معامله خارج خواهد شد.

اما قیمت به روند نزولی ادامه داده و با برخورد با حمایت اول ، پس از یک افزایش جزئی ، به سمت حمایت دوم حرکت کرده است. در اینجا معامله گر میتواند حد ضرر را به انتهای افزایش جزئی منتقل کند که با تغییر روند نه تنها  ضرر نخواهد کرد بلکه با سود نسبتا خوبی از معامله خارج خواهد شد.

آموزش تکنو پرایس اکشن

3.5/5 - (6 امتیاز)

آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

آموزش رایگان فارکس از مقدماتی تا پیشرفته را با گوگل فارکس تجربه کنید و دانش و مهارت خود در معاملات را به سطح بعدی ارتقا دهید. 

تجربه ترید شما هرچه که باشد، تحلیلگران متخصص و نویسندگان ما به شما کمک می‌کنند تا با شرایط مختلف بازار و سبک‌های معاملاتی آشنا شوید و در مسیر ثابت معامله قرار بگیرید. دوره رایگان آموزش فارکس ما با توجه به سطح تجربه و دانش شما صورت می‌گیرد. بنابراین بهترین دوره آموزشی را نسبت به شرایط خود انتخاب کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *